تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

قهوه سبز؛ راهکاری برای لاغری

یکی از مهم‌ترین معضلات امروز بشر است که وضعیتی جهان شمول پیدا کرده و بسیاری را در تکاپوی یافتن راه حل‌هایی برای رفع آن انداخته است. محققان کشور در همین رابطه، تحقیقی را انجام داده اند که در آن بر تأثیر مناسب قهوه سبز در کنار تمرینات ورزشی ترکیبی تاکید شده است.

قهوه سبز

رویداد۲۴ چاقی و اضافه وزن، بیماری مزمنی است که به عنوان مشکل سلامت عمومی محسوب شده و دارای شیوع بالایی در سراسر جهان است، به طوری که طی ۳.۵ دهه اخیر میزان شیوع آن در جهان به دو برابر افزایش یافته است. از پیامد‌های چاقی می‌توان به افزایش خطر بروز بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، دیابت نوع دو، افزایش چربی خون و سکته اشاره کرد. از این رو لزوم توجه به کاهش وزن در افراد چاق امری ضروری است.

اساس درمان چاقی طبق نظر متخصصان، بر کاهش کالری دریافتی و افزایش انرژی مصرفی استوار است. از این رو مداخلات تغذیه‌ای و فعالیت‌های بدنی می‌توانند با بهبود چاقی، موجب پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با آن شوند. در این راستا استفاده از غذا‌ها و ترکیبات طبیعی مؤثر در کاهش وزن و همچنین طراحی و اجرای تمرینات استقامتی و قدرتی می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر کاهش پدیده چاقی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: لاغری در ۳۰ روز بدون رفتن به باشگاه + روش

این موضوع، دستاویز گروهی از پژوهشگران کشور برای انجام یک مطالعه تحقیقاتی قرار گرفته است. در این پژوهش که توسط محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است، اثر همزمان قهوه سبز یا همان شکل بوداده نشده قهوه و تمرینات ورزشی ترکیبی بر وضعیت بدنی زنان چاق مورد بررسی واقع شده است.

در تحقیق فوق، ۲۶ زن دارای اضافه وزن و چاق مشارکت داشتند که طی بررسی ها، پودر قهوه سبز روزانه را در دو وعده ۱۲۵ میلی گرمی قبل از نهار و شام مصرف کردند. همچنین برای این زنان، تمرینات ترکیبی شامل شش هفته، چهار جلسه در هفته تمرینات استقامتی قدرتی پیش رونده درنظر گرفته شد. در انتها و شش هفته پس از فعالیت‌های فوق نیز میزان انسولین، قند خون ناشتا، شاخص مقاومت به انسولین یا اصطلاحاً شاخص HOMA و متغیر‌های ترکیب بدنی مشارکت کنندگان سنجیده و تجزیه وتحلیل شد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که استفاده از قهوه سبز و تمرین ورزشی ترکیبی، هر دو برای بهبود ترکیب بدن، میزان انسولین و شاخص HOMA مؤثر است و درواقع، مصرف قهوه سبز به همراه تمرین ورزشی همزمان می‌تواند اثرات هم افزایی مناسبی بر بهبود ترکیب بدن داشته باشد.

به گفته رامین شعبانی، محقق و دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد رشت و سایر همکارانش در این پژوهش، «مقادیر وزن، شاخص توده بدن (BMI)، دور کمر، دور لگن، نسبت دور کمر به دور لگن، درصد چربی، سطح انسولین و شاخص HOMA به طور قابل توجهی در زنانی که قهوه سبز، تمرین ترکیبی یا هر دو مورد فوق را در برنامه خود داشتند، بهبود پیدا کرد».

این محققان می‌گویند: «قهوه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان محسوب شده و دانه‌های آن حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدانی با خواص ضد چاقی هستند. قهوه سبز که شکل بوداده نشده قهوه است، متشکل از پلی ساکارید، مونوساکارید، چربی، استرول، اسید چرب، اسید فنولیک، پروتئین، اسید آمینه آزاد، ویتامین و مواد معدنی است. همچنین این نوع قهوه به دلیل بوداده نشدن، دارای مقادیر بسیار بالایی از پلی فنول نسبت به قهوه بوداده است که خواص بیولوژیک بسیاری برای آن‌ها برشمرده می‌شود».

این یافته‌ها که تأثیر مناسب شش هفته مصرف قهوه سبز به همراه تمرینات ترکیبی بر بهبود وزن، BMI، دور لگن، میزان انسولین خون و شاخص مقاومت به انسولین را در افراد چاق نشان می‌دهند، در فصل نامه گیاهان دارویی منتشر شده اند. این نشریه، متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است.
 
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لاغری سریع
نظرات شما
پیشخوان