تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

سرگذشت پرونده های قضایی در «عدالتخانه»

مراسم افتتاحیه مجموعه «عدالتخانه» با حضور دکتر حسین ساری (مدیر شبکه آموزش سیما)، دکتر جمشیدی (رییس سازمان تعزیرات حکومتی)، علیرضا درویش‌نژاد، دکتر اصغر مسعودی (نماینده مجلس) و هنرمندانی همچون اسماعیل خلج، بهروز افخمی و محمود پاک‌نیت و همچنین تنی چند از قضات برگزار شد.
رویداد۲۴ - مجموعه «عدالتخانه» که در قالب مستند بازسازی ساخته می‌شود، از میان سرگذشت هزاران پرونده قضایی و تعزیراتی داستان‌های خود را انتخاب و آنها را بر اساس ادبیات تلویزیون بازسازی و تنظیم می‌کند.

مراسم افتتاحیه مجموعه «عدالتخانه» با حضور دکتر حسین ساری (مدیر شبکه آموزش سیما)، دکتر جمشیدی (رییس سازمان تعزیرات حکومتی)، علیرضا درویش‌نژاد، دکتر اصغر مسعودی (نماینده مجلس) و هنرمندانی همچون اسماعیل خلج، بهروز افخمی و محمود پاک‌نیت و همچنین تنی چند از قضات برگزار شد.

در این مراسم اعلام شد: اولین قسمت از این مجموعه پس از ایام رمضان به روی آنتن خواهد رفت.

در مراسم افتتاح این سریال، سید اشرف طباطبایی به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان «عدالتخانه» در سخنانی در لوکیشن این مجموعه، از «عدالتخوانه» به عنوان یک کار با ارزش یاد کرد و گفت: با ارزش نه به خاطر اینکه من این‌ کار را می‌سازم، بلکه به این دلیل که این کار یکی از حساس‌ترین، پردغدغه‌ترین و پرافتخار‌ترین کارهایی است که شروع کرده‌ام؛ چرا که این کار به شکل مستقیم با مردم سر و کار دارد.

او سپس درباره‌‌ی جزییات قصه‌های مجموعه «عدالتخانه» گفت: در هر برنامه یکی از قصه‌ها و پرونده‌هایی که در تعزیرات کشور رخ داده است به صورت قصه دراماتیزه می‌شود. این پرونده‌ها توسط بازیگران بازخوانی می‌شود و حکم آنها توسط قضات خوانده خواهد شد.

در مراسم افتتاحیه بخش‌هایی از اجرای نمایش «محاکمه» با اجرای مختار سائقی، حسن اسدی و تنی چند از بازیگران مقابل حاضران ضبط شد.

دکتر جمشیدی در سخنانی در این مراسم از دشواری ساخت مجموعه‌هایی از جنس «عدالتخانه» سخن گفت و یادآور شد: تمام کلمات و مباحثی که در این مجموعه گفته می‌شود باید هدفنمند و با دقت باشد؛ چرا که این مجموعه یک محاکمه واقعی را نشان می‌دهد.

او سپس با بیان این که معمولا نظام قضایی ما ممیزی می‌کند، بیان کرد:‌ ما نمی‌خواهیم ممیزی کنیم بلکه می‌خواهیم با صدا‌‌وسیما در راستای حقوق شهروندی مشارکت داشته باشیم.

جمشیدی در بخشی دیگری از این مراسم گفت: مجموعه نمایشی «عدالتخانه» علاوه بر رویکرد آموزشی اطلاع‌رسانی و ارشادی به مخاطبان باید به سازمان‌ها و ارگان‌ها تذکرات لازم را بدهد و بتواند پیام پیشگیرانه داشته باشد. یکی از رسالت‌های اصلی رسانه‌ها این است که به چرایی اتفاقات و حوادث بپردازند متاسفانه ما عمدتا به‌ جای اینکه به چرایی بپردازیم به چگونگی می‌پردازیم صفحه حوادث را که نگاه می‌کنیم پر است از کلاس‌های جرم اما خبری از چرایی این جرم‌ها مطرح نیست.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی در بخش پایانی سخنان خود از برخی مجموعه‌های نمایشی که در آن به وکلا اجحاف می‌شود انتقاد کرد.

دکتر حسین ساری، مدیر شبکه آموزش سیما در سخنانی درباره مجموعه نمایشی «عدالتخانه» یادآور شد: متاسفانه رسانه گاهی اوقات در آگاهی دادن به مخاطب کوتاهی کرده است که آثار زیان‌بار آن هم دیده می‌شود. این مجموعه تلاش می‌کند با رویکرد آموزشی، بخشی از منکرات جامعه که نزد مخاطب بدآموزی تلقی نشود را به مخاطب نشان دهد.

مدیر شبکه آموزش تاکید کرد: برنامه نمایشی «عدالتخانه» ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای برخورد مخاطب با مشکلاتی که روبه‌رو می‌شود را دارد.

دکتر ساری در بخشی دیگر از سخنان خود یادآورد شد: مجموعه «عدالتخانه» محتوای تخصصی و فنی دارد و فارغ از بخش هنری از حیث محتوایی یک برنامه تخصصی است؛ در نتیجه ناظر محتوایی در این برنامه در ساخت این برنامه جزییات را نظارت می‌کند.

دکتر اصغر مسعودی، نماینده مجلس هم که در این مراسم حضور داشت در سخنانی بیان کرد: امیدواریم که تلویزیون و رسانه با عملکرد خود و با ارائه مطالبی که به جامعه آموزش می‌دهد، بتواند نگاه جامعه به رسانه را عوض کند.

 
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان