تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفتگو با رویداد۲۴:

دولت مشخص کند وام بلاعوض کرونا به چه کسانی داده شده است/ نوبخت به جای شرمندگی، بدهی دولت به تامین اجتماعی را بپردازد

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران می‌گوید: پیشنهاد ما این بود که به جای اینکه سایتی برای پرداخت وام بلاعوض به کارگران اعلام می‌شد، باید اعلام می‌کردند با ارائه کارت ملی این مبلغ از سوی یکی از بانک‌ها پرداخت می‌شود نه اینکه یک پروسه سخت را برای کارگران بدون امکانات در نظر بگیرند.

وام بلاعوض کرونا

رویداد۲۴ با شیوع کرونا و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، صنوف در روز‌های پایانی سال که اوج فعالیت آن‌ها بود، تعطیل شدند و به تبع آن کارگران زیادی نیز بیکار شدند، تعداد زیادی از مردم خانه‌نشین شدند و در این میان کارگران روزمزدی هم بودند که معیشت آنها به خطر افتاد.

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار خبر داده که «حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ بنگاه به طور جدی از شیوع کرونا آسیب دیدند و این دربردارنده حدود ۶ میلیون اشتغال است.»

در اولین اقدام دولت تصمیم گرفت به خانواده‌هایی که بعد از شیوع کرونا هیچ درآمدی ندارند کمک معیشتی پرداخت کند. سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که در ۴ دوره کمک معیشتی به ۳ میلیون خانواده پرداخت کند تا خسارت‌های ناشی از کرونا را محدود کند و خانواده‌ها با مشکلات کمتری مواجعه شوند.

در اقدام بعدی با اعلام وزارت کار، وام‌های مختلفی به صاحبان کسب و کار داده شد. وزارت کار اعلام کرد کارگاه‌هایی که از کرونا آسیب دیدند در ازای هر کارگر می‌توانند ۱۲ میلیون وام با سود ۱۲ درصد دریافت کنند و بنگاه‌هایی که بنابر دستور تعطیل شدند -مثل سینما‌ها- به ازای هر نفر کارگر ۱۶ میلیون تومان با همان سود، ۱۲ درصد دریافت می‌کنند.

برنامه بعدی دولت استفاده خانوارها از وام کرونا بود. آنگونه که دولت خبر داده متقاضیان دریافت تسهیلات کرونا که قبلا در سامانه کارا ثبت نام‌ کرده‌اند می‌توانند به شعبی که در سامانه اعلام کرده مراجعه و وام خود را دریافت کنند. 

بنیاد مستضعفان نیز از نهادهایی بود که خبر از پرداخت وام به آسیب دیدگان داد. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای خانواده‌های مددجویان دارای بیمار خاص، صعب العلاج و فوتی بر اثر کرونا که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، تخصیص داده شد.


بیشتر بخوانید: اقتصاد ایران چگونه می‌تواند از پیچ ویروس کرونا عبور کند؟


هرچند در بخش‌های مختلف قرار شده کمک‌هایی به کسب و کارها و خانوارها بشود، اما شیوه تخصیص آنها انتقاداتی در پی داشته است. حسن ایزدان بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران درباره پرداخت کمک به قشر آسیب‌پذیر از سوی دولت و پرداخت وام کرونا به برخی از کارگران می‌گوید: نمی‌خواهم به قشر آسیب پذیر توهین شود، اما شما کدام کارگر فصلی را سراغ دارید که سر میدان بایستد و گوشی اندروید دستش باشد و سریع پس از اعلام این خبر برای کمک بلاعوض دولت و وام کرونا ثبت نام کند. دسترسی به چنین اطلاعاتی برای قشر واقعا آسیب‌پذیر بسیار سخت است و بخشی از آنها حتی از اینترنت استفاده نمی‌کنند. پیشنهاد ما این بود که به جای اینکه سایتی برای این موضوع اعلام می‌شد، باید اعلام می‌کردند با ارائه کارت ملی این مبلغ از سوی یکی از بانک‌ها پرداخت می‌شود نه اینکه یک پروسه سخت را برای کارگران بدون امکانات در نظر بگیرند.

او می‌گوید: بسیاری از کارگران و بازنشستگان شرایط معیشتی سختی دارند و حتی خوراکی برای این ایام که دولت برای فعالیت‌های خارج از خانه محدودیت گذاشت ندارند پس چرا دولت برای آن‌ها بسته معیشتی تهیه نکرد تا به منازل آن‌ها ارسال کند؟

ایزدان ادامه می‌دهد: مهمترین کار صدا و سیما پس از شیوع کرونا این بوده که خبرنگاران خود را به اتوبان‌های پرتردد تهران فرستاد و گزارش ترافیک در روز پس از تعطیلات عید را تهیه کردند؛ این در حالی است که در این شرایط سخت بیماری و اقتصادی که مردم در عذاب هستند و روحیه خود را از دست داده‌اند و همه در اضطراب هستند باید سنجیده‌تر رفتار شود. به جای این اقدام مضحک، صدا و سیما باید دوربین خود را به حاشیه شهر تهران می‌برد و از وضعیت معیشت کارگران روزمزد فیلم تهیه می‌کرد.

او با بیان اینکه با اطلاع رسانی‌های متناقض هنوز کارمند و کارگر نمی‌داند باید سرکار برود یا نه می‌گوید: بنده به این قضیه خوشبین نیستم و این ارقامی که از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود که به کارگران پرداخت شده باید مشخص شود که چه افرادی دریافت کرده‌اند، مگر در ایام تعطیلات کارگران در شهر‌های مختلف به کافی نت دسترسی داشته‌اند تا برای دریافت کمک دولت ثبت نام کنند و اصلا این افراد از سوی کدام ارگان معرفی شده‌اند!

ایزدان با اشاره به اظهارات اخیر محمد باقر نوبخت می‌گوید: جناب نوبخت! به جای شرمندگی، بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازید؛ اگر شما بدهی انبوه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کنید، سازمان بلد است که چطور هم افزایش مستمری‌ها و هم همسان‌سازی مستمری بازنشستگان را اجرا کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
2
سه ماه از سال گذشته , هنوز افزایش حقوق بازنشستگان مظلوم تأمین اجتماعی برایشان اعمال نشده است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان