تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟/ کسانی که در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کردند، متضرر می‌شوند

رضا شیوا رییس شورای رقابت گفته است؛ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده اند که در دست بررسی است تا اصلاحات لازم انجام شود و هنوز توافقی با ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت های جدید صورت نگرفته و اگر قیمتی بدون هماهنگی با شورای رقابت اعلام شود غیرقانونی خواهد بود.

قیمت خودرو امروز

رویداد۲۴ ندا جعفری: طی هفته گذشته فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو نهایی شد که بر این اساس از این پس قیمت مصرف کننده هر خودرو با توجه به فرمول قیمت تمام شده به علاوه پنج درصد سود تولیدکننده محاسبه خواهد شد. همین خبر کافی بود تا بازار خودرو ملتهب شده و باعث افزایش یکباره قیمت خودرو در بازار شود. در حال حاضر تغییر قیمت اکثر خودروها به صورت ساعتی در بازار آزاد دیده می‌شود و هنوز هیچ نهاد نظارتی نسبت به کنترل واقعی این ماجرا گام موثری برنداشته است.

طی روزهای گذشته هر کس از شرایط بی ثباتی بازار و عدم نظارت بر قیمت‌ها استفاده کرده و با اعلام نرخ‌های کاذب فضا را ملتهب‌تر می‌کند. کارشناسان معتقدند اغلب افرادی که امروز در بازار خودرو فعالیت دارند، مصرف کننده واقعی نیستند بلکه دلالانی هستند که با خرید هر خودرو میانگین ۵۰ درصد سود می‌کنند بنابراین باید با قرار دادن برنامه‌هایی در دستور کار مانع از فعالیت اینگونه افراد شد تا این بازار به تعادل برسد.

مشکل افزایش قیمت خودرو، ارتباط چندانی با خودرساز نیز ندارد؛ چه آنکه به گفته مدیر مالی شرکت سایپا قیمت مصوب آخرین فروش نقدی خودرویی مثل پراید که مربوط به ۴ماه قبل بود،۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و با توجه به اینکه تولید پراید اواخر تیر امسال متوقف خواهد شد و هیچ فروش دیگری بعد از آن صورت نگرفته، تنها عامل افزایش قیمت، بازار است.

 

انتشار اطلاعات ناقص، بازار خودرو را ملتهب کرده است

 

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: افزایش قیمت خودرو و قیمت‌گذاری بر اساس هزینه تمام شده به اضافه ۵ درصد سود پیشنهاد شورای رقابت بود تا سازمان حمایت با این دستورالعمل اقدام کند، اما هنوز مصوبه مکتوب آن به دست خودروساز نرسیده و نهایی نشده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انکه هنوز این پیشنهاد به تصویب نرسیده، اما در بازار قیمت‌ها تا ۲۰ میلیون تومان بالا رفته است؟ می‌گوید: این اتفاق به دلیل این است که اخبار به صورت بسته و پکیج کامل اعلام نمی‌شود و این نشتی اطلاعات و اخبار به صورت ناقص باعث این افزایش قیمت‌ها در بازار شده که  نتیجه آن هم معکوس می‌شود.


بیشتربخوانید: رسیدن قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان واقعیت دارد؟


محبی نژاد ادامه می‌دهد: مردم نباید خود را درگیر جو التهاب‌ها و نوسان‌های قیمتی بازار کنند، زیرا زمانی که فرمول قیمت‌گذاری نهایی شود، بخش زیادی از خودرو‌های کارخانه را فروش نقدی می‌گذارند و حجم بالایی از خودرو‌ها را به قیمت کارخانه به مردم تحویل می‌دهند و قیمت‌ها در بازار می‌شکند و افرادی که به اشتباه سرمایه‌گذاری در خودرو داشته‌اند متضرر خواهند شد.

او می‌گوید: زمانی که اعلام می‌شود قیمت خودرو ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت مردم با اشتباه محاسباتی خود خیال می‌کنند قیمت بازار ۳۰ درصد بالا می‌رود این در حالی است که این افزایش قیمت کارخانه است. در حال حاضر قیمت پراید در بازار به بالای ۸۰ و ۹۰ میلیون تومان رسیده، اما قیمت کارخانه این محصول ۳۲ تا ۳۸ میلیون تومان است این قیمت ۳۲ میلیون تومان نیاز به اصلاح قیمتی دارد نه قیمت‌های نجومی بازار که قبل از این بسته پیشنهادی هم بالا رفته بود، بنابراین زمانی که اطلاعات ناقص باشد بازار بهم می‌ریزد و نه تنها پراید، تیبا، کوییک و دنا بلکه سایر خودرو‌ها نیز افزایش قیمت‌های زیادی را تجربه کردند که ناشی از یک جو ملتهب در بازار است.

او می گوید: در صورتی که مجموعه تصمیمات به صورت منسجم و یک جا گرفته شود و به صورت یک سیاست گذاری جدید ابلاغ شود التهاب در بازار خودرو نیز گرفته می‌شود و این حباب قیمتی می‌شکند.

او در واکنش به کاهش تولید خودرو در کشور و اینکه تولید انواع خودرو طی فروردین امسال به ۲۴ هزار و ۹۲۲ دستگاه رسیده که در مقایسه با فروردین سال گذشته ۴۲/۷ درصد افت داشته و تنها چهار ون تولید شده، می‌گوید: در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروز و همچنین شیوع ویروس کرونا میزان تولیدات کاسته شد که در ماه‌های آینده این افت تولید جبران خواهد شد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت خودرو در دوره رکود!/ وضعیت بازار خودرو چه خواهد شد؟


این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید تمهیدات درستی اندیشیده شود تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد نه اینکه تنها سودجویان با قیمت کارخانه‌ای خودرو تهیه کنند می‌گوید: تقاضای واقعی بازار خودرو در کشور به مراتب پایین‌تر از این تعداد خرید‌هایی است که صورت می‌گیرد، اینکه به ازای هر خودرو چند ده برابر ثبت نام کننده وجود دارد جای بررسی دارد.

محبی نژاد ادامه می‌دهد: اقدامی که برای جلوگیری از ثبت نام دلال‌ها و افراد سودجو انجام دادند و کارت ملی افراد را مبنای ثبت نام متقاضیان واقعی خودرو قرار دادند هم نتوانست فیلتری برای انتخاب درست باشد، زیرا این افراد سودجو با کارت ملی سایر افراد فامیل یا آشنایان خود اقدام به ثبت نام خودرو با تعداد بالا می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید: در حال حاضر کدام کار پرسودتر از ثبت نام خودروی کارخانه‌ای و فروش آن در بازار آزاد است؟ واقعا هیچ کاری. اما به مرور تقاضای کاذب با تدوین این بسته حذف خواهد شد و تقاضای واقعی در بازار رشد می‌کند.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد: در حال حاضر قسمتی از بازار کاذب است در سال جهش تولید می توان با حل مشکل قیمت گذاری و حل مشکل نقدینگی خودروساز و قطعه‌ساز و تامین مواد اولیه توان بالقوه تولید خودرو در کشور را تا ۲ میلیون دستگاه افزایش داد این در حالی است که تقاضای واقعی کشور در سال جاری کمتر از یک میلیون و پانصد دستگاه خودرو است.

او با تاکید بر اینکه ضعف‌های مدیریتی برطرف شود حباب قیمت خودرو نیز می‌شکند، می‌گوید: در صورت تامین مواد اولیه و برنامه‌ریزی‌های درست احتمال آنکه مازاد تولید نیز داشته باشیم وجود دارد بنابراین التهابات کنونی غیرقابل باور و غیرمنطقی در بازار است.

او در پاسخ به این پرسش که تب بازار خودرو چه زمانی فروکش می‌کند، می‌گوید: زمانی که یک تصمیم منسجم و متحد و یکپارچه در قالب یک بسته واحد در خصوص قیمت گذاری خودرو تدوین و اعلام شود. زمانی که قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند خریداران نه به دلیل نیاز و احتیاج بلکه به دلیل معامله‌گری و خرید فروش به منظور سود معاملات خود را انجام می‌دهند. در حال حاضر هم آماده شدن بسته قیمت گذاری خودرو زمان‌بر است، زیرا هیچ مرجعی در حال حاضر جرات تصمیم گیری نهایی و ابلاغ آن را ندارد.

محبی نژاد می‌گوید: خودرو در سبد تورم یکی از آیتم‌های مهم است و آقایان از ترس اینکه اصلاح رسمی قیمت خودرو در کارخانه‌ها بر تورم کل کشور اثر بگذار از اعلام این موضوع اکراه دارند؛ در صورتی که این ترس اشتباه است و باید این بسته  در نهایت تدوین شود و از یک جایی خوردوسازان به تولید و فروش اقدام و از التهابات بازار کم کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
0
افرین این درسته اگر کارخانه با قیمت تمام شده خودرو را به فروش برساند دیگر دلالی در بازار نمیماند که بخواهد قیمت تعین کند مصرف کننده مستقیم از کارخانه خودرو میخرد با یک قیمت مشخص
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان