تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

توضیح درباره آخرین نتایج پروتکل درمانی بیماران کرونا/ اثربخشی دارو‌های ده‌ها میلیونی تبلیغی به هیچ عنوان ثابت نشده است

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: اثربخشی برخی دارو‌های چند ده میلیونی که افرادی مُصر هستند، آن‌ها را برای درمان یا پیشگیری از ویروس کرونا استفاده کنند، به هیچ عنوان ثابت نشده است.
 
توضیح درباره آخرین نتایج پروتکل درمانی بیماران کرونا/ اثربخشی دارو‌های ده‌ها میلیونی تبلیغی به هیچ عنوان ثابت نشده است
رویداد۲۴ قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در رابطه با استفاده از داروی کلروکین برای درمان کرونا و استفاده از آن در پروتکل درمانی، گفت: اثرگذاری کلروکین پشتوانه علمی دارد و هزینه سنگینی برای کشور ندارد، و از طرفی برای همه مردم در دسترس است. در مواردی که بیماران پرریسک تشخیص داده می‌شوند، استفاده از کلروکین تجویز می‌شود.

جان بابایی افزود: در موارد بستری هم کلروکین مبنای درمان محسوب می‌شود، البته از دارو‌های ضدالتهاب و ضدویروس دیگر پزشکان، به طور ترکیبی و طبق پروتکلی که بصورت کشوری تدوین شده است، می‌توانند استفاده کنند.

وی اشاره کرد: خوشبختانه تمام دارو‌هایی که در تمام کشور‌های دیگر جزو پروتکل درمانی درج شده است، در کشور و در بیمارستان‌ها در دسترس است. جز مواردی که متاسفانه برخی نسخه می‌کنند یا مردم از فضای مجازی (اطلاعات غیرمستند) جویا می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: برخی از این دارو‌ها چند ده میلیونی است و برخی افراد مُصر هستند از این دارو‌ها برای درمان یا پیشگیری کرونا استفاده کنند. بنده به صراحت اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان اثربخشی این دارو‌ها ثابت شده نیست و اگر نه ما این دارو‌ها را در کمیته علمی تصویب و به پروتکل اضافه می‌کردیم، ضمن اینکه بسیاری از این دارو‌ها را می‌توانیم در کشور تولید کنیم.

بیشتر بخوانید: 
جان‌بابایی با بیان اینکه مطالعات متعددی در کشور در حال انجام است، گفت: نمونه این مطالعات دیگر، استفاده از سلول‌های بنیادی است. طی چند مطالعه اولیه‌ای که انجام شده است، نخستین نتایج خوب بوده‌اند. همچنین درباره استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته نیز مطالعات اولیه خوبی بدست آوردیم و منتظر هستیم مطالعه نهایی آن را سازمان انتقال خون گزارش بدهد.

معاون درمان در خصوص عوارض انعقادی خون در بیماری کووید ۱۹، بیان کرد: یکی از علائم بافتی این بیماری لخته شدن خون در مویرگ‌ها و رگ‌های محیطی کوچک است. بنابراین، ما در پروتکل کشوری دارو‌های ضدانعقادی خون را درج کرده‌ایم. بطور وسیع و برای تمام بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، دارو‌های ضدانعقاد جزو درمان‌های پیشگیرانه استفاده می‌شود. در مواردی که آزمایشات از بیمار نشان می‌دهد که لخته موجود و حجمش بزرگ است، دوز دارو از قبیل هپارین را افزایش می‌دهیم.

وی اشاره کرد: برای لخته‌های خون تشکیل شده یا آمبولی، تزریق " تی پی آ" را استفاده نمی‌کنیم؛ زیرا اثربخشی آن هنوز ثابت نشده است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان