تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۹
سخنگوی وزارت خارجه:

سخنرانی ویدئوکنفرانسی ظریف در شورای امنیت سازمان ملل/ دولت رومانی هنوز گزارش جدیدی از مرگ قاضی منصوری ارائه نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف فردا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شرکت و سخنرانی خواهند کرد و ان‌شاالله سخنرانی ایشان و برنامه‌ها به صورت زنده پخش خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه
رویداد۲۴ سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز نهم تیرماه ۹۹ با اشاره به سالگرد اتفاقات تلخ تیر ماه که توسط آمریکا در سال‌های گذشته رقم خورده است، گفت: از ۶ تیر تا ۱۲ تیرماه جنایاتی رخ داد که البته مختص این هفته نیست و ادامه داشته است. این جنایت‌ها از ترور مقام معظم رهبری، فاجعه بمب‌گذاری در بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری و هواپیمای مسافربری نمونه‌هایی از اقدامات ضدحقوق بشری ایالات متحده آمریکا است که به طور مستقیم در جنایات علیه مردم ایران دست داشته‌اند.

وی با اشاره به حضور سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در ایران در صدر هیئتی بلندپایه گفت: محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در این مدت به ایران آمد و رایزنی‌های خوبی میان مقام‌های کشور صورت گرفت و نزدیک شدن به امضای سند راهبردی دو کشور از جمله این رایزنی‌ها بود. همچنین برخی مسائلی که بین دو کشور جاری بود، بررسی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای ظریف نیز با همتایان خود در تهران ویدیو کنفرانس داشتند و امروز نیز به احتمال قوی با همتای قطری خود ویدئو کنفرانس خواهند داشت، فردا نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شرکت و سخنرانی خواهند کرد و ان شاالله هم سخنرانی ایشان و هم برنامه‌ها به صورت زنده پخش خواهد شد.

توصیه می‌کنیم آمریکایی‌ها راهی را که رفته‌اند را دوباره امتحان نکنند

وی با اشاره به احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران توسط آمریکا گفت: ما اعلام کردیم که آمریکایی‌ها حق چنین کاری را ندارند. آن‌ها در جایگاهی نیستند که بتوانند از مفاد برجام استفاده کنند و طی رایزنی‌هایی که با سایر اعضای برجام و سازمان ملل متحد داشتیم، همه این کار را تقبیح کردند و پیش‌بینی ما این است که آمریکایی‌ها شکست دیگری در این زمینه خواهند خورد. به آن‌ها توصیه می‌کنیم که آزموده را نیازمایند و راهی را که رفتند دوباره امتحان نکنند.

بیشتر بخوانید: بازیِ سیاه آمریکا در شورای امنیت علیه ایران/ نتیجه رویارویی ایران و آمریکا چه خواهد بود؟
دولت رومانی هنوز گزارش جدیدی از مرگ قاضی منصوری به ما ارائه نکرده است

موسوی درباره ابعاد مرگ قاضی منصوری، گفت: با اینکه از دولت رومانی درخواست داشته‌ایم، اما هنوز گزارشی به ایران ارائه نکرده‌اند. پلیس اینترپل، قوه قضاییه و وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستند و درخواست داده‌ایم که دولت رومانی هر دلیلی و علتی را رسماً و کتباً به جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.

وی افزود: متاسفانه تاکنون به جز همین اخبار رسانه‌ای، خبر و گزارش جدیدی را به ما ارائه نکردند؛ اما کماکان خواستار روشن شدن همه ابعاد این موضوع هستیم که دقیقا چه اتفاقی آن جا افتاده است و سرنوشت ایشان چه شده است. همین جا از دولت رومانی تقاضا می‌کنم که در اسرع وقت با توجه به حساس بودن پرونده ما را نسبت به اخبار مطلع کنند.

موضوع ابهام‌آمیزی در سند همکاری‌های ایران و چین وجود ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیش‌نویس سند همکاری ایران و چین و حواشی این روز‌ها در این خصوص مطرح می‌شود، گفت: این موضوع جدید نیست و در سفری که رییس‌جمهور چین به ایران داشتند، در آنجا توافق شد که دو کشور همکاری‌های جامع و راهبردی داشته باشند؛ همانجا سندی هم امضا شد به که در آن اشاره شده بود که دو کشور باید سند جامعی را در همه زمینه‌ها باید با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: در سفری که آقای ظریف به پکن داشتند، پیش‌نویس این سند به استحضار مقام‌های چنین رسید و هرگونه گمانه‌زنی در این مورد را رد می‌کنم و هیچ کدوم از گمانه‌زنی‌ها که در مورد این موضوع توسط اشخاص مختلف بیان شده است را تایید نمی‌کنیم؛ ما تلاش داریم رابطه‌مان را با کشور‌هایی که روابط خوبی با آن‌ها داریم، طولانی مدت کنیم. آماده‌ایم با سایر کشور‌هایی که با ما رابطه حسنه‌ای دارند، روابط‌مان را بلندمدت کنیم.

موسوی تصریح کرد: این سند به گونه‌ای است که در آینده می‌توان آن را به طور کامل منتشر کرد؛ همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند وجود دارد و اگر در دولت‌های دو کشور ایران و چین نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد. چیز ابهام‌آمیزی در آن وجود ندارد، اما طبیعی است که بخواهند دست به تخریب رابطه دو کشور بزنند.

اتفاقات داخلی آمریکا برای ما اهمیت ندارد

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر ایالت‌های آمریکا اعلام خودمختاری کنند آیا ایران حاضر است آن‌ها را به رسمیت بشناسد، گفت: ما قصد نه تنها قصد مداخله در امور داخلی آمریکا بلکه هیچ کشوری را نداریم و آنچه که بین کاندیدا‌های مختلف آمریکا می‌گذرد، مسائل داخلی، رابطه حزبی و جناحی خودشان است و برای ما اهمیت ندارد که آن‌ها در خصوص کشورشان و سرنوشت کشورشان چگونه فکر می‌کنند و چگونه تصمیم می‌گیرند. آنچه که به ما مربوط است، نوع نگاه و تعامل آن‌ها با ما و منطقه ما است که ما منافع خودمان را بر اساس سیاست کلانی که داریم و بعد از اینکه هر کسی بر سر کار می‌آید، تنظیم کرده و رفتار خودمان را براساس آن شکل خواهیم داد؛ بنابراین منتظر انتخابات آمریکا نیستیم و اتفاقات داخلی آنجا برای ما اهمیت ندارد.

وی اضافه کرد:، اما از بعد حقوق بشری و انسانی برای جمهوری اسلامی ایران اتفاقاتی که برای مردم آنجا می‌گذرد مهم است، کشوری که داعیه حقوق بشر دارد و سالانه راجع به کشور‌های دیگر بیانیه نقض حقوق بشر می‌دهد، روشن و عیان حقوق سیاهان و مردمش را زیر پا می‌گذارد و با یک نقص سیستماتیک حقوق بشر در کشور خودشان روبرو هستند که البته با اعتراض کشور‌های دیگر مواجه شده است.
 
در مورد توانمندی‌های خودمان با کسی تعارف و شوخی نداریم

حاضر نیستیم برای ورود به رابطه ارباب و رعیتی اروپایی‌ها و آمریکا از حق خودمان بگذریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره متن نامه سه کشور اروپایی علیه ایران گفت: رویکرد دفاعی ما یکی رویکرد امنیت‌سازی است که برای ما قابل قبول است. چه در تحریم و چه بی‌تحریم، ما روی توانمندی‌های خودمان با کسی تعارف و شوخی نداریم و همه پیشرفت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم نیز علیرغم همه تحریم‌های ظالمانه‌ای بوده که آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به خرج دادند، این شامل تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌هایی که آمریکا به تنهایی اعمال کرده و حتی تحریم‌هایی که اروپایی‌ها علیه ایران اعمال کردند، می‌شود. فکر می‌کنم دوستان اروپایی باز کار اشتباهی را انجام داده و به بیراهه می‌روند و این موضوع برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که باید پاسخگوی آن باشند و عواقب آن را نیز بپذیرند. از سویی نوع تعامل آمریکا و اروپا به ما ارتباطی ندارد و ما حاضر نیستیم از حق خودمان بگذریم تا وارد رابطه ارباب و رعیتی اروپایی‌ها و آمریکا شویم.

سفری به ونزوئلا در پیش است که انجام خواهد شد

وی درباره روابط دو کشور ایران و ونزوئلا و چشم‌انداز پیش‌روی دو کشور، گفت روابط دو کشور یک رابطه عادی و رسمی است و ربطی به روابط کشور‌های دیگر و منافع آن‌ها ندارد، بنابراین ما همانطور که در گذشته با این کشور رابطه داشتیم، به رابطه نرمال خودمان ادامه خواهیم داد و اتفاقات اخیر هم چیز خارق‌العاده‌ای نبوده و تجارت ایران به یک کشور مستقل دیگر در نقطه دیگری از جهان بوده است. البته طبیعی است که این خوش‌آیند خیلی از قدرت‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا نیست؛ اول اینکه به آن‌ها ربطی ندارد و ثانیاً اراده کشور ما بر این است که به روابط عادی خودمان با ونزوئلا به خصوص در حوزه تجاری که ادامه دارد و ادامه هم خواهد داشت، ادامه دهیم، سفری هم در پیش است که انجام خواهد شد و ایران با دوستان خودش حد اعلایی از تعامل را خواهد داشت.

دو، سه اقدام ویژه در صورت فعال‌سازی مکانیزم ماشه برنامه‌ریزی شده است

موسوی درباره اینکه رئیس‌جمهور گفت که اگر آنچه که باید در برنامه انجام شود نشود و مکانیزم ماشه فعال شود، ایران پاراگراف آخر نامه رئیس‌جمهور به اروپایی‌ها را اجرا خواهد کرد، گفت: روی این سخنان اعضای برجام و اروپایی‌ها هستند و خودشان این پیام را گرفتند که واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدامات چه خواهد بود، دو_ سه اقدام ویژه برنامه‌ریزی شده است که بر اساس شرایط انجام خواهد شد، اما امیدوارم که درایتی در آن‌ها باشد و کار را به آنجا نکشانند. با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، اقدام آمریکا در این زمینه حداقل به جایی نخواهد رسید.

عزم ایران در مقابله با تروریست‌های شناسنامه‌دار جدی است

نمی‌توانم عملیات مشترک ایران و ترکیه در مرز عراق را تایید کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای حمله مشترک ایران و ترکیه به شبه نظامیان در مرز عراق ترکیه و ایران و اینکه آیا این هماهنگی با دولت عراق صورت گرفته است، یا نه یادآور شد: مبارزه با تروریست‌ها در دستور کار مشترک همه کشور‌های منطقه از جمله ترکیه، ایران و عراق است. از انجام هماهنگی خبر ندارم، اما طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران از مرز‌های خودش دفاع کند و هر کجا که تروریست‌ها لانه کرده باشند، آن منطقه را پاکسازی کند. در این مورد از نزدیک با مقام‌های عراقی در تماس هستیم، آن‌ها نیز از گذشته در جریان فعالیت‌های ما و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار قرار دارند. نمی‌توانم عملیات مشترک را تایید کنم، اما این عزم در همه کشور‌های منطقه از جمله ایران وجود دارد که به تناسب شرایط و موقعیت با تروریست‌های شناسنامه‌دار که دست به اقدامات تروریستی علیه بی‌گناهان به ویژه در حاشیه نوار مرزی می‌زنند، مقابله کند.
 
برنامه چندین سفر به کشور ما و همچنین سفر مقام‌ها ما به کشور‌های همسایه هنوز نهایی نشده است

این دیپلمات ارشد ایران درباره هفته حقوق بشر آمریکایی و پناه دادن اروپایی‌ها به گروهک منافقین بیان کرد: یکی از موارد اصلی ما با کشور‌های اروپایی، همین بحث پناه دادن به تروریست‌های شناسنامه‌دار در چند کشور اروپایی است. ما آن‌ها را در پناه دادن به تروریست‌های شناسنامه‌دار هشدار داده‌ایم. ما نسبت به این مساله تعجب می‌کنیم چراکه زمانی این گروهک‌ها در لیست تروریستی آن کشور‌ها بودند، اما به ناگهان از این لیست خارج شده و به گروه‌های عادی تبدیل می‌شوند. ما از پناه دادن تروریست‌ها آن‌ها را بر حذر داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره خبر اصابت موشک به یکی از روستا‌های پادرود سیستان و بلوچستان از سوی پاکستان اظهار داشت‌: من از این موضوع خبری ندارم، ولی آن را پیگیری می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر نخست‌وزیر عراق به تهران عنوان کرد: از هر گونه سفر مقام‌های کشور‌های دوست و همسایه به ایران استقبال می‌کنیم. برنامه چندین سفر به کشور ما و همچنین سفر مقام‌ها ما به کشور‌های همسایه هنوز نهایی نشده است.

وی در پاسخ به اینکه وزارت امور خارجه درباره آزادسازی دیپلمات ایرانی زندانی در آمریکا اقدامی نکرده است، گفت: کاملا این سوال و نکته را رد می‌کنم پرونده در حال پیگیری توسط وکلای مبرز در اروپا و همچنین وکلایی در ایران است. پرونده از یک ویژگی و پیچیدگی خاصی برخوردار است و قرار هم نیست که همه اقداماتی که وزارت امور خارجه یا وزیر انجام می‌دهد را خبری کنیم چرا که طبیعی است که اطلاع‌رسانی در مورد روند قضایی موضوع و دادرسی اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، لطمه وارد خواهد کرد، بنابراین هر جا که مصلحت باشد و به نفع شهروند و دیپلمات‌های ما باشد، ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

متاسفانه برای جانبازان و بیماران خاص دسترسی به دارو‌های حیاتی وجود ندارد

موسوی در مورد رفع تحریم دارو‌ها و تسهیل ورودشان به کشور گفت: یکی از اقدامات اساسی که در کشور اروپایی‌ها داشته‌ایم و تحریم آمریکایی‌ها را عامل آن می‌دانیم، بحث ممنوعیت ورود دارو و کالا‌های انسان‌دوستانه به ایران بود و اعلام کرده‌ایم به رغم اینکه این کالا‌ها و مواد نباید تحریم شوند و ادعای آن‌ها این است که کالا‌ها و دارو و موارد انسانی جزو کالا‌های تحریمی نیست، اما متاسفانه با اقداماتی که درخصوص مبادلات بانکی انجام می‌دهند و تهدیدی که علیه شرکت‌های دارویی و غیردارویی، پخش و ترانزیت انجام می‌دهند، عملاً راه ورود دارو به کشور را بسته‌اند.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه هم شکایت کرده و هم در حال پیگیری آن است و حتی حکم گرفتیم که این کالا‌ها و مواد نباید جزو تحریم‌ها باشند، اما متاسفانه کماکان به رغم این مسائل، موانع ادامه دارد و این شرایط هم اکنون هم جاری است.

موسوی تاکید کرد: متاسفانه برای جانبازان و بیماران خاص دسترسی به دارو‌های حیاتی وجود ندارد، اما همه توانایی دیپلماتیک خود را گذاشته‌ایم که به نتیجه برسد. روی سخن ما به ویژه با شرکت‌های اروپایی است که ظاهراً مسائل حقوق بشری برای آن‌ها اهمیت دارد، اما به بهانه تحریم‌های آمریکا اجازه نمی‌دهند که دارو‌ها وارد کشور ما شود و یا حداقل روند آن را تسهیل نمی‌کند که این دارو‌ها وارد کشور شود.

کشور‌های همجوار رودخانه ارس در زمینه حفظ محیط ‌زیست جلسات مرتبی دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضوع رهاسازی آلاینده‌ها در رودخانه ارس و ایجاد مشکلات برای مردم مرزنشین منطقه، اظهار داشت: این رودخانه یکی از رودخانه‌های مرزی مهم ما در شمال غربی کشور است که هم به لحاظ زیست‌محیطی و هم به لحاظ امنیتی و اقتصادی دارای اهمیت است. کشور‌های همجوار این رودخانه در زمینه حفظ محیط‌زیست آنجا جلسات دوجانبه و چندجانبه مرتبی دارند. از آخرین تحولات حضور ذهن ندارم، اما بعد از دریافت اطلاعات از حوزه حقوقی و بین‌المللی در آینده توضیحاتی ارائه خواهم داد.

از تصویب طرح عدم الزام ایران به عضویت در کمیسیون‌های الحاقی و ان پی تی استقبال می‌کنیم

وی درباره تصویب و تدوین طرح عدم الزام ایران به عضویت در کمیسیون‌های الحاقی و ان پی تی در مجلس خاطرنشان کرد: وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح‌ها و لوایحی که تبدیل به قانون شوند، ندارد و آن‌ها را حتما اجرا خواهد کرد. تا جایی که می‌دانم نظرات کارشناسی‌مان نیز به مجلس ارائه شده است و اگر این طرح تصویب و ابلاغ شود، وزارت امور خارجه از آن استقبال خواهد کرد.

برای همه اعضای برجام بهتر است که از مواضع زیگزاگی دست بردارند

این دیپلمات ارشد ایران درباره بیانیه تروئیکای اروپایی بعد از بیانیه شورای حکام اروپایی و مطرح کردن درخواست مذاکره با ایران در آن، گفت: مواضعی که اخیرا اروپایی‌ها در موارد مختلف می‌گیرند را نمی‌پسندیم. در حالی که عضو برجام هستند و ادعا می‌کند که می‌خواهند برجام را حفظ کنند و آن را نجات دهند، اما اقداماتی می‌کنند که کاملاً خلاف روح و نظر برجام است که منجر به قطعنامه‌ای می‌شوند که واکنش شدید جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت. آن‌ها تلاش می‌کنند اقداماتی را بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا انجام دهند تا اوضاع را کنترل و برجام را نجات دهند، اما ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم که تنها راه نجات برجام، بازگشت همه اعضای برجام به تعهدات بوده و این اقدامات سیگنال‌های غلطی است.

وی افزود: ما آمریکایی‌ها را خوب می‌شناسیم آن‌ها نیز آمریکایی‌ها را بهتر از ما می‌شناسند، آمریکا آن‌ها را ابزاری برای امیال خودش در این زمینه قرار داده است و تهدید‌های خاصی انجام می‌دهد و آن‌ها را وادار می‌کند تا در مورد چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد، کوتاه بیایند.

موسوی تصریح کرد: برای همه اعضای برجام بهتر است که آنچه را که در برجام مانده حفظ کنند و از این مواضع زیگزاگی و غیرسازنده دست بردارند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزارت خارجه ، ظریف
نظرات شما
پیشخوان