تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
القدس العربی:

هم حزبی‌های ترامپ هم علیه او هستند؟

هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می‌شود، تعداد جمهوری خواهانی که علنا اعلام می‌کنند در این دوره به ترامپ رأی نخواهند داد، افزایش می‌یابد.
انتخابات آمریکا
رویداد۲۴  القدس العربی نوشت: هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می‌شود، تعداد جمهوری خواهانی که علنا اعلام می‌کنند در این دوره به ترامپ رأی نخواهند داد، افزایش می‌یابد.

در ادامه این مطلب آمده است: هر یک از اینها، که در میانشان روسای جمهور و وزرای سابق هستند و برخی از آن‌ها با ترامپ کار کرده اند، توجیه خاصی برای این تصمیم دارند، اما آنچه همگی در خصوصش اتفاق نظر دارند، آن است که ایالات متحده نمی‌تواند ۴ سال دیگر هم ریاست فردی را تحمل کند که تا کنون این کشور را به هرج و مرج داخلی و خارجی کم نظیری رسانده است. ایشان ترامپ را بی برنامه دانسته و حضور دوباره اش در کاخ سفید را خطر بزرگی برای آمریکا می‌دانند، حتی برخی از این جمهوری خواهان به صراحت اعلام می‌کنند که از انتخاب ترامپ در دوره قبلی، احساس شرم می‌کنند.

ذکر اسامی مخالفان داخلی ترامپ و وزنه فعلی آن‌ها در افکار عمومی در این کشور، یک موضوع داخلی و مربوط به ملت آمریکاست. اما آنچه برای ما اهمیت دارد، مساله دیگری است. دو موضوع باید برای ما روشن شود: اهمیت رفتن ترامپ یک مساله است و خوشحالی از آمدن بایدن موضوع دیگری است.

قطعا هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به اندازه ترامپ موفق به اهانت به اعراب و تحریک آن‌ها نشده و هیچ رئیس جمهوری تا این اندازه باعث تحقیر هم پیمانان عربش و همچنین بی احترامی به آن‌ها در مناسبت‌های مختلف نشده است. اما در رابطه با مساله فلسطین، هیچ رئیس جمهوری در آمریکا در دشمنی با این ملت مظلوم، به حد ترامپ نمی‌رسد.

در مورد بایدن، پیش از آنکه نوید روز‌های بهتری برای اعراب با آمدن او به کاخ سفید را بدهیم، باید در این باره عاقلانه فکر کنیم. چرا که پیش از او نیز باراک اوبامای دموکرات وعده‌هایی در مورد تعامل با مسلمانان می‌داد که چند روز پس از ورودش به کاخ سفید مشخص شد توهماتی بیش نبوده اند. پالس‌های مثبتی که بایدن برای مسلمانان می‌فرستد، تنها از سیاست‌های شناخته شده دموکرات‌ها در برخورد با نژاد‌ها و ادیان دیگر سرچشمه می‌گیرد و مشخص نیست که به صورت عملی نیز بایدن به آن‌ها پایبند باشد.

بیشتر بخوانید: ترامپ اگر برنده شود نه به برجام برمی‌گردد نه با ایران مذاکره می‌کند
پس از آنکه سیاست آمریکا در خاورمیانه در دست دستگاه‌ها و شخصیت‌هایی برخوردار از درایت عمیق بود، با روی کار آمدن ترامپ، کسی مثل کوشنر بی تجربه، سرنوشت ملت‌های عرب منطقه را تعیین می‌کند!

ترامپ به کلی از قوانین و هنجار‌های سیاست آمریکا دور شده است و آنچه بایدن می‌تواند انجام دهد، بازگرداندن این سیاست به جایگاه اصلی اش است که در دوره ترامپ به شدت آسیب دیده است.

برخی سیاستمداران آمریکایی رای اخیر شورای امنیت را اشاره واضحی به عزلتی می‌دانند که در دوره ترامپ، برای واشنگتن بوجود آمده است، همچنانکه جز جمهوری دومنیکن، هیچ کشوری در کنار آمریکا به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی نداد؟!

مخالفان ترامپ حتی جرج بوش پسر که به نادانی و حماقت شهرت داشت را در برابر ترامپ، حکیم و کاردان می‌دانند. ضعف ترامپ در پرونده‌های متعددی مشخص شد، از موضوع فلسطین گرفته تا باجگیری از دولت‌های عربی خلیج و خوار کردن آنها، تا روانه کردن این دولت‌ها به سمت عادی سازی روابط مفتضحانه با اسرائیل، تنها برای جمع اوری آراء و پیروزی خود در انتخابات.

شکی نیست که با ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، ایتام زیادی در منطقه ما باقی می‌مانند که پس از او دوامی نمی‌آورند. اما آنچه مهمتر است، این مساله است که با پایان دوره ترامپ، زمینه مناسب برای بررسی پرونده‌های مختلف به دور از دمدمی مزاجی وی و گرداندن جهان روی توئیتر‌های بی محتوایش فراهم می‌شود. اما با انتخاب دوباره ترامپ، شرایط بد فعلی، در داخل و خارج آمریکا، بدتر و بدتر می‌شود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان