تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واشنگتن همچنان به دنبال تحریم/ نگاهی بر فعالیت‌های شرکت تحریمی پتروشیمی تریلیانس کیش

دولت ترامپ روز گذشته شرکت‌های مرتبط با پتروشیمی تریلیانس کیش را تحریم کرد. این شرکت از سال ۲۰۱۳ فعالیت گسترده‌ای در زمینه فروش محصولات پتروشیمی ایران به جهان از جمله چین داشته و در این فاصله شرکت‌های تابعه زیادی در کشور‌های مختلف اعم از آلمان، چین و امارات تاسیس کرده است. رویداد‌۲۴ در این گزارش نگاهی به فعالیت‌های این شرکت تحریمی آمریکا دارد.
تحریم ایران
 
رویداد۲۴ دولت ترامپ در تازه‌ترین اقدام خود علیه ایران، ۱۱ کمپانی ایرانی، چینی و اماراتی را به اتهام کمک به درآمدزایی تهران تحریم کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده با انتشار یک پیام توییتری نوشت: «این شرکت‌ها با بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران مرتبط بودند. مقام‌های سه شرکت هم تحریم شدند. ایران باید به بهره‌برداری از منابع طبیعی برای حمایت مالی از تروریسم و نابودی منطقه پایان دهد.»

وزارت خارجه ایالات متحده درباره جزئیات این تحریم‌ها اعلام کرد شرکت پالایش نفت آبادان، سه شرکت چینی شینهانگ شیپ منیجمنت، نیو فار اینترنشنال لجستیک، سینو انرژی شیپینگ) و شرکت اماراتی چمترانس پتروکمیکال تریدینگ مشمول مجازات‌های واشنگتن شده‌اند.

دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به اوفک شش شرکت را به اتهام حمایت از شرکت پتروشیمی تریلیانس (که پیش‌تر در ماه ژانویه ۲۰۲۰ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود) در فهرست تحریم قرار داده که شرکت‌های مذکوری ایرانی، اماراتی و چینی بوده‌اند. این شرکت‌ها به دلیل ادامه خرید محصولات پتروشیمی ایران و پنهان کردن دخالت در قرارداد‌های فروش این محصولات تحریم شده اند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در ماه مارس ۲۰۲۰، شرکت ایرانی پتروشیمی زاگرس توافقی برای فروش صد‌ها هزار تُن محصولات پتروشیمی به شرکت تریلیانس امضا کرده است. شرکت ترلیانس از شرکت‌های پتروتک (شرکت اماراتی) به عنوان خریدار محصولات پتروشیمی زاگرس استفاده کرده است. ترلیانس از این شرکت اماراتی به عنوان شرکت پوششی در ارتباط با معاملات پتروشیمی اش با ایران بهره برداری کرده. پتروتک ده‌ها هزار تن محصول پتروشیمی زاگرس را برای تریلیانس خریداری کرده است.

این وزارت خانه مدعی شده تریلیانس از چندین کمپانی دیگر نیز برای پوشش خرید هایش از ایران استفاده کردهاست. شرکت تریو انرژی نیز دیگر شرکت اماراتی بوده که برای تریلیانس به عنوان میانجی خرید ده‌ها هزار تن محصول پتروشیمی فعالیت میکرده. این شرکت در واقع کار تراکنش‌های مالی مربوط به خرید‌ها را انجام میداده.

شرکت جینگو تکنولوژی و دیناپکس انرژی نیز دو شرکت چینی مرتبط با خرید محصولات پتروشیمی ایرانی برای تریلیانس بوده اند.  اوفک همچنین شرکت دینرین که یک شرکت چینی در هنگ کنگ است را نیز به اتهام دخالت در خرید محصولات پتروشیمی زاگروس برای شرکت تریلیانس در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. دینرین میلیون‌ها دلار بنزین از زاگرس حریداری کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود فروش محصولات پتروشیمی ایرانی را یکی از منابع کلیدی درآمدی ایران خوانده و گفته هرگونه حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایرانی منجر به ادامه فعالیت‌های به ادعای آمریکا، بی ثبات کننده در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و «اخیرا در ونزوئلا» منجر خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه ۵ شرکت به اتهام داشتن تراکنش‌های خرید، حمل و نقل و مارکتینگ محصولات نفتی یا بنزین ایران تحریم کرده است. این وزارت خانه سه فرد را نیز به دلیل ارتباط با این شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

افرادی که روز گذشته در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند عبارت اند از: علیرضا امین مدیرعامل پالایشگاه آبادان، لین ژیویو از مدیران شرکت سینو انرژی که یک شرکت کشتی رانی در هنگ کنگ است و شی مین از مدیران شرکت نیو فار اینترنشنال لجستیکز که این نیز یک شرکت حمل و نقلی در هنگ کنگ است.

شرکت پتروشیمی تیبا پارسیان کیش یا شرکت پتروشیمی تریلیانس یک شرکت ایرانی است که شعبی در چین، امارات، هنگ کنگ و آلمان دارد. در سال ۲۰۱۹ این شرکت میلیون‌ها دلار پرداختی به شرکت نفت ایران در ازای محصولات پتروشیمی، نفت خام و بنزین و ارسال آن‌ها به امارات و چین داشته است.

علی بایندریان مدیرعامل شرکن تیبا پارسیان کیش (تریلیانس) در ژانویه ۲۰۲۰ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. جالب اینجاست که شرکتی با حجم از فعالیت‌های بین المللی، یک وبسایت رسمی ندارد. اساسنامه شرکت تریلیانس تحت عنوان شرکت خصوصی که بعدا نام خود را به تیبا پارسیان تغییر داده در سال ۱۳۹۳ به ثبت رسیده است. در این اساسنامه که در روزنامه رسمی منتشر شده موضوع فعالیت‌های شرکت به شرح زیر عنوان شده است:

انجام کلیه فعالیت‌های عمرانی شامل: ساختمان سازی، راه سازی، تاسیساتی، سیستم‌های آبیاری، زه کشی سازه‌های ابی، پل سازی، تونل سازی، محوطه سازی، محاسبه و طراحی فنی کلیه نقشه‌های اجرایی و محاسباتی، محاسبات پروژه‌های فوق، انجام پروژه‌های‌ای پی سی و فضای سبز، کشاورزی و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت سازه‌های پیش ساخته، انجام عملیات خاکی، واردات و صادرات کلیه کالا‌های مجاز بازرگانی و مواد اولیه و ماشین آلات مربتط با موضوع شرکت و انجام هرگونه فعالیت مجاز مربوط به موضوع شرکت و انجام کلیه امور بازرگانی تجاری و هرنوع عملیات و معاملات مالی و تجاری و صنعتی طبق مقررات واردات و خرید کالا‌های مجاز از منابع داخلی و خارجی صادرات و فروش کالا به مصرف کنندگان داخلی و خارجی، اخذ نمایندگی از شرکت‌ها و مشارکت با اشخاص حقیقی و یا حقوقی و برقراری نمایندگی در داخل و خارج از کشور.

این شرکت از بدو تاسیس فعالیت‌های گسترده تجاری خود را در ارتباط با صادرات محصولات نفتی آغاز کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۴ (سال ۹۳) شرکت تریلیانس به گزارش اس اند پی دو محموله ۴۴ هزار تنی LPG از عسلویه به چین صادر کرده است.

یک منبع مرتبط با صنایع نقت چین به اس پی گلوبال در آن زمان گفته بود شخصیت پشت شرکت پتروشیمی تریلیانس یک فرد ایرانی است که در واحد صادرات تعداد زیادی از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی فعالیت می‌کند.

زمانی که دولت از تحقق بودجه بدون نفت صحبت می‌کند منظور حذف کامل نفت از درآمد‌های ارزی کشور نیست. محصولات پتروشیمی از آنجایی که خام فروشی به شمار نمی‌روند، جزو کالا‌های غیر نقتی دسته بندی شده اند.   حذف درآمد‌های نفتی حاصل از صادرات پتروشیمی اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

تیرماه امسال حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درآمد کشور از صادرات محصولات پتروشیمی را تخمین زده و گفت: ارزش مالی صادرات صنعت پتروشیمی حدود ۱۲ میلیارد دلار است، شش تا هفت میلیارد دلار نیز صادرات فراورده‌های نفتی داریم که بخشی از آن به واسطه صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، علاوه بر این در این میان پنج تا شش میلیارد دلار نیز صادرات برق و گاز داریم که بدین ترتیب ارزش سبد صادراتی انرژی کشود حدود ۲۵ میلیارد دلار می‌شود.

این آمار و ارقام زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانیم به گفته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، درآمد ایران از فروش نفت در سال گذشته به کمتر از ۸ میلیارد دلار رسیده است. جهانگیری در خرداد ماه امسال در یک سخنرانی گفته "ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود ۸ میلیارد دلار بوده که این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها از جمله بودجه دولت تاثیر می‌گذارد".
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم پتروشیمی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان