تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
پروانه مافی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ خبر داد

تکمیل امضاها برای تشکیل کمیسیون زنان در مجلس

زنان و مطالبات آن‌ها برگی از دفتر مسائل اجتماعی است که گذر از آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. زنان امرو ز بخشی از جامعه‌ای هستند که هر روز در قدرت گرفتن موتورهای اقتصادی، صنعتی و سیاسی تلاش می‌کند. نگاه جنسیتی اما به حضور زنان در جامعه نه تنها قدرت فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه ترمزی جدی برای فعالیت آنهاست.
رویداد۲۴- زنان و مطالبات آن‌ها برگی از دفتر مسائل اجتماعی است که گذر از آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. زنان امروز بخشی از جامعه‌ای هستند که هر روز در قدرت گرفتن موتورهای اقتصادی، صنعتی و سیاسی تلاش می‌کند. نگاه جنسیتی اما به حضور زنان در جامعه نه تنها قدرت فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه ترمزی جدی برای فعالیت آنهاست. 

این بار اما در مجلس دهم شاهد آنیم که تشکیل کمیسیون زنان و خانواده و در راستای آن حضور مردان در کمیسیون زنان و خانواده یاز و کارهای حضور و فعالیت مردان در راستای امور زنان را فراهم می‌کند و در بلند مدت شاید نگاه زنانه و مردانه جای خوند رابه نگاهی حرفه‌ای در مجلس خواهد داد. 

پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس دهم در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴، می‌گوید بنا نیست فراکسیون زنان به کمیسیون زنان تبدیل شود، فراکسیون زنان با شرایط قبلی باقی خواهد ماند، اما کمیسیون زنان و خانواده به عنوان یک مرجع رسمی و تصمیم گیرنده فعالیت خواهد کرد. 

وی تاکید می‌کند از آنجایی که تاثیر گذاری کمیسیون‌ها از فراکسیون‌ها در ساز و کار و روند مجلس بیشتر است، برای بهبود شرایط زنان و خانواده و از سویی دیگر به دلیل اهمیت مبحث خانواده بعد از بررسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم هر چه زود‌تر نسبت به تشکیل کمیسیون زنان اقدام کنیم. از سویی دیگر فراکسیون زنان در مباحث اجرایی به شدت دچار ضعف است و بیشتر شبیه به یک نشست عادی است. 

مافی می گوید: از همین رو خیلی جدی تشکیل کمیسیون زنان و خانواده را پیگیری کردیم. کمیسیون به دلیل اجرایی بودن و همچنین توانایی استفاده از بودجه رسمی، کار‌شناسان و جذب نمایندگان توانمند در حوزه‌های تخصصی می‌تواند مطالبات زنان رادقیق‌تر و با سرعت بیشتری پیگیری کند. همچنین فراکسیون هم به عنوان اتاق فکر مکمل کمیسیون می‌تواند به تسریع امور زنان کمک کند. 

چند قدم مانده به تشکیل کمیسیون زنان

برآیند اظهار نظر‌های زنان مجلس به سمتی است که به نظر می‌رسد چند قدم بیشتر تا تشکیل کمیسیون زنان فاصله نیست و این کمیسون هر چه زود‌تر تشکیل خواهد شد. حال آنکه تشکیل کمیسیون زنان و خانواده، مخالفانی در خارج از مجلس دارد که تصورشان بر عجله زنان مجلس نسبت به تشکیل این کمیسیون است. این در حالیست که نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند هر چه زود‌تر کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شود و فعالیت‌های خود را آغاز کنند. 

همچنین مافی درباره روند پیگیری تشکیل کمیسیون زنان می‌گوید: «با سرعت زیادی تشکیل کمیسیون زنان را پیگیری می‌کنیم و خوشبختانه تا کنون موفق به جمع آوری و ثبت امضا بیشتر اعضا کمیسیون شده‌ایم و فقط یک یا دو نفر از زنان مجلس موفق به امضا نشده‌اند که دلیل آن هم حضور نداشتن آن‌ها در جلسات بوده است.» 

به نظر می‌رسد زنان این دوره مجلس، به شکلی یکدست و تمام عیار تصمیم دارند در راستای اجرایی شدن مطالبالت زنان فعالیت کنند. این بار اما این سوال مطرح است که در راستای تشکیل کمیسیون زنان آیا مردان مجلس هم تصمیم به حرکتی هم راستا با زنان دارند؟ آیا زنان این دوره مجلس برای از بین بردن نگاه جنسیتی در مجلس توانمندی لازم را دارند؟ همفکری زنان و مردان درباره یکی از حساسترین مسائل جامعه امروز شاید راه حلی برای از بین بردن مرزهای جنسیتی باشد و این بار از راس مجلس نمایندگان مردم به شکلی یکدست فعالت کنند. 

از سویی دیگر مافی معتقد است، نمایندگان مجلس دهم فارغ از جنسیت و با توجه به سوابق کاری و فعالیت‌های علمیشان تمایل دارند در این کمیسیون حضور داشته باشند. برای مثال نمایندگانی که سوابق وکالت امور زنان و خانواده داشته‌اند یا در دادگاه‌های خانواده فعالیت کرده‌اند، به دلیل آشنایی با ویژگی‌ها و حساسیت‌های مسائل زنان ابراز تمایل کرده‌اند که به عنوان عضو ثابت در این کمیسیون فعالیت کنند. 

وی تاکید می‌کند، حضور مردان در کمیسیون زنان یکی از نقاط قوت این کمیسیون خواهد بود. این موضوع نشان دهنده آن است که مردان هم نسبت به امور زنان حساس هستند و نگاه جنسیتی کمرنگ‌تر از گذشته شده است. از سویی دیگر استفاده از نگاه حرفه‌ای و نه نگاه جنسیتی، به بهبود شرایط زنان کمک خواهد کرد. 

ساز و کارهای کمیسیون زنان و خانواده 

کمیسیون و فراکسیون دو موضوع بسیار متفاوت هستند که نمی‌توان توقع داشت خروجی یکسانی داشته باشند. پروانه مافی نیز درباره ساز و کارهای کمیسیون زنان و خانواده می‌گوید: «در حقیقت فراکسیون به نوعی دورهمی است که در تشکیلات اداری جایگاه خاصی ندارد. در حقیقت فراکسیون جایگاهی برای مطرح شدن مسائل و به نوعی پیش کمیسون است. کمیسیون زنان نیز چنین ساختاری دارد با این تفاوت که فعالیت در این کمیسیون سهل‌تر از کمیسیون‌های دیگر است، برای مثال هر نماینده این امکان را دارد که فقط در یک کمیسیون تخصصی فعالیت کند، اما کمیسیون زنان این امکان را برای نمایندگان فراهم می‌کند که علاوه بر کمیسیون‌های تخصصیشان در کمیسیون زنان نیز فعالیت کنند.» 

به گفته مافی تا جای ممکن ساختار اداری در کمیسیون زنان و خانواده سهل شده است تا نمایندگان نسبت به این کمیسیون حساستر باشند و در آن فعال‌تر ظاهر شوند. 

کمیسون زنان و خانواده دوباره فعالیت می‌کند

این در حالیست که طیبه سیاوشی شاه عنایتی، منتخب مردم تهران ایجاد کمیسیون زنان در مجلس دهم را زمان‌بر می‌داند و اضافه می‌کند: به عنوان مثال کمیسیون محیط زیست بسیار مهم است و با توجه به وضعیت زیست محیطی باید ما چنین کمیسیونی را در مجلس داشته باشیم چون یکی از اولویت‌های این مجلس باید حل بحران‌های محیط زیستی باشد اما باید بدانیم که به لحاظ آیین نامه‌ای ایجاد یک کمیسیون جدید مراحل قانونی بسیار سخت و دشواری دارد و باید پروسه بوروکراتیک طولانی مدت را طی کنیم تا در این مورد به نتیجه برسیم بر همین اساس فکر می‌کنم برای ایجاد کمیسیون زنان باید حدود سه سال وقت و انرژی بگذاریم. 

در حالی که به گفته پروانه مافی، تشکیل مجدد کمیسیون زنان و خانواده در مجلس زمان بر نخواهد بود و با آغاز به کار مجلس دهم، فراکسیون زنان کار خود را آغاز خواهد کرد و پس از تقدیم این طرح به هیات رئیسه مجلس امیدواریم که نمایندگان مجلس دهم با استدلال عقلانی و منطقی آن را بپذیرند. 

اما سهیلا جلودارزاده که دوره پنجم نیز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته می‌گوید:« در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی کمیسیون زنان و خانواده داشتیم اما بعد از مدتی منحل شد در حالی که اگر این کمیسیون همچنان باقی مانده بود تاکنون مسایل زنان کشور حل شده بود.»

منتخب دوره دهم مجلس شورای اسلامی یکی از ماموریت‌های حضور زنان در این دوره مجلس را پیگیری مطالبات زنان و رفع تبعیض‌های ناروا براساس اصل ۲۹ قانون اساسی می‌داند و می‌گوید:« متاسفانه امروز تبعیض‌های ناروا و غیر اسلامی علیه زنان وجود دارد و حتی بسیاری از زنان در بحث حقوق مدنی خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند به عنوان مثال زنان در مورد احوال شخصیه و حقوق اجتماعی خود ناآگاه هستند و از نابرابری جنسیتی و تبعیض رنج می‌برند بنابراین فراکسیون زنان باید در بخش خصوصی مسایل و مطالبات زنان جامعه را شناسایی و در رفع آن تلاش کنیم.»

مافی: دغدغه من مسائل زنان است

در حالی که زنان مجلس سعی در شالوده سازی های ریشه دار و محکمی برای تشکیل کمیسیون زنان می کنند، کرسی ریاست فراکسیون زنان مجلس بعد از گذشت چند هفته از آغاز به کار مجلس دهم هنوز هم خالی است. این در حالیست که به نظر می رسد فعالیت های فراکسیون نيازمند برنامه ريزي و سياست گذاري مناسب است كه بنابراين بايد هر چه زودتر هيات رييسه ان معين تا برنامه ها با مديريت پيش برود.  
‎گمانه زنی ها اما درباره تاييد طرح کمیسیون زنان در شرایطی که هنوز هم فردی برای کاندیداتوری ریاست فراکسیون زنان اعلام آمادگی نکرده است ادامه دارد. اما قبل از این یکی از گزینه های توانمند برای ریاست فراکسیون زنان مجلس، "پروانه مافی" بود، انتخاب پروانه مافی اما به عنوان نائب ریاست کمیسیون شورا‌ها و اهميت موضوع انتخابات شوراها در سال اينده و برنامه ريزي جهت تقويت جايگاه شوراها دلیل اصلی وی برای کناره گیری از ریاست فراکسیون و زنان بوده است. 
‎پروانه مافی تاکید می‌کند؛ دغدغه من در تمام سال‌های کاری‌ام مسائل زنان بوده است. به طوری که از سال ۱۳۷۰ تا امروز نزدیک به ۲۵ سال فعالیت‌های بسیار گسترده و جدی در امور زنان داشته‌ام. همچنین معتقدم بنا بر آنچه در اساسنامه ذکر شده، افرادی که برای ریاست فراکسیون کاندید می‌شوند حتما باید رزومه پرباری در خصوص فعالیت حوزه زنان داشته باشند. رئیس فراکسیون زنان باید نه تنها دغدغه زنان را داشته باشد بلکه سوابق اجرایی نیز در حوزه زنان داشته باشد. 
‎مافی همچنین به دوره‌ای بودن ریاست فراکسیون زنان اشاره می‌کند و تاکید می‌کند؛ از آنجایی که دوره ریاست فراکسیون زنان کوتاه است، تغییر ریاست فراکسیون در هر دوره به پویایی آن کمک بیشتری خواهد کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان