تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به رستوران داران/ دومینوی تعطیلی رستوران‌ها!

صاحبان صنوف مختلف از جمله رستوران داران با توجه به خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به این بخش از عدم توجه دولت به پرداخت تسهیلات ابراز گلایه دارند و معتقدند با این رویه هیچ امیدی به فعالیت این رسته صنفی باقی نخواهد ماند.
تعطیلی رستوران ها
رویداد۲۴ هنوز بیشتر مشاغل درگیر شرایط کرونایی در کشور هستند و به دنبال این موج مهیب، فشار اقتصادی بر روی اصناف با توجه به رکود اقتصادی مضاعف شده است.

شیوع ویروس کرونا مدت هاست در کشور علاوه بر تبعات منفی اجتماعی و بهداشتی، باعث رکود قابل ملاحظه در کسب و کار‌های سنتی شده و اقتصاد اصناف مختلف را در گوشه و کنار کشورمان تحت تأثیر قرار داده است.

رسته‌های صنفی مرتبط با مواد غذایی آماده این روز‌ها با افت قابل ملاحظه تقاضای مردم روبرو شده اند که ناشی از نگرانی جامعه از حضور در مراکز تجمع و رعایت بهداشت عمومی است.

در این بلبشو بازار، رستوران داران و صاحبان مراکز فست فود متحمل فشار‌های اقتصادی می‌شوند. مردم در هراس شیوع این بیماری هستند و از هر اقدامی که باعث درگیری با کرونا می‌شود جلوگیری می‌کنند، اما در این بین وضعیت صد‌ها هزار کارگر و صاحب شغل از ابتدای شیوع این بیماری در کشورمان در ابهام است.

امروز با تاکید مقامات وزارت بهداشت، اما حضور مردم بدون رعایت کامل موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی به خصوص رستوران‌ها و فست‌فود‌ها موجب تشدید نگرانی در مورد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در تهران شده است.

از این رو احتمال تعطیلی این واحد‌ها باز هم قوت گرفته است چراکه فروشگاه‌های بزرگ، مجتمع‌های تجاری، بازار‌های مرکزی سقف‌دار، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود‌ها و اماکن عمومی مملو از جمعیتی است که بدون هیچ واهمه‌ای، بدون رعایت کامل موارد بهداشتی تردد و تجمع می‌کنند.
بیشتر بخوانید: ویروس کرونا و لشکر بیکاران/ آمارهایی که نشان می‌دهد امنیت شغلی در ایران وجود ندارد

خسارت‌ها بدون جبران

در همین رابطه علی‌اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: امروز هم به دنبال شیوع این بیماری از اسفند سال گذشته تاکنون رستوران داران با مشکل مواجه شده اند و رکود تحمیل شده به این بخش غیر قابل کنترل است.

به گفته میرابراهیمی، هرچند هنوز رستوران‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما هنوز عدم استقبال مردم برای استفاده از مواد غذایی آماده و طبخ شده در رستوران‌ها، این رسته از اصناف را با مشکل بزرگ‌تر از کرونا روبرو کرده است.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران گفت: گرانی، افزایش حقوق پرسنل، افزایش مالیات و لحظه‌ای بودن قیمت اجناس، افزایش مجدد گوشت گوسفند و گوساله تمامی این موارد باعث افت فروش رستوران‌ها در این ایام شده و تأثیر منفی بر صنف رستوران داران سطح شهر تهران گذاشته است.

وی ادامه داد: هرچند این رسته از صنوف درحال حاضر آهسته و بی رونق کار می‌کند، اما این روند فروش هیچ گاه جوابگوی هزینه‌های جاری نیست.

به گفته میر ابراهیمی، اکنون چاره‌ای به جز ادامه فعالیت نیست. بعضی از واحد‌ها که اجاره‌ای بودند به تعطیلی کشانده شده اند و این ضربه مهلکی به این بخش از صنوف وارد کرده است.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای کمک به این بخش از سوی دولت صورت گرفته است؟ گفت: قرار بود دولت برای جبران خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف از جمله رستوران داران تسهیلات کرونایی پرداخت کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون به دلایل و بهانه‌های مختلف هنوز هیچ وامی به این رسته صنفی ارائه نشده است؛ زیرا ایرادات عجیب و غریبی گرفتند و تاکنون مبلغی بابت تسهیلات کرونایی به هم‌صنف‌ها پرداخت نشده است.

میر ابراهیمی توضیح داد: عملا واحد‌های زیادی به دلیل عدم حمایت دولت به تعطیلی کشیده شده اند و رکود عجیبی در بین رستوران داران حاکم است هرچند سایر صنوف هم از این شرایط به خوبی گذر نکرده اند، اما بار زیاد اقتصادی بر دوش رستوران داران به دلیل گرانی‌های پی در پی افتاده است.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران گفت: حدود ۱۰۰۰ واحد دارای جواز کسب دائم و معتبر در تهران مشغول فعالیت هستند. از سوی دیگر ۸۰۰ واحد نیز در انتظار صدور جواز کسب هستند، اما امروز از همین تعداد واحد‌های فعال (رستوران) یادشده تعداد زیادی به تعطیلی کشیده شده است و صاحبان این رسته پس از تعطیلی واحد‌های صنفی خود، به دنبال مشاغلی همچون ساخت و ساز، راه اندازی نمایشگاه خودرو، بنگاه‌های املاک و... بوده و هستند.

این فعال صنفی تاکید کرد: افزایش کرایه‌های سنگین، گرانی لوازم جانبی و تجهیزات مانند یخچال، فریزر، قاشق، چنگال و ... بار هزینه‌های زیادی را بر روی دست اصناف گذاشته است که منجر به تعطیلی و رها کردن مشاغل خود شده اند.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد۲۴ مبنی بر اینکه به این صنف چه میزان خسارت وارد شده است؟ گفت: ما یک نرم افزار در واتساپ و تلگرام به همه فعالان این رسته معرفی کرده ایم که هر شخصی که به دلیل شیوع کرونا ویروس آسیب و خسارت دیده است با نام نویسی و معرفی واحد صنفی خود به ما اعلام کند.

وی ادامه داد: خسارت رستوران داران تهران تاکنون (زمان آغاز شیوع کرونا) حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است و تاکنون هیچ تمهیداتی برای جبران این خسارت از سوی دولتمردان اتخاذ نشده است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان