تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد سبحانی در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

تهران از پیروزی بایدن نهایت استفاده را ببرد و امتیاز بگیرد/ ادامه مذاکرات میان ایران و آمریکا امکان پذیر است

سبحانی، مدیر کل سابق آمریکا در وزارت خارجه معتقد است که انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند گشایش‌هایی را به همراه داشته باشد و ما باید در این خصوص بیشترین استفاده را داشته باشیم.

انتخابات آمریکا

رویداد۲۴ جو بایدن، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت، گرچه که شروطی را در این خصوص عنوان کرده بود اما بازگشت به برجام یکی از مهمترین برنامه های انتخاباتی او به شمار می‌رود. 

اکنون که بایدن فاصله چندانی تا پیروزی و راهیابی به کاخ سفید ندارد، این سوال پیش می‌آید که آیا برجام با پیروزی بایدن احیا خواهد شد؟ آیا اساسا احیای برجام امکان پذیر است؟ آیا باب مذاکره میان تهران و واشنگتن بار دیگر گشوده خواهد شد؟

احمد سبحانی فعال و کارشناس مسائل بین المللی و همچنین مدیر کل سابق آمریکا در وزارت خارجه معتقد است بایدن سعی می‌کند که چهره مخدوش شده آمریکا را نزد جهان ترمیم کند و ما نیز باید از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم.


بیشتر بخوانید:انتخابات آمریکا و شکاف عمیق در جامعه آمریکایی/ دموکرات‌ها در نقش ناجی مشکلات دوران ترامپ عمل کردند


احمد سبحانی، مدیر کل سابق آمریکا در وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با رویداد۲۴ درباره تغییر سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران با روی کار آمدن جو بایدن گفت: بار‌ها گفته شده بایدن و ترامپ برای ایران تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، با این حال تهران باید از فرصت پیروزی بایدن نهایت استفاده را داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید نگاهمان به داخل باشد و ضرورت دارد اقتصاد و تولید کشور را توسعه دهیم و خود را قوی کنیم، گفت: ترامپ و بایدن هردو شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، اما شیوه آن‌ها متفاوت است و این به آن معنا است که تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. بایدن یانکی با روتوش وترامپ یانکی بی رتوش است و طبیعتا در برخورد با این دو باید سیاست متناسبی را داشته باشیم.

سبحانی با اشاره به امضای توافق برجام در دولت اوباما، گفت: اگرچه برجام در دولت اوباما امضا شد، اما دموکرات‌ها به شیوه‌های مختلف تلاش کردند تا این توافق را تضعیف کنند و تحریم‌های مستقیم و غیر مستقیمی را علیه ایران اعمال کردند. در دوران اوباما قانونی اجرایی شد که هرکسی که برای ورود به آمریکا ویزا نیاز ندارد پس از سفر به ایران باید برای سفر به آمریکا درخواست ویزا دهد. این تحریم تا ریاست جمهوری ترامپ ادامه داشت و زمانی که این وحشی قمارباز بر سرکار آمد تیغ را از رو کشید و برجامی که ایران با دولت آمریکا امضا کرده بود را برهم زد و تحریم‌های بیشتری را اعمال کرد.

وی می‌گوید: اگر مقاومت ایران نبود واشنگتن تحریم هایش را علیه تهران بیشتر می‌کرد. صدور نفت ما به ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود، اما دوباره افزایش پیدا کرد و بازار‌های جدیدی برای فراورده‌های نفتی و کالا‌های غیر نفتی پیدا کردیم و در اوج دوران تهدید و تحریم ایران به ونزوئلا  نفت خام و فراورده های نفتی صادر کرد و یازده کشتی ایران در این شرایط به ونزوئلا سفر کرد و دیوار تحریم ها در عمل شکاف برداشت و فشار حداکثری جواب نداد و این امر باعث شد که واشنگتن در عهد ترامپ از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران عقب نشینی کند.

بیشتربخوانید: کدام ایالت نتیجه انتخابات آمریکا را مشخص می‌کند؟ / کار به دادگاه عالی کشیده می‌شود؟


مدیر کل سابق آمریکا در وزارت خارجه با بیان اینکه دوره ترامپ حتی اگر دوباره انتخاب می شد نیز تمام شده است، تاکید می‌کند: پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ظاهر گشایش هایی را ایجاد خواهد کرد و ما باید نهایت استفاده را از این شرایط داشته باشیم. بایدن سعی می کند دوباره چهره مخدوش شده آمریکا از سوی ترامپ را رتوش کند و این فرصتی برای ما است که با همبستگی داخلی و وحدت و مقامت در مقابل آنها ایستادگی کنیم.

از پیروزی بایدن ذوق زده نشویم

کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا با اشاره به اینکه نباید از پیروزی بایدن ذوق زده شویم، گفت: لزومی ندارد از پیروزی بایدن ذوق زده شویم، چرا که سیاست های داخلی آمریکا یکسان است و تنها شیوه روسای جمهور مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این شرایط ما باید از این تغییر استقبال کنیم و تلاش کنیم که امتیاز بگیریم.

وی درباره سابقه دوستی وزیر خارجه کشورمان با جو بایدن و تاثیر آن بر تنش زدایی در روابط تهران و واشنگتن در ماه های پیش رو نیز گفت: اینکه فکر کنیم چند بار دیدار با یک سناتور می تواند بر روابط میان دو کشور در سطوح عالی تاثیرگذار باشد ساده لوحانه و البته اشتباه بزرگی است. مگر نبود دوستی ظریف با کری. آنچه که مهم است منافع کشور است. بایدن حتما منافع آمریکا را پای چند سلام و علیک با سفیر یک کشور نمی‌ریزد.

ادامه مذاکرات میان ایران و آمریکا امکان پذیر است

سبحانی با بیان اینکه ادامه مذاکرات میان ایران و آمریکا در قالب برجام امکان پذیر است، گفت: آمریکا به دلیل سرعت تحولات بین الملل و به دلیل آنکه شرایط بین‌المللی به نفع آمریکا نیست، مجبور است به برجام بازگردد و ایران باید این بار برای آنها شرط بگذارد و ضرورت دارد از تجارب مذاکرات قبلی درس بگیریم و با درایت بیشتری وارد مذاکره شویم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
امریکا بر هیچ پیمانی پایبند نیست. مذاکره با امریکا حماقت است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان