تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
مرتضی مکی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

برجام، نکته اتکایی برای تعامل با آمریکاست/ اگر نمی‌خواهیم بجنگیم، مذاکره کنیم

مکی کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که میان دونالد ترامپ و جو بایدن تفاوت وجود دارد و نباید برنامه و شروطی داشته باشیم که فرصت رفع تحریم‌ها و خروج از انزوا را با حضور بایدن از دست بدهیم.

مذاکره ایران و آمریکا

رویداد۲۴ موضوع برجام، همچنان داغ ترین موضوع در روابط ایران و آمریکا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. جوبایدن در دوران تبلیغات انتخاباتی اش اعلام کرده بود که در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت. از سوی دیگر وی یکی از حامیان امضای برجام در دولت باراک اوباما بود. اما آیا بازگشت آمریکا به برجام که این روزها همه در انتظار آن هستند به سادگی امکان پذیر خواهد بود؟

میان بایدن و ترامپ برای ایران تفاوت وجود دارد

مرتضی مکی کارشناس آمریکا در گفتگو با رویداد‌۲۴ درخصوص سناریو‌های موجود درباره بازگشت آمریکا به برجام پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: نخست باید به این موضوع بپردازیم که چرا انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن تا این اندازه برای کشور ما اهمیت دارد. همه دنیا می‌گویند میان ترامپ و بایدن تفاوت وجود دارد، برای ایران هم همینطور است و میان ترامپ و بایدن برای تهران نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. اما آنچه که قابل بررسی است آن است که این تفاوت چه میزان است و میان رویکرد بایدن درباره برجام و ایران با ترامپ چه اندازه تفاوت وجود دارد.

وی افزود: با توجه به کارنامه بایدن که از حامیان امضای برجام بود و هشت سال معاون اولی اوباما را در سابق خود دارد مشخص است که نوع رویکردش در قبال ایران برخلاف جمهوری خواهان است و به دنبال آن است که مذاکره با ایران را در مدار سیاست‌های خاورمیانه خود نگه دارند و بر همین اساس سیاست‌های خود را پیش ببرد.


بیشتربخوانید: سیاست بایدن در قبال ایران همان سیاست اوباما خواهد بود/ برای مذاکره از موضع برابر جلو برویم


مکی با بیان اینکه همواره میان سیاست اعلامی و اعمالی تفاوت‌هایی وجود دارد، تاکید کرد: در عمل باید ببینیم که بایدن چگونه در قبال ایران عمل می‌کند و چه شروطی را برای بازگشت به برجام اعلام می‌کند. هنوز هیچ چشم انداز روشنی در این زمینه وجود ندارد و تنها اعلام شده که بایدن بازگشت به برجام را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این گزینه نیز وجود دارد که بایدن به دنبال آن است که امتیازات لازم را از طریق برجام به نفع آمریکا به دست بیاورد و از سیاست فشار حداکثری ترامپ نهایت استفاده را کند و ایران را در حوزه‌های دیگر نیز تحت فشار قرار دهد و همچنان اهداف بلندمدت خود را در خصوص برجام از سوی ایران پیگیری کند.

مکی در ادامه می‌گوید: اولین واکنش ایران به پیروزی بایدن در انتخابات باید این باشد که از هرگونه پیش داوری خودداری کنیم، نه آنقدر خوش بین باشیم که فکر کنیم وی بلافاصله بدون هیچ پیش شرطی آمریکا را به برجام باز می‌گرداند و نه آنقدر بدبین که بگوییم هیچ تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. قطعا میان ترامپ و بایدن تفاوت وجود دارد.

در قبال دولت بایدن برنامه داشته باشیم

وی افزود: در گام دوم باید برنامه داشته باشیم و بدانیم چگونه باید در قبال دولت جدید آمریکا و سناریو‌های مختلف رفتار کنیم و نباید به گونه‌ای عمل کرد و شروطی گذاشت که این فرصت آمدن بایدن در خصوص کاهش تحریم‌ها از دست رفت و باید واقع بینانه به مساله نگاه کرد. آمدن بایدن یک فرصت است و باید یک برنامه مدون برای آن داشته باشیم.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: در این سال‌ها فراز و فرود‌هایی بسیاری در روابط ایران و آمریکا وجود داشته و همواره در یک جنگ تمام عیار بودیم که از نظر روانی و اقتصادی تمام قدرت ایران را به افول برد یا باید بجنگیم یا راه دیپلماسی را پیش ببریم. طبیعتا ما باید دنبال گفتگو و دیپلماسی باشیم البته نه گفت وگویی که سیاست‌هایی را بر ما تحمیل کند.

اگر نمی‌خواهیم بجنگیم باید مذاکره کنیم

مکی با اشاره به اینکه گفتگو به معنای پذیرش شکست نیست بلکه برای رسیدن به اهداف است، تاکید کرد: اگر نمیخواهیم بجنگیم باید مذاکره کنیم. معتقدم برجام پایه و مبنایی است که ایران از شرایط سختی که در آن قرار دارد خارج شود و ایران هراسی را در جهان کاهش دهد. باید از این فرصت استفاده کنیم و توازن نظامی و دفاعی و تقویت توان اجتماعی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهیم چرا که این تخولات در انزوا صورت نمی‌گیرد و باید به دنبال ارتباط با جامعه جهانی باشیم. در نهایت برجام نکته اتکایی می‌تواند باشد که بتوانیم در سایه آن با این دشمن سرسخت به یک تعامل دست پیدا کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
باز جاسوسهای آمریکا و اسرائیل به صف شدند برای مذاکره! اگر هم قرار به جنگ باشد شما که نمی جنگید پس نگران نباشید! افتضاح برجام بس نبود؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان