تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹

تولید بیش از ۵۰ کالای استراتژیک وارداتی دانش بنیان در ایران

مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت اجناس صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ کالای استراتژیک که عموما جزو کالا‌های وارداتی بودند در کشور تولید می‌شوند.
تولید بیش از ۵۰ کالای استراتژیک وارداتی
رویداد۲۴ مسلم بیات در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره کیفیت کالا‌های تولید داخل گفت: چندین مبنا برای کالا به عنوان شاخص مد نظر سازمان استاندارد قرار دارد. استاندارد‌های ملی برای جلوگیری از بروز مشکلات برخی کالا‌های وارداتی در نظر گرفته می‌شود، چون برخی ویژگی‌ها فقط در کشور ما کنترل می‌شود. به طور مثال برای جلوگیری از تولید روغن زیتون ناخالص و تقلبی، اصلاحات مازادی را در نظر گرفته ایم که ممکن است در استاندارد‌های بین المللی و کدکس وجود نداشته باشد. برای واردات تمامی استاندارد‌های کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی را به غیر از واردات روغن زیتون پذیرفته‌ایم. همچنین این موارد در خصوص کشور‌های ژاپن و روسیه نیز صدق می‌کند.

معاون ارزیابی کیفیت اجناس صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد افزود: ما همه مواد اولیه را کنترل نمی‌کنیم. از حدود ۳۵ هزار استاندارد ملی وضع شده در رابطه با واردات کالا و بیش از ۲۳ هزار استاندارد بین المللی، صرفاً حدود ۱۰۰۰ استاندارد را به‌عنوان استاندارد‌های اجباری در واردات کالا به کار می‌بریم.

وی درباره مقدار کالا‌های مرجوعی گفت: ما سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ محموله مرجوعی داریم که اکثرا از کشور چین بودند. این محموله‌ها شامل انواع لوازم الکتریکی، مصالح و ابزار‌های ساختمانی، لوازم برقی خانگی، قطعات کامپیوتری، لب تاپ و برخی کالا‌های خوراکی خام مصرفی می‌شود.

بیات درباره کیفیت تولید بخشی از مصالح ساختمانی در کشورمان گفت: ما در زمینه تولید مصالح ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک اگر در رتبه یک قرار نداشته باشیم، همتراز با دیگر کشور‌های جهان هستیم.
 
محصولات بسیار باکیفیتی از جمله، سیمان و قطعات پیش ساخته ساختمانی و... در کشور تولید می‌شود که به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود.
 
بیات در خصوص پیشرفت در زمینه بسته بندی و سرویس‌های فنی گفت: سالیانه چند صد هزار نفر ساعت خدمات فنی آموزشی در نظر گرفته ایم تا بواسطه آموزش روش‌های ارزیابی و کنترل کیفیت بتوانیم از مدیران کیفی خوبی برخوردار شویم. در کشور شاخصی به عنوان استاندارد ملی اجباری اعلام شده است و تولیدکنندگان مکلفند برای تولید یک محصول این قوانین را رعایت کنند. به همین خاطر هر تولیدی موظف است سیستم کیفی مناسب در تولید داشته باشد، اما سیستم کیفی مناسب بدون وجود مدیر کیفی مناسب امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به رونق شرکت‌های دانش بنیان در سال جهش تولید اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوبی که اخیرا رخ داده، تولید کالا‌های دانش بنیان است؛ در این راستا شیوه نامه‌های مبتنی بر روش ارزیابی و انطباق مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان را تهیه کردیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ کالای استراتژیک که عموما جزو کالا‌های وارداتی بودند در کشور تولید می‌شوند. در واقع ما طی یک همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلاتی برای تحقق ایده‌های نو ایجاد کردیم و سعی می‌کنیم در ارزیابی‌ها هزینه‌ای از تولیدکنندگان دریافت نکنیم تا فشار هزینه‌های اعمال شده به تولید کنندگان به حداقل برسد.-

بیات در ادامه افزود: مبنای کیفیت، نیاز است استاندارد‌های ملی بر اساس اجماع نظرات نمایندگان سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نماینده تولید کننده و متخصصان دانشگاهی و استاندارد نوشته می‌شود؛ اما گاهاً برای جلوگیری از برخی اتفاقات مثل روغن زیتون‌های تقلبی ناچاریم استاندارد‌های بیشتری را اعمال کنیم؛ بنابراین طبق اصل الزام برابری استاندارد‌های داخلی و خارجی، تمامی استاندارد‌های مازاد اعمال شده با استاندارد‌های جهانی برابر هستند. اما اگر این نیاز‌ها به درستی شناخته نشوند محصول آن استانداردی است که با نیاز ما انطباق ندارد.

معاون ارزیابی کیفیت اجناس صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد در انتها درباره کیفیت صنایع پتروشیمی ایرانی گفت: تامین مواد اولیه به عنوان یکی از عناصر مهم در کیفیت کالا نقش دارد. متاسفانه بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمی مشمول استاندار ملی اجباری نیستند. اغلب این محصولات بر اساس استاندارد‌های داخلی صنعت پتروشیمی و یا استاندارد‌های تعیین شده توسط انجمن‌های تخصصی مرتبط تولید می‌شود و ما دخل تصرفی در این‌ها نداریم مگر در مواردی که به عنوان مواد اولیه و کالا‌های مشمول استاندارد ملی اجباری معرفی شده باشند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان