تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

امشب به حساب چه کسانی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان واریز می‌شود؟

اولین مرحله از دور جدید کمک‌های حمایتی در دوران کرونا امشب ۲۷ آذر ۹۹ برای خانوار‌های هدف واریز خواهد شد. این یارانه به چه کسانی پرداخت خواهد شد؟ آیا طرح مجلس مبنی بر تامین کالا‌های اساسی در همین طرح گنجانده شده است؟ ابهام مهم پیرامون اجرای این طرح چیست؟

واریز یارانه نقدیرویداد۲۴ در اواخر تیرماه سال جاری بود که مجلس به یک فوریت طرح تامین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ یا کارت الکترونیکی رای موافق داد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره طرح تامین کالا‌های اساسی طی مصاحبه ای اعلام کرد: در این طرح پیش بینی شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالا‌های اساسی در اختیار مردم قرار گیرد. بدین شکل که به ۶۰ میلیون کارت طرح معیشت داده شود که ۲۰ میلیون نفر از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. همچنین ماهانه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می شود. وی افزود: نخست این طرح را از مهر تا اسفند سال جاری اجرا می‌کنیم، اگر وضعیت این گونه بود ادامه خواهیم داد، در غیر این صورت حذف می‌شود.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره محل تامین منابع مورد نیاز برای این طرح گفت: براساس حکم قانون بودجه دولت موظف بود سهام خود در بانک ها، پالایشگاه ها، کارخانجات صنعتی مانند مس، فولاد، سایپا و ایران خودرو را به فروش رساند اما براساس بررسی های انجام گرفته مشخص شد برخی از این اموال تاکنون به فروش نرسیده بنابراین می توان از محل فروش این سهام تا منابع موردنیاز برای اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تامین کرد.

در مورخه 28 آبان ماه 1399، شورای نگهبان با طرح مذکور موافقت کرد.

به موازات این طرح مجلس، در مورخه 28 آبان 99 رئیس جمهور روحانی در جلسه هیات دولت گفت: همزمان با اجرای تعطیلات از اول آبان ماه، فشار اقتصادی به مردم زیاد می‌شود، در این بین افرادی که حقوق ثابت نمی‌گیرند دچار مشکل می‌شوند. بر این اساس به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی اعطا خواهد شد.

به گفته رئیس جمهور بسته کمک معیشتی دولت به یک سوم جامعه اعطا می‌شود. همچنین افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر، ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و به دنبال تفاهم‌ حاصله مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب درآمد آنها مختل شده است، مقرر گردید:

١- به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ١٢٠ هزار تومان پرداخت شود.

٢ - به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه ١٠٠ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

- افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند،

- افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند،

- افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمدحداقلی برخوردار نباشند،

- افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.

گفتنی است این وجوه از آذرماه به مدت چهار ماه پرداخت خواهد شد. اولین مرحله این حمایت معیشتی ساعت ٢۴ روز 27/٩/1399 به حساب افراد مشمول واریز می‌شود.

در سال جاری چند مرحله یارانه معیشتی کرونا واریز شد؟
این اولین بسته حمایت نقدی در جریان کرونا نیست و اواخر سال گذشته و با آسیب های ناشی از این بیماری، مقرر شد که دولت بسته حمایتی با مبلغ بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در چهار ماه پیش بینی کند که از اسفندماه برای حدود سه میلیون نفر از خانوارهای بدون درآمد پرداخت شد که در مجموع با یک مرحله برای ماه رمضان به پنج مرحله رسید.

نحوه پرداخت کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متناسب با اعضای خانوار بود؛ این مبلغ در خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین دولت طی دو مرحله دو وام یک میلیون تومانی کرونایی نیز به خانوارهای آسیب دیده پرداخت کرد که اولین آن خرداد ماه سال جاری و دومین آن آذر ماه سال جاری بود.

تا آخر سال برخی خانوارها در ماه چند یارانه دریافت می کنند؟
همان گونه که اشاره شد یارانه معیشتی کرونا که قرار است از امشب واریز آن آغاز شود تنها به برخی افراد و خانوارها با مشخصات خاص به مدت 4 ماه پرداخت خواهد شد. بنابراین برخی افراد و خانوارها 3 یارانه تا انتهای سال دریافت خواهند کرد: یارانه نقدی، یارانه معیشتی بنزین و یارانه معیشتی کرونایی.

مجلس واکنشی هم به اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه داشته است؟

همان گونه که در متن اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه آمده است، پرداخت یارانه کرونایی به اقشار کم درآمد با تفاهم‌ حاصله بین ستاد ملی کرونا و مجلس شورای اسلامی پرداخت می شود و قرار است این طرح به گونه ای باشد که هم نظر مجلس (120 هزار تومان) و هم نظر ستاد ملی کرونا (100 هزار تومان) تامین شود.

تا لحظه نگارش این متن مجلسی ها به این اطلاعیه واکنشی نشان نداده اند و برخی ابهامات نیز در مورد این طرح هم اکنون مطرح می باشد. شاید مهمترین ابهام این است که طبق مصاحبه های صورت گرفته از سوی مجلسی ها قرار بود که طرح کالاهای اساسی مجلس به مدت شش ماه از مهر تا اسفند 99 اجرا شود و با کلید خوردن طرح پرداخت یارانه معیشتی کرونایی از امشب تنها این یارانه قرار است 4 ماه پرداخت شود. تکلیف دو ماه قبل چه خواهد شد؟


بیشتر بخوانید: یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کی واریز می‎شود؟


همچنین باید به این نکته نیز اشاره نمود که هر چند بعضا منابع تامین این یارانه ها اعلام شده است اما باید گفت که این گونه پرداخت یارانه ها در صورت تامین نشدن منابع آن تنها به افزایش نقدینگی و نرخ تورم منجر خواهد شد که باید مسئولین به این موضوع توجه کنند! این گونه نباشد که مشکل امروز خانوارهای کم درآمد حل شود و مشکل آینده آن ها با افزایش نرخ تورم چند برابر گردد.

منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان