تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

باجه عوارضی آزادراه‌ها چه زمانی جمع می‌شود؟

الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی سال‌هاست در رفت و آمد است و حتی امسال برخی از آزادراه‌هایی که با این سیستم افتتاح شده بودند با وجود مخالفت وزیر راه، عوارضی‌ها را به خود دیدند، اما این بار با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به نظر می‌رسد این مسئله جدی‌تر از گذشته دنبال شده و قرار است تا پایان امسال باجه‌های عوارضی از همه آزادراه‌های کشور جمع شود و دوربین‌ها جای آن‌ها را بگیرد.
باجه عوارضی آزادراه‌ها
رویداد۲۴ از اواخر سال ۱۳۹۷ و اوایل سال گذشته الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت و به تدریج تعداد آزادراه‌هایی که به سیستم دریافت و پرداخت عوارض مجهز شدند به ۱۱ آزادراه رسید. در این میان آزادراه شهید همت و منطقه یک آزادراه تهران –شمال آخرین محور‌هایی بودند که اسفند ماه سال گذشته الکترونیکی شدند و در بدو افتتاح و بهره‌برداری هم خبری از باجه‌های عوارضی در آن‌ها نبود.

اما تیر ماه امسال و تنها پس از گذشت ۵ ماه از بهره‌برداری از مسیر مشکل همیشگی آزادراه‌های الکترونیکی برای سرمایه‌گذاران دو آزادراه تازه تاسیس بروز کرد که همان پرداخت نشدن عوارض از سوی مردم بود و با وجود مخالفت‌های محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی- باجه‌های عوارضی در ابتدا و انتهای این آزادراه‌ها نصب شد و همه تجهیزات و دوربین‌های نصب شده بلا استفاده شد.

البته دولت پس از این اتفاق بیکار ننشست و برای حل این مشکل سرمایه‌گذاران با پلیس راه تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرد تا هر یک از رانندگانی که عوارض‌شان را در موعد مقرر پرداخت نمی‌کنند، پیامک‌های هشدار برای آن‌ها از سوی پلیس ارسال شده و در صورت عدم پرداخت دوباره، جریمه شوند.

بیشتر بخوانید: نرخ جدید عوارض آزادراه ها اعلام شد
اجرای این تفاهم‌نامه از سوی پلیس به گفته سرمایه‌گذاران سبب شد تا بازگشت سرمایه‌شان از طریق دریافت عوارض از مردم از طریق سیستم‌های الکترونیکی چند برابر افزایش یابد و ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مصوب کرد که باید هر چه سریعتر باجه‌های عوارضی از همه آزادراه‌های کشور جمع شده و این محور‌های اصلی به سیستم دریافت و پرداخت عوارض الکترونیکی مجهز شوند.

در همین راستا مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که بر اساس مصوبه ستاد کرونا و تفاهم‌نامه‌ای که با پلیس امضاء کرده‌اند همه آزادراه‌ها تا پایان سال باید وارد طرح الکترونیکی شدن عوارض شوند چرا که دوربین‌هایی که برای ثبت پلاک در این آزادراه‌ها نصب می‌شود از این به بعد به کد پلیس مجهز شده و رانندگان بد حساب جریمه می‌شوند.

این مسئله به نظر جدی‌تر از گذشته پیگیری می‌شود و قرار است از سال ۱۴۰۰ دیگر خبری از باجه‌های عوارضی و صف‌های طولانی خودرو‌ها در ایستگاه‌های عوارضی نباشد. چرا که به گفته محمد پور تیموری - مدیر کل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور - عوارض آزادراهی تا پایان امسال الکترونیکی می‌شود.

وی درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی گفت: کمکی که به سرمایه‌گذاران کرده‌ایم این است که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌ایم، تا پایان امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراه‌های خود فعال کنند تا از این طریق نتن‌ها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شود بلکه هزینه بهره‌برداری حذف شده و می‌تواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.

پور تیموری اظهار کرد: همه سرمایه‌گذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کرده‌اند چرا که اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادرا‌ها می‌تواند کمک کند؛ بنابراین اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کرده‌ایم.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این بار وعده دولت در راستای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی اجرایی می‌شود یا مانند سال‌های گذشته در چندین و چند مرحله به تعویق افتاده و این وعده تمدید خواهد شد؟
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عوارضی ، آزادراه
نظرات شما
پیشخوان