تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۹

همسان‌سازی حقوق، خواست اصلی استادان و کارکنان دانشگاه آزاد

استادان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای با بیش از ۲هزار و ۳۰۰ امضا از رئیس مجلس خواسته‌اند به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند. امضاکنندگان این نامه می‌گویند با مشکلات شدید معیشتی و شغلی مواجه‌اند و از محمدباقر قالیباف خواسته‌اند تا پیش از دیر شدن و وخیم شدن وضعیت موجود که پیامد‌های آن غیرقابل‌پیش‌بینی هستند قدم موثری برای رفع این مشکلات بردارد.

همسان‌سازی حقوقرویداد۲۴ استادان و کارمندان دانشگاه آزاد در این نامه که امضاهای آن در سایت کارزار جمع‌آوری شده، مشکلات خود را به این صورت شرح داده‌اند:

۱- اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سال‌هاست حقوقی بسیار کمتر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند درحالیکه از نظر تدریس و پژوهش و سرانه مقالات معتبر، پرورش نیروهای مؤثر علمی و اجرایی و... جزو شاخص‌ترین و مؤثرترین اساتید ایران محسوب می‌شوند و عدم همسانی حقوق تبعیضی آشکار و آزاردهنده است. اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد خواهان همسانی و برابری حقوق با اساتید و کارکنان دانشگاه‌های دولتی هستند و بارها در طی نامه‌هایی با امضاهای ۱۲هزار نفری به تمام مسئولین مرتبط این را متذکر شده‌اند.

۲- سه درصد سهم صندوق بیکاری به‌جای اینکه به بیمه پرداخت شود به صندوقی در خود دانشگاه آزاد واریز می‌شود. این در حالی است که تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مشابه این سهم را به بیمه پرداخت می‌کنند. از این نظر نگرانی بسیار شدید و بحقی در کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد وجود دارد و خواهان تعیین تکلیف مبالغ تاکنون و پرداخت آن به خود بیمه هستند.

۳- مطالبات دانشگاه آزاد از بنیاد شهید به رقمی بالغ‌بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که هرسال ۲۵۰ میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود اما متأسفانه وعده‌های بنیاد شهید برای پرداخت بدهی خود به دانشگاه آزاد تاکنون عملی نشده است و عدم پرداخت مطالبات موجبات مشقت و آسیب به اعضای هیات علمی و کارمندان شده است.

۴- در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد افزایش حقوق ۵۰ درصدی کارکنان و اعضای هیات علمی در سال ۹۹ به تصویب رسیده بود؛ این وعده را عملی نکردند و این ظلم آشکار دیگری بر قشر فرهیخته دانشگاهی بود.

۵- بعضی واحدهای دانشگاه آزاد ماه‌ها است حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت نکرده‌اند و کار به‌جایی رسیده است که دفترچه‌های بیمه کارکنان و اساتید در شرف بی‌اعتبار شدن است. همچنین واحدهای دانشگاه آزاد از عقد قرارداد برای بیمه تکمیلی کارکنان و اساتید امتناع می‌کنند.

۶- بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد اقساط بانک‌های مرتبط را که اعضای هیات علمی و کارمندان از آن‌ها وام گرفته‌اند پرداخت نکرده‌اند و این موجب شکایات متعدد بانک‌ها و ضامنین از وام‌گیرندگان شده است.

۷- در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد ماه‌هاست که افزایش حقوق سال ۹۹ را پرداخت نکرده‌اند و حقوق ماهیانه نیز کامل پرداخت نمی‌شود. همچنین ریاست دانشگاه‌های آزاد واحدها را جهت توجیه کردن اساتید و کارمندان برای تحمل عدم دریافت حقوق ماه‌های آذر و دی به دلیل نبود اعتبار مالی تشویق می‌نمایند.

۸- سال‌هاست که واحدهای دانشگاه‌های آزاد حق‌الزحمه تدریس و پژوهش اعضای هیات علمی و اساتید حق‌التدریس خود را پرداخت نکرده‌اند و ارزش ریالی این معوقه‌ها هم به دلیل شرایط تورمی کشور روزبه‌روز کمتر می‌شود.

۹- سال‌هاست که وام صندوق هیات کارکنان که از دریافتی حقوق خود اساتید و کارکنان تأمین می‌شود به آنها تعلق نمی‌گیرد درحالیکه این وام با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شد و کار به جایی رسیده که هیات علمی دانشگاه آزاد مجبور است وام‌هایی با سود ۱۸ درصد بگیرد درحالیکه از حق خودش برای دریافت وام از صندوق هیات علمی محروم است. مضافاً بر اینکه سازمان بر موجودی همین صندوق‌ها ‌دست‌اندازی کرده و آن را صرف پرداخت حقوق نموده است.

۱۰- سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در سنوات گذشته از منابع مالی واحدها برخوردار بوده است و اکثر درآمد واحدها به سازمان مرکزی پرداخت می‌شده است اما اکنون سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با ادعای اختیار و استقلال دادن به واحدها از کمک به آن‌ها در تأمین بودجه و اعتباراتشان سر بازمی‌زند.

آنها در نهایت نوشته‌اند در حالیکه تمام تلاش خود را برای اعتلای نام دانشگاه آزاد صرف کرده‌اند روا نیست در این شرایط معیشتی دشوار رزق و معیشت هزاران خانواده این مجموعه به مخاطره بیافتد و از رئیس مجلس خواسته‌اند گشایشی در معیشت خانواده دانشگاه آزاد ایجاد کند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان