تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

سایه تصمیم‌های شبانه بر بورس تهران/ روزهای طولانی زمستان بورس به پایان می‌رسد؟

بورس تهران در دی‌ماه هفته‌های نزولی را طی کرده و شتخص کل امروز با ریزش 7هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و 200 هزاری شد. در 6ماهه دوم سال دی ماه تا به این لحظه بدترین روز‌های بورس بوده و رکورد بیشترین درصد افت در ۱۰ هفته اخیر را زده است. آیا بورس همچنان در کانال منفی خواهد بود؟

بازار بورس

رویداد۲۴ بازار بورس تهران هفته گذشته نیز همچون دو هفته قبل از آن روز‌های بدی را پشت سر گذاشت و روند بازدهی‌ها منفی بود. در معاملات صبح امروز شاخص کل بورس تهران از سطح حمایت مهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عبور کرد و به کانال ۱.۲ میلیونی سقوط کرد.

در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس در ابتدای هفته و روز شنبه ۴۳ هزار واحد ریزش کرد و در روز سه‌شنبه ریزش ۲۴ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. روز چهارشنبه نیز شاخص کل ۳۹ هزار واحد سقوط کرد و نسبت به هفته قبل ۶.۳۷ درصد افت کرد. این هفته بالاترین درصد افت شاخص کل در ۱۰ هفته گذشته رقم خورد. پس از افت ۸.۸ درصدی بازدهی بورس در هفته اول آبان ماه، کاهش ۶.۳ درصدی شاخص کل، بالاترین درصد افت در ۱۰ هفته اخیر است.

همچنین در روز‌های معاملاتی هفته گذشته علاوه بر روند نزولی شاخص کل و شاخص هم وزن، دیگر نماگر‌های بازار نیز روند منفی داشتند. کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز دو‌شنبه بود که ارزشی معادل ۱۵ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان داشت، اما در روز سه‌شنبه ۱۴ درصد افزایش یافت و در روز چهارشنبه بالاترین رقم هفته محقق شد که با رشد ۱۱۱ درصدی به رقم ۳۶ هزار و ۳۹۱ میلیارد تومان بالغ شد. اما با وجود این شاخص کل در روز‌های پایانی هفته ریزش چشم‌گیری را تجربه کرد.

ریزش ۳۹ هزار واحدی روز چهارشنبه، پس از ریزش ۴۳ هزار واحدی روز شنبه نه تنها دومین ریزش بزرگ هفته بود بلکه دومین ریزش بزرگ دی ماه بود. از ۲۵ آذرماه به این سو، در ۱۷ روز کاری گذشته، این ارقام بالاترین ارقام ریزش شاخص بورس هستند. همچنین ریزش ۴ هزار و ۸۱۲ واحدی شاخص هم‌وزن در روز چهارشنبه، پس از افت ۸ هزار و ۵۳۹ واحدی روز شنبه دومین ریزش بزرگ در ۱۷ روز کاری گذشته از ۲۵ آذر به این سو است.

دلایل افت بازار سرمایه در هفته گذشته چه بود؟

برخی از تحلیل‌گران علت رشد رقم خروج پول حقیقی در دو روز پایانی هفته که با رشد عرضه و کاهش تقاضا همراه شد را عوامل بیرونی می‌دانند، دستور وزیر صمت برای قیمت‌گذاری شمش فولاد و حواشی آن و نیز تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای افزایش قیمت انرژی مصرفی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی نمونه‌هایی از این عوامل هستند که مطرح می‌شوند.

ابلاغ دستورالعمل وزیر صمت در خصوص قیمت پایه محصولات فولادی به بورس کالا مهم‌ترین سیگنال منفی دریافتی بورس تهران بود. وزیر صنعت در دستوری به بورس کالا مقرر کرد قیمت‌های پایه برمبنای ۸۰ درصد قیمت‌های کشور‌های مشترک المنافع (سی آی اس) باشد. در پی همین دستور تنها در روزچهارشنبه شاخص کل با کاهش بیش از ۳۹ هزار واحدی مواجه شد و نماد‌های فولادی سریعا واکنش نشان داده و منفی شدند. این در حالی است که به گفته کارشناسان لیدر اصلی این روز‌های بورس تهران فولادی‌ها هستند و به همین دلیل هم ریزش این سهام تاثیر مستقیمی روی شاخص کل دارد.

به گفته کارشناسان سرمایه‌گذاران بورسی پیش‌بینی‌هایی در خصوص قیمت‌های جهانی و نرخ‌های داخلی دارند و یک نماد را بر آن اساس تحلیل کرده و خریداری می‌کنند، ولی زمانی که با دستکاری و قیمت‌گذاری دستوری چشم انداز سوددهی آن شرکت و نماد ناگهان کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذار می‌ترسد و عقب می‌کشد.


بیشتر بخوانید: عرضه مسکن در بورس هدیه دولت به بساز بفروش‌ها/ منافع خریداران تامین می‌شود؟


بورس تهران اکنون در وضعیتی است که با هر صف فروشی متزلزل شده و واکنش منفی نشان می‌دهد، به همین دلیل هم است که تحلیل‌گران بورس معتقدند تا زمانی که صف فروش‌ها جمع نشود روند بورس به همین شکل فعلی ادامه خواهد داشت.

بورس این هفته مثبت می‌شود؟

در این روز‌ها نگرانی سهام‌داران خرد نسبت به ارزش سبد پرتفویشان دوچندان شده چراکه کسانی که بعد از ریزش شدید بورس در تابستان همچنان در این بازار ماندند، نگاهی بلندمدت داشته و معتقد بودند رونق دوباره به این بازار بازخواهد گشت، اما در دی‌ماه روندی را شاهد بودند که تمامی تحلیل‌های قبلی آن‌ها را نقض می‌کردند. کارشناسان معتقدند شرایط فعلی بورس به گونه‌ای است که در برابر هرگونه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مقاومت می‌کند و بیشتر از هر چیز تحت تاثیر تصمیم‌های شبانه دولت است، از جمله همین تصمیم آخر دولت مبنی بر تعیین دستوری قیمت فولاد.

کارشناسان معتقدند چند عامل تاثیرگذار بر روز‌های فعلی بورس مانند قیمت گذاری دستوری، تنش‌های منطقه‌ای، ابهام در آینده مذاکرات ایران با رییس جمهور جدید آمریکا و بلاتکلیفی بازار ارز، همگی باعث می‌شود چندان خوش‌بین به مثبت‌شدن بورس در این هفته نبود. ترس و نگرانی و ناتوانی در ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاران باعث شده صف‌های فروش حجیم‌تر شود و از طرف دیگر سایه ابهام بر بازار سهام چه به لحاظ سیاست‌گذاری و چه به لحاظ تحلیلی و پیش‌بینی، امکان بازشگت اعتماد را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد. کارشناسان به سهام‌داران خرد توصیه می‌کنند در چنین وضعیتی اگر نیاز فوری و معیشتی به سرمایه پس‌اندازشده خود دارند، بورس اصلا بازار مناسبی برای آن‌ها نیست، اما آن دسته از سهام‌دارانی که می‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشند صبر داشته و با فروش سهام خود به شدت روند منفی بورس دامن نزنند.

شاید در این شرایط رفتار حقوقی‌ها راهنمای خوبی برای دیگر سهام‌داران در آرایش سبد پرتفوی خود باشد. در هفته گذشته بیشترین تزریق پول حقوقی‌ها به سه گروه بانک‌ها، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها رقم خورد، در حالی که برایند معاملات گروه‌های محصولات غذایی، بیمه و صندوق بازنشستگی به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

سه نماد وتجارت، شستا و فولاد لقب بیشترین افزایش سهام حقوق را به خود اختصاص دادند و توجه حقیقی‌ها بیشتر به کوثر، چدن و غصینو معطوف بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان