تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

چرا مرغ و میوه گران شد؟

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی گفت: تولید بیشتر میوه‌ها امسال درمقایسه با سال گذشته یک تا پنج درصد افزایش یافته است بنابراین کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد و براساس دستور العمل‌ها ذخیره سازی میوه بر عهده وزارت صمت است.

چرا مرغ و میوه گران شد؟

رویداد۲۴  محمد مهدی برومندی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: امسال ۶۰۹ هزار تن سیب و ۵۳۰ هزار تن پرتقال در سردخانه‌ها ذخیره کرده ایم.

وی با بیان اینکه توزیع و قیمت گذاری میوه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست افزود: براساس دستور العمل‌ها ذخیره سازی میوه بر عهده وزارت صمت است.

برومندی گفت: کمیته ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به وزارت صمت در جهت تامین و عرضه محصولات کشاورزی و دامداری تشکیل شده است.

وی افزود: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیزدیگری است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: براساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است.

وی ادامه داد: برای تولید مرغ باید نهاده در اختیارداشته باشیم، اما در ۱۱ ماه سال ۹۹ درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت سفارش نهاده‌ها ۳۶ درصد، تخصیص ارز ۱۸ درصد و خروج نهاده‌ها از گمرک ۱۹ درصد کاهش یافته است و در واردات جو که ۵۰ درصد به آن وابستگی داریم یک و نیم میلیون تن عقب افتادگی داریم.

برومندی افزود: براساس مصوبه تنظیم بازار باید در بهمن ۱۳۰ میلیون قطعه جوریزی انجام می‌دادیم که این کار براساس پایش میدانی و آمار‌ها صد در صد انجام شده است و نهاده‌ها را برای مرغداران تامین کرده ایم.
وی گفت: نهاده‌ها را با قیمت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی بدست مرغداران رسانده ایم.

او اضافه کرد: تا مرحله کشتارگاه تولید مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما تولید را انجام داده ایم.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: تعداد مرغی که وارد کشتارگاه می‌شود باید با آن چیزی که از کشتارگاه خارج می‌شود در سامانه ثبت شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات توزیع کالا‌های اساسی تنظیم بازاری در تهران+ قیمت


وی درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز کامل به نهاده‌های کشاورزی در امسال گفت: تخصیص ارز بانک مرکزی مانند بارانی است که در طول سال نمی‌بارد، اما یکباره نازل می‌شود در صورتی که این تخصیص ارز باید در زمان‌های متعدد انجام می‌شد.

برومندی افزود: روزانه ۸۰۰ تن مرغ گرم به بازار تهران عرضه می‌کنیم و در حالی که نیاز کشور به مرغ روزانه ۵ هزارو ۶۰۰ تن است ۷ هزار و ۷۰۰ تن تحویل میدهیم.

وی گفت: مشکل اینجاست که مرغ فروشی که ۱۰۰ کیلو سهمیه مرغ دارد حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن در بازار آزاد می‌فروشد و مرغی که باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بدست مصرف کننده برساند قطعه بندی می‌کند و کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌فروشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ نیز درچند ماه پیش بدلیل صادرات آن در زمان نامناسب آن بود و ۶۰ هزار تن تخم مرغ که باید درکل سال صادر می‌شد در ۶ ماه صادر شد.

صمد عزیزنژاد کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: در بحث تنظیم بازار مسئولان باید پاسخ دهند، زیرا مردم همراه هستند، اما مسئولان، مرد دوره جنگ اقتصادی نیستند.

وی ادامه داد: هزینه تولید در ایران ۳۰ درصد، اما در دنیا میانگین ۱۰ درصد و هزینه لجستیک در ایران ۲۵ درصد و در دنیا ۸ درصد است و باید پرسید شرکت بازرگانی دولتی که در شرایط تورم و کمبود عرضه نمی‌تواند کاری بکند به چه درد می‌خورد.

او افزود: درباره ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ابهام وجود دارد، زیرا این رقم مغایر مقدار مرغی است که وارد بازار می‌شود.

وی گفت: اگر نهاده و توزیع در بخش مرغ مشکل ندارد پس چرا مردم برای تهیه مرغ در صف می‌ایستند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: میوه و تره بار ، مرغ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان