تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰

پشت پرده علت گران شدن مرغ

صف طولانی مرغ بارها پارسال و در سال ۱۴۰۰ خبرساز شد و متولیان در واکنش به این صف‌ها رفتارهای بعضا عجیبی نشان دادند از تکذیب ماجرا گرفته تا ممنوع الخروجی شدن مرغ، ممنوعیت قطعه‌بندی و فروش مرغ سبز و البته تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ!

پشت‌پرده گرانی مرغ

رویداد۲۴ صف طولانی مرغ بارها پارسال و در سال ۱۴۰۰ خبرساز شد و متولیان در واکنش به این صف‌ها رفتارهای بعضا عجیبی نشان دادند از تکذیب ماجرا گرفته تا ممنوع الخروجی شدن مرغ، ممنوعیت قطعه‌بندی و فروش مرغ سبز و البته تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ!

با وجود این مرغ نه تنها ارزان نشد که حالا قیمت آن چند نرخی شده است و به صورت آزاد به بیشتر از ۴۰ هزارتومان برای هرکیلوگرم فروخته می‌شود و بهای مرغ قطعه‌بندی شده به ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان هم می‌رسد.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویر معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در فروردین سال ۹۹ معتقدند که علت کمبود مرغ به این ماجرا برمی‌گردد. البته مرغداران هم در طول سال بارها نسبت به سرانجام بازار مرغ هشدار داده و گفته بودند که دخالت نابه‌جای دولت در این بازار موجب نابه‌سامانی‌های متعدد در پروسه تولید شده است.

آنها به دخالت در قیمت‌گذاری، فساد در بازار نهاده‌ها و خوراک دام و طیور وارداتی، جهش قیمت مواد اولیه تولید، توزیع بی‌موقع مرغ منجمد در بازار و … اشاره کرده و گفته بودند که تولید مرغ برای بسیاری از مرغداران مزیت خود را از دست داده و حدود ۶۰ درصد از مرغداران از جوجه‌ریزی رویگردانی کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: در قرارگاه مرغ چه گذشت؟


مرغداران نسبت به نابه‌سامانی بازار مرغ در نوروز ۱۴۰۰ هشدار داده و ماجرا حتی به تجمع مرغداران مقابل ساختمان وزارت کشاورزی کشید اما متولیان این هشدارها را جدی نگرفتند و حالا مرغ مدتهاست تیتر خبرساز رسانه‌های ایران است و به نظر می‌رسد که این نابسامانی در ماه رمضان هم ادامه‌دار باشد.

مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت کشاورزی دیروز عصر در نشست بررسی مشکلات ساماندهی گوشت مرغ گفته بود که در سه ماه گذشته ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که ماه رمضان آرامی را در بازار مرغ شاهد باشیم.

این در حالی است که برومند چهارآئین، مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی به موج گفته بود که برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت مرغ، ماهانه حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌شود.

با این حساب در سه ماه گذشته ماهانه حدود ۴۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که این میزان کمتر از نصف روال همیشگی بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان