تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تناقضات فروش گود میلاد؛ مشارکتی یا خام فروشی؟/ گلپایگانی: فروش گود قطعی نیست؛ احتمالا به سمت مشارکت برویم!

درحالی که رییس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران اعلام کرده که گود برج میلاد در کنار سه قطعه دیگر را به صورت مشارکتی به بانک شهر برای ساخت واگذار می‌کنند، اما عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار با تایید پیشنهاد اولیه فروش گود، می‌گوید احتمالا توافق را به صورت پروژه مشارکتی جلو ببریم.
برج میلاد
رویداد۲۴ فائزه مومنی: چندی است فروش گود سالن همایش‌های برج میلاد به بانک شهر از سوی شکرالله بنار رییس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در ازای بدهی‌های شهرداری مطرح می‌شود؛ فروشی که حواشی متعدد زیادی داشت. منتقدان آن را مصداق شهرفروشی دانسته و در عین حال موضوع مشارکت را که از سوی شهرداری مطرح می‌شود با طرح این ادعا که خام‌فروشی، پروژه مشارکتی نیست را رد می‌کنند.

همچنین مطابق با اسنادی که در رویداد‌۲۴ منتشر شد، فروش گود در ازای اقاله پروژه آبنوس بوده است، پروژه‌ای که به دلیل برخی مشکلات در نحوه واگذاری از سوی بازرسی کل کشور ادامه روند آن متوقف شد. همزمان با فروش گود، سه قطعه زمین دیگر نیز احتمالا به بانک شهر فروخته می‌شود، زمین‌هایی که بنار در نامه ابلاغی قیمت‌گذاری، آن‌ها را از ترس رسانه‌ها فاکتور گرفته، اما عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با رویداد‌۲۴ قرار گرفتن آن‌ها در لیست فروش را تایید کرده است. البته او اعلام کرده که فروش گود قطعی نیست و ممکن است شرایط تغییر کند.


بیشتر بخوانید: پشت پرده فروش پروژه گود برج میلاد به روایت اسناد/ شهرداری تهران چگونه شهرفروشی می‌کند؟


معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خام‌فروشی گود به بانک شهر به معنی پروژه مشارکتی با شهرداری نیست به رویداد‌۲۴ می‌گوید: اتفاقا بحث مشارکت است. شهرداری تهران سهام‌دار بزرگ بانک شهر است؛ این یعنی واگذاری به غیر نیست اما اتفاقی که در گذشته رخ داده بود، واگذاری به غیر بوده است.

او با بیان اینکه بارگذاری را در سه نقطه جدا از هم متمرکز کردیم، اضافه می‌کند: سه بخش نمایشگاهی_موزه‌ای، هتل و تجاری_فرهنگی دارد که این بخش در محل گود است. اولویت ما در اجرا نیز گود است که تبدیل به کاخ جشنواره برای برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی و ملی می‌شود. دو قطعه زمین دیگر در همین سایت هستند، اما نه در گود؛ یکی بالای سازمان انتقال خون کشور است که دید و منظر به سمت پارک پردیسان دارد و برای هتل در نظر گرفتیم؛ محل دیگری نیز به سمت شرق برج است که برای موزه مناسب است.

گلپایگانی با اشاره به این موضوع که درصد فضای انتفاعی فروش گود خیلی بالا نیست و نمی‌شود آن را به هر کسی واگذار کرد، اضافه می‌کند: نمی‌شود بحث مشارکتی را مطرح کرد بدون حضور دو قطعه دیگر. چون هر سه باهم طراز اقتصادی دارند و طراز یک مورد گود پایین است. از این جهت متناسب با طراز اقتصادی که دارد بایستی تصمیم‌گیری کرد مثلا هتل قدری اقتصادی‌تر است.

معاون شهردار تهران در نهایت، اما می‌گوید: البته موضوعی که که آقای بنار اعلام کردند نهایی و قطعی نیست و ممکن است بحث فروختن نباشد و مشارکت باشد، باید درصد آن تعیین شود. در عین حال، اما در کمیسیون ماده ۵ تعدادی از اعضا انتقاد داشتند کاری که آوردید اجرایی نیست و باید تجاریش را بیشتر کنید!

تناقضات واگذاری پروژه گود برج میلاد

اظهارات گلپایگانی تناقضاتی نیز دارد؛ در جایی می‌گوید بحث مشارکت است، زیرا شهرداری سهم‌دار بانک شهر است و در جایی دیگر می‌گوید ممکن است بحث فروختن منتفی شود و مشارکتی شود. تفاوتی که احتمالا بی‌پایه بودن اظهارات بنار را در باب مشارکتی بودن پروژه، حداقل پیش از رسانه‌ای شدن تصمیم اثبات می‌کند. در عین حال تاکید می‌کند که اگر بحث واگذاری سه قطعه دیگر نباشد، برای بانک شهر صرفه اقتصادی ندارد. این درحالی است که محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در گفتگو با رویداد‌۲۴ گفته بود که به دلیل نبود سرمایه‌گذاران دیگر، مجبور به فروش گود به بانک شهر هستیم. اما آیا فروش گود با دو قطعه زمین دیگر برای هیچ سرمایه‌گذاری جز بانک شهر صرفه اقتصادی ندارد؟

همچنین موضوع مهم در این میان آن است که شهرداری باید به صورت دقیق علت واگذاری این سه قطعه زمین را به بانک شهر اعلام کند و اگر در ازای بدهی‌های شهرداری به بانک شهر داده می‌شود، عدد تسویه نیز مشخص شود.

آنطور که میرلوحی به رویداد۲۴ گفته فقط گود برج میلاد ارزشی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دارد و احتمالا در کنار سه قطعه دیگر باید بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری به بانک شهر تسویه شود. اما اگر پروژه مشارکتی است باید قدرالسهم شهرداری نیز در آن مشخص و تعیین شده و به افکار عمومی اعلام شود. گود برج میلاد در کنار سه قطعه دیگر اموال شهر و شهروندان تهرانی هستند و باید هزینه‌کرد آن‌ها برای بدهی یا سایر اقدامات، شفاف باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان