تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
اندیشکده بروکینگز بررسی می‌کند:

۵ برداشت اشتباه در مورد رمزارز‌ها

"اندیشکده بروکینگز" در گزارشی ۵ برداشتِ نادرست از رمرز ارز‌ها را که در میان افکار عمومی را بررسی کرده است.

۵ برداشت اشتباه در مورد رمزارز‌ها

رویداد۲۴  "اندیشکده بروکینگز" در گزارشی ضمن پرداختن به پدیده رمز ارز‌ها و اقبال عمومی به آن ها، سعی کرده تا ۵ برداشتِ اشتباه و نادرست از رمرز ارز‌ها را که در میان بسیاری از افکار عمومی و حتی نخبگان سیاسی و اقتصادی رایج است، مورد اشاره قرار دهد.

اندیشکده بروکینگز در این رابطه می‌نویسد: «"بیت کوین" به عنوان یک رمز ارز اصلی و اولیه، در سال ۲۰۰۹ ابداع و راه اندازی شد. با این حال، اکنون هزاران رمز ارز دیگر با ارزشی بالغ بر دو تریلیون دلار در جهان وجود دارند. افزایش قابل توجه ارزش بسیاری از رمز ارز‌ها در سال‌های اخیر، عملا موجب اقبال عمومی به آن‌ها شده است و اقتصاد جهانی را با یک پدیده جدید رو به رو کرده است. در این رابطه، عده‌ای از ناظران و تحلیلگران اقتصادی اینگونه استدلال می‌کنند که امکان دارد رمز ارز‌ها حامل یک حباب قیمتی شدید باشند که به وقتِ تخلیه این حباب، بسیاری از سرمایه گذارانِ حوزه رمز ارزها، آسیب‌های جدی خواهند دید. در روز‌های اخیر نیز به وضوح شاهد بوده ایم که بسیاری از رمز ارز‌ها با تخلیه جدی حباب قیمتی خود رو به رو بوده اند و حتی تا مرز نابود شدنِ کامل نیز پیش رفته اند.

به گزارش فرارو، با این همه، هر آنچه بر سرِ رمز ارز‌ها بیاید، نوآوری‌های مبتکرانه‌ای که زیربنای رمزارز‌ها را تشکیل می‌دهد، تا حد زیادی قادر خواهد بود تا ماهیت پول و امور مالی را دگرگون سازد. در ادامه به پنج برداشت اشتباه و نادرست در مورد جهانِ رمز ارز‌ها که در میان مردمِ اقصی نقاط جهان رایج است، اشاره می‌شود

۱: یک رمز ارز، پولِ واقعی است و می‌توان در پرداخت‌ها از آن استفاده کرد

رمز ارز‌هایی نظیر "بیت کوین" و "اتریوم" با این هدف طراحی شدند که بتوان از آن‌ها در پرداخت‌های عادی به جای: پرداخت اسکناس، کارت‌های بانکی، و یا حتی چک استفاده کرد. در این چهارچوب، مرام‌نامه استفاده از بیت کوین در سازوکار‌های مالی، یک سازوکار پرداخت الکترونیکی با استفاده از رمز ارز‌ها را پیش بینی می‌کند که به دو طرفِ یک معامله این امکان را خواهد داد تا بدون حضورِ یک طرف سوم، به نحوی قابل اعتماد و مستقیم با یکدیگر معامله کنند. این مساله تا حد زیادی دولت‌ها و بانک‌ها را از چرخه‌های مالی حذف می‌کند. در این رابطه به طور خاص اشاره می‌شود که "بلاک‌چین" (سیستم زیرساختی مبادله مالی در چهارچوب بیت کوین است که امکان ارتباط مستقیمِ دو طرف یک معامله را فراهم می‌کند)، آینده صنعتِ پرداخت و داد و ستد مالی است.

با این همه، در جهانِ واقع، استفاده از رمزارز‌ها بسیار گران و حتی کُند بوده است. به عنوان مثال در مورد معاملات بیت کوین، تقریبا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا معامله مذکور، به تایید برسد و هزینه میانگین برای انجام یک تراکنش مالی در این رابطه، مبلغی در حدود ۲۰ دلار بوده است. اتریوم به عنوان دومین رمز ارزِ اصلی و برتر در جهان (پس از بیت کوین)، در مدت زمان کمتری تراکنش‌های مالی را سازماندهی می‌کند با این حال، هزینه این اقدام در چهارچوب رمز ارزِ اتریوم، به مراتب بالاتر است.

جدای از همه این ها، نوسانات قابل توجه در قیمت رمز ارزها، اساسا آن‌ها را به ابزار‌هایی غیرقابل اعتماد در هرگونه تراکنش و داد و ستد مالی تبدیل می‌کند. موضع گیری بسیاری از نهاد‌های مالی رسمی در جهان علیه رمزارز‌ها نیز (نظیر اقدام اخیر "اتحادیه بانکی چین" در صدور اعلام هشدار به اعضای خود جهت دوری‌کردن از رمز ارزها) در تشدید بی اعتمادی نسبت به رمز ارز‌ها و غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها به مثابه ابزاری جهت پرداخت‌های مالی، بسیار موثر است.

۲: سرمایه گذاری در رمز ارزها، یک سرمایه گذاری خوب و مطمئن است

سرمایه گذاری در حوزه بیت کوین و همچنین دیگر رمز ارزها، در سال‌های اخیر، افزایش قابل توجهی داشته است. حتی بانک‌های مهم در جهان نظیر "گلدمن ساچس" و "مورگان استنلی" نیز وارد این حوزه شده اند. در این رابطه، برخی موسسات و نهاد‌های مالی بین المللی بر این مساله تاکید داشته اند که سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها خوب است.

با این حال، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که بخشی از جذابیت رمزارزها، به این دلیل است که عرضه یِ اکثر رمزارز‌های پایه و اصلی، به شدت کنترل می‌شود. برای مثال، تاکنون حدودا ۱۸.۵ میلیون بیت کوین ایجاد شده و در نهایت نیز فقط ۲۱ میلیون بیت کوین در جهان وجود خواهد داشت. این مساله، تا حد زیادی تحت تاثیر یک برنامه رایانه‌ای است که تامین این رمزارز (بیت کوین) را مدیریت می‌کند.

با این حال، کمیاب بودنِ یک رمزارز، به خودی خود به معنای ایجاد ارزش برای آن نیست. برای آن رمز ارز باید تقاضا نیز وجود داشته باشد. با توجه به اینکه از رمز ارز‌ها نمی‌توان به نحو گسترده‌ای برای پرداخت‌ها استفاده کرد و هیچ استفاده ذاتی دیگری نیز ندارند، اینطور به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل با ارزش‌بودنِ آن‌ها در دوره کنونی این است که اغلبِ انسان‌هایی که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند، فکر می‌کنند آن‌ها حائز ارزش هستند. بدون تردید اگر این دیدگاه تغییر کند، قیمت رمز ارز‌ها نیز به نحو قابل توجهی سقوط خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: درآمد ایران از استخراج رمزارزها/ بیت‌کوین جایگزین نفت می‌شود؟


۳: بیت کوین در حال کمرنگ شدن است. "سکه‌های میم/ Meme Coins" از آینده روشن و خوبی برخوردارند

بیت کوین در شرایط فعلی به مثابه پدرِ رمز ارز‌های موجود شناخته می‌شود. با این حال، سرمایه گذاران، در حال جستجو و تحقیق در مورد رمزارز‌های جدید هستند. سال ۲۰۱۹، "اینوستوپدیا" (بزرگترین دانشنامه سرمایه گذاری و آموزش امور مالی در جهان) ادعا کرد که بیت کوین قدرت خود را به مثابه نیروی محرک اصلی جهانِ رمز ارز‌ها از دست داده است. در این راستا، رمزارز‌هایی نظیر بیت کوین، توسط رمز ارزی نظیر "دوج کوین"، در غبار گم خواهد شد.

با این همه، دوج کوین و دیگر رمزارزهایِ شبیه به آن (که به آن‌ها "سکه‌های میم" نیز گفته می‌شود. این رمز ارزها، تا حد زیادی کار خود را با یک شوخی و حمایت شخصیت‌های سرشناس از خود شروع می‌کنند و در اندک زمانی، با افزایش ارزش قابل توجهی رو به رو می‌شوند.

دلیل اصلی این مساله نیز هجوم فراوان انسان ها، تحت تاثیر صحبت‌های افراد برجسته و مشهور، به سمت این رمز ارز‌ها است)، که تا حد زیادی ارزش خود را مدیون الگو‌های رفتاری (و هجوم جهت خرید آن ها) هستند، حتی در ساده‌ترین معاملات و تراکنش‌های مالی نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از طرفی، این نوع از رمز ارزها، با هیچگونه محدودیتی نیز در بحث عرضه خود رو به رو نیستند و صرفا با توئیت زنی‌های افرادی نظیر "ایلان ماسک"، به شدت با صعود یا سقوط قیمتی رو به رو می‌شوند. به طور کلی، به نظر می‌رسد که ارزش سکه‌های میم تا حد زیادی بر پایه "تئوریی احمق بزرگتر" بنا شده است. در این راستا، تنها چیزی که شما برای کسب سود از سرمایه گذاری در سکه‌های میم نیاز دارید، وجود افرادی احمق‌تر است که مایل باشند مبلغی بیش از آنچه شما برای آن‌ها (سکه‌های دیجیتالی میم) پرداخته اید، پرداخت کنند.

فناوری بیت کوین در مقایسه با فناوری بسیاری از رمزارز‌های جدیدتر که: گمنامی و محرمانه بودنِ بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند، پردازش معاملات را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند، و عملا پیچیدگی معاملات با رمز‌ارز‌ها را ساده‌تر می‌کنند، قدیمی‌تر است. با این حال، بیت کوین علی رغم تمامی نواقصش، همچنان رمز ارزِ غالب در جهان است و حدودا نیمی از ارزش کلی بازر رمزارز‌های جهان، مربوط به بیت کوین است.

۴: رمزارزها، جایگزین دلار خواهند شد

"راشیر شارما" تحلیلگر ارشد موسسه مالی "مورگان استنلی" لستدلال کرده که بیت کوین می‌تواند به حکومت دلار در جهان خاتمه دهد و یا حداقل ارز دیجیتال، تهدیدی روشن و مستقیم علیه اسکناس‌های کاغذی است. در این رابطه حتی نشریه "فایننشیال تایمز" در گزارشی از تیترِ "صعود بیت کوین، نشان دهنده سقوط آمریکا است"، جهت تصویرسازی اوج گیری قابل توجه جهان رمزارز‌ها استفاده است.

باید تاکید کرد که رمز ارز‌ها به هیچ چیز الا ایمان و اعتقاد عمومی افرادی که در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند وابسته نیستند. این در حالی است که دلار و اعتبار آن، به طور رسمی توسط دولت آمریکا تضمین می‌شود. سرمایه گذاران در هر شرایطی، حتی در بدترین وضعیت هم به دلار اعتماد می‌کنند. با این حال، رمز ارز‌ها به هیچ عنوان از این ویژگی برخوردار نیستند. همین مساله موجب می‌شود تا به این استدلال برسیم که حتی اگر ارزش دلار کاهش هم داشته باشد، این مساله بر جایگاه قابل توجهِ آن به مثابه وسیله "ذخیره ارزش"، هیچ تاثیری نخواهد داشت.

۵: رمز ارز‌ها صرفا مُدهای مقطعی هستند و از بین خواهند رفت

"وارِن بافِت" سرمایه گذارِ مشهور آمریکایی، سرمایه گذاری در رمزارز‌ها را امری سودمند و توام با سود فراوان توصیف کرده این در حالی است که "اندرو بیلی" رئیس بانک انگلستان گفته است: "اگر مردم می‌خواهند کل پول خود را از دست بدهند، می‌توانند نسبت به خرید رمزارز‌ها اقدام کنند". "نوریل روبینی" اقتصاد دان آمریکایی نیز بیت کوین را مادر یا پدرِ تمامی کلاهبرداری‌های جهان توصیف کرده و حتی از فناوری بنیادین و زیرساختی آن نیز قویا انتقاد کرده است.

باید پذیرفت رمز ارز‌ها هر سرنوشتی هم که داشته باشند، می‌توانند تا حدی موجب ایجاد تحول در امور پولی و مالی جهان شوند. ظهور رمز ارز‌ها و اوج گیری آن‌ها موجب شده تا بسیاری از بانک‌های مرکزی در اقصی نقاط جهان به فکر طراحی نسخه‌های دیجیتالِ ارز‌های خود باشند. در این راستا، "باهاماس" ارز دیجیتال خود را که با بانک مرکزی آن حمایت می‌شود، ارائه کرده است. این در حالی است که کشور‌هایی نظیر چین، ژاپن و سوئد، در حال انجام آزمایش‌ها و آزمون و خطا‌هایی با پول دیجیتال رسمی خود هستند.

در این راستا، حتی معاملاتی نظیر خرید یک خانه یا خودرو نیز خیلی زود می‌توانند از طریق برنامه‌های رایانه‌ای که در پلتفرمِ رمزارز‌ها فعالیت می‌کنند، انجام شوند. از این رو، به طور کلی باید گفت که صرفِ ظهور رمز ارز‌ها و ارز‌های دیجیتال، بسیاری از کشور‌ها و نهاد‌های مالی جهان را به فکر انداخته تا خود را با تغییرات آتی در این زمینه هماهنگ کنند. از این رو، اشتباه است اگر بگوییم تاثیر رمز ارز‌ها بر اقتصاد‌های جهان موقتی است و آن‌ها خیلی زود نابود خواهند شد».

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان