تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

موضع نامشخص بانک مرکزی درباره تزریق پول به بورس

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ تزریق این منابع به بورس تنها می‌تواند استارتی برای روشن شدن ماشین بورس باشد و اینکه افراد انتظار رشد‌های آنچنانی از این بازار دارند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و برگشتن رونق به بازار سرمایه کار مردم است.

موضع نامشخص بانک مرکزی درباره تزریق پول به بورس

رویداد۲۴  روزنامه اعتماد درباره پرداخت منابع صندوق توسعه ملی به بورس نوشته است: براساس ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید تا هفته دوم خرداد ماه ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شد که تاکنون معادل ریالی مبلغ ۵۰ میلیون دلار به ارزش ۱۰۳۴ میلیارد تومان، از جانب بانک مرکزی به حساب صندوق تثبیت واریز شده است. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور، در اواسط اردیبهشت ماه اعلام کرد ظرف ۳ هفته ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صورت تدریجی به فروش می‌رسد و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود. براساس این ابلاغیه مقرر شد به منظور حمایت از تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام کند و سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی شود؛ اما مهلت واریز ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا روز گذشته بود که این مهلت به پایان رسید.

حال باتوجه به تغییر رییس کل بانک مرکزی در روز‌های گذشته، باید دید که آیا اکبر کمیجانی سرپرست جدید بانک مرکزی نسبت به واریز این منابع در موعد مقرر اقدام خواهد کرد یا این سیاست حمایتی باز هم به تعویق می‌افتد؛ اما برخی کارشناسان اقتصادی با تزریق این منابع از صندوق توسعه ملی به بورس موافق نبوده و معتقدند؛ سیاستگذار برای رونق بازار راه‌حل موقتی و ناکارآمدی را در پیش گرفته که چندان کارایی ندارد، درست است بسیاری از مردم در این بازار متضرر شده‌اند، اما نباید از سیاست‌های غلط برای راه‌حل استفاده کرد، این سیاست‌ها در نوع خود مانند داروی مسکنی عمل می‌کنند که با پنهان کردن درد ریشه بیماری را مشخص نمی‌کند این گروه بر این باورند که یکی از پیامد‌های تزریق این منابع افزایش نقدینگی در اقتصاد خواهد بود و این منابع همانند سیاست انبساطی پولی در شرایط تورمی عمل می‌کند و نیازی به هدر دادن منابع این صندوق در شرایط تنگنای ارزی و تحریم نیست ضمن آنکه این میزان چندان تاثیری بر بورس نخواهد گذاشت و تنها مردم هستند که در درازمدت می‌توانند موجب رونق این بازار شوند.

محمد یوسف امین‌داور، کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ تزریق این منابع به بورس تنها می‌تواند استارتی برای روشن شدن ماشین بورس باشد و اینکه افراد انتظار رشد‌های آنچنانی از این بازار دارند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و برگشتن رونق به بازار سرمایه کار مردم است. این کارشناس بورس افزود: در صورتی که کل ۲۰۰ میلیون دلار هم به ریال تبدیل شده و وارد این بازار شود با دلار ۲۴۰۰۰ تومانی هم حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد که این میزان معادل خروج نقدینگی حدود دو هفته بازار سرمایه است لذا این میزان هم عددی نیست تا جلوی ریزش بازار سرمایه را بگیرد و تنها زمانی موثر خواهد بود که مردم قانع شوند خروج نقدینگی را متوقف کنند یا اینکه حاضر به ورود نقدینگی به بورس شوند. امین‌داور ادامه داد: هر چند برخی اقتصاددان‌ها می‌گویند تبدیل منابع ارزی به منابع ریالی موجب مخاطرات تورمی و ادامه سیکل افزایش تورم خواهد شد و این راهکار را برای رونق بورس مثبت ارزیابی نمی‌کنند، اما این نگاه برای اقتصاددان‌ها حایز اهمیت است و از نظر فعالان بورسی هرگونه تزریق منابع به بورس موثر بوده و لازم است.

واریز این منابع کمک موثری برای بورس است

مصطفی امیدقائمی، نخستین رییس هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران درخصوص به پایان رسیدن مهلت واریز ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به اعتماد گفت: باید ابتدا اقساط صندوق توسعه ملی وصول شود تا از محل وصول این اقساط امکان پرداخت این منابع به بازار سرمایه فراهم شود.

امیدقائمی با بیان اینکه مسلما بانک مرکزی برای تاخیر در پرداخت دلایل محکمی دارد، تصریح کرد: طی روز‌های آینده علل این عدم پرداخت بررسی خواهد شد، اما آنچه حایز اهمیت است، این است که واریز این میزان از منابع می‌تواند کمک موثری برای بازار سرمایه و بازارگردانی باشد و در صورتی که این منابع از سوی بانک مرکزی تامین و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود نقش اساسی در روند رو به رشد بازار خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: احیای برجام با بورس چه خواهد کرد؟


سهم‌ها نسبت به گذشته ارزنده‌تر شده‌اند

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افت بازار طی ماه‌های گذشته چشم‌گیر بوده و سهم‌ها نسبت به قبل به قیمت‌های ارزنده‌تری رسیده‌اند و هر چند ۲۰۰ میلیون دلار کمک مناسبی برای این بازار است، اما این بازار نیازمند منابع بیشتری است. او افزود: این روز‌ها بازار سرمایه در رکود به‌سر می‌برد، اما با توجه به اخبار مثبتی که از شرکت‌ها منتشر می‌شود می‌توان انتظار رشد را نیز از این بازار داشت. امیدقائمی ادامه داد: برای رسیدن به روند رشد در بازار سرمایه می‌توان با اقدامات کوتاه‌مدت و برنامه‌های مقطعی از ریزش‌های بیشتر بورس جلوگیری به عمل آورد، اما مهم‌تر آن است که با برنامه‌ریزی بلندمدت این بازار را احیا کرد تا موجب ثبات و آرامش در بازار شود تا نقدشوندگی در بازار افزایش پیدا کند.

دولت به تعهدات خود عمل کند

این فعال حوزه بازار سرمایه با بیان اینکه در برنامه‌های درازمدت ذهن تاریخی سرمایه‌گذاران بهتر شکل می‌گیرد و اثرگذاری بیشتری دارد، گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت تاثیرات مقطعی دارند و روش موثری برای این بازار نیستند و این برنامه‌ریزی‌ها باید در کل اقتصاد انجام شود مانند عوارض‌های دولتی و عوارض خوراک و... که نیازمند عدم تغییر در بلندمدت هستند، چراکه این موارد در حوزه بازار سرمایه و شرکت‌هایی که در این بخش فعالیت دارند بسیار مهم هستند و دولت باید نسبت به تعهدات خود در بورس و سرمایه‌گذارانی که در بورس سرمایه‌گذاری کردند پایبند باشد.

اجرای قانون مالیات بر عایدی برای بورس مفید خواهد بود

او همچنین درخصوص تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر بورس ادامه داد: این قانون می‌تواند منابع را به سمت بازار سرمایه جذب کند ممکن است این نقدینگی و سرمایه به جای اینکه به سمت سوداگری در بازار‌های سکه، طلا، ارز، خودرو یا مسکن حرکت کند وارد بازار سرمایه و باعث شود سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در بازار‌های رقیب به سمت بازار سرمایه جذب شوند.

توجه کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری به بورس

براساس این گزارش، بازار سرمایه در سال‌های اخیر جایگاه خاصی از نظر حضور گسترده سهامداران پیدا کرده است. اهمیت بازار سرمایه به حدی است که امروزه در موضوعات سیاسی روز از جمله انتخابات، حجم بالایی از مطالب طرح شده، مربوط به بورس است و این نشان از جایگاه مهم بازار سرمایه در کشور دارد. علت اصلی افت‌وخیز سنگین بازار سهام در سال قبل به اذعان بسیاری از کارشناسان به نوسان قابل‌توجه نرخ سود بین‌بانکی بازمی‌گردد. به عنوان مثال یکی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توییتر مطلبی منتشر کرد با این عنوان که بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن رییس بانک مرکزی بود یا نامزد دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: بورس همانند سایر بازار‌ها یک بازار اقتصادی مورد نیاز هر کشوری است و جایی است که می‌توان نقدینگی جامعه را به سمت توسعه تولید هدایت کرد تنها مساله این است که در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم هرگاه دولت کوچک‌ترین مداخله‌ای در بورس کند ضرر و زیان وحشتناکی خواهد زد.

مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود در آن دخالت کند، اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد. بورس بازار بسیار خوبی است، اما دولت و سهامداران حقوقی بزرگ اجازه دخالت در آن را نباید داشته باشند. به گفته کارشناسان بورسی هر تصمیمی که در کشور برای این حوزه اتخاذ شود به این معنی است که بر منافع سهامداران تاثیر گذاشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان