تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰

کاندیداها درباره بورس چه می‌گویند؟

در دور پیش روی انتخابات ریاست جمهوری بورس محور رقابت‌های نامزدها شده است. برخی تلاش دارند نگاه خود را تبیین کنند اما برخی برای جبران خسارت نیز چراغ سبز نشان می‌دهند.

کاندیداها درباره بورس چه می‌گویند؟

رویداد۲۴ کارزار انتخابات آغاز شده است و هر یک از کاندیدا فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کردند. در این میان به طور حتم بازار سرمایه به واسطه تاثیر این بازار بر اقتصاد کشور در صدر اولویت‌های اقتصادی کاندیدا خواهد بود. در یکی از نظر سنجی ایسپا ۱۵ درصد پاسخ دهندگان شرط شرکت در انتخابات را بهبود بورس دانسته‌اند برای همین برخی نامزدها برای جذب رای بورسی‌ها مسابقه گذاشته‌اند.

بورس در کانون انتخابات ۱۴۰۰

در شروع کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰، وضعیت بورس مقوله انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری شده است و برخی نامزدها با استفاده از شعارهایی همچون بهبود اوضاع بورس، و بازگشت بورس به مدار صعود و حمایت از سهامداران بازار سهام درصدد کسب آرای انتخاباتی مردم هستند.

    برخی نامزدها نیز برآنند تا با برجسته کردن مشکلات بورس آن را ابزاری برای کسب رای کنند. این روزها بازار سهام ایران حال خوشی ندارد و شاخص بورس اغلب روزها را را نزولی به پایان برده است و با توجه به سرمایه‌گذاری بسیاری از مردم در بورس، موضوعی اثرگذار به شمار می‌رود. تمامی نامزدها در سخنان خود به بورس اشاره کرده‌اند. مهرعلیزاده از بادکنک بورس می‌گوید که با یک سوزن ترکید زاکانی عملکرد همتی را در بورس به چالش می‌کشد و سایرین وعده جبران خسارت یا رشد شاخص.

    وعده جبران زیان رئیسی

    ابراهیم رئیسی در نطق‌های انتخاباتی خود با انتقاد از رفتار دولت روحانی و بیان سخنانی که برخی سهامداران نیز به آن اعتقاد دارند مثل جبران کسری بودجه دولت از طریق این بازار می‌گوید: الان راه‌حل این است که صندوق جبران خسارت راه ‎اندازی کنیم تا به مردم اعتماد بدهد.به گفته او با صندوق بیمه یا صندوق جبران خسارت برای افرادی که سهامدار بورس هستند و حتی مبالغ اندک دارند دولت باید برای جبران خسارت مردم که به بورس امید بستند این موضوع را حل و جبران می‌کند.

     رئیسی درباره تامین منابع جبران خسارت برای سهامداران بورس نیز گفت: ما صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت داریم و در جلسه شورای‌عالی اقتصادی این بحث مطرح شد و مبالغی وجود دارد و جایی که پیشنهاد کردند که پیگیری شود و در واقع این مبلغ صندوق قابل تامین است به نحوی که دولت بتواند خسارت را جبران کند.


    بیشتربخوانید: حساب ویژه نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه/ رای مال باختگان بورس به سبد کدام کاندیدا ریخته می‌شود؟

    تردستی قاضی زاده برای بهبود بورس

     اما قاضی زاده هاشمی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در نخستین نشست انتخاباتی خود با بیان اولویت‌های اقتصادی خود در دولت جدیدش، در حمایت از بورس سخن گفت و معضل بورس را قابل حل دانست و ابراز امیدواری کرد که در روزهای ابتدایی دولتش که آن را دولت سلام نامیده است مشکل بورس حل شود.

    نکته‌ای عجیب که قاضی زاده در صحبت هایش صراحتا به آن اشاره کرد، حل سه روزه بحران بورس بود، چیزی که بیشتر به تردستی می‌ماند تا راهکاری عملیاتی و واقعی! او در ادامه اظهارکرد راهکار بهبود بورس یک دستور حکومتی از سوی رئیس‌جمهوری است؛ موضوعی که واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به درپی داشت.

    بسیاری از کاربران فضای مجازی در واکنش به اظهارات قاضی زاده نوشتند، اولا مشکل بورس ۳ روزه که هیچ ۳۰۰ روزه هم حل نمی‌شود، ثانیا دستور حکومتی را رهبر صادر می‌کند نه رئیس جمهور!

    انگشت اتهام قاضی زاده به سمت همتی

    قاضی زاده در نشست انتخاباتی خود در کنایه به کاندیداتوری عبدالناصر همتی در انتخابات گفت: کسانی که از مقصران اصلی ریزش بازار سرمایه هستند خودشان کاندید انتخابات شده‌اند، از این موضوع تعجب کردم. این افراد قطعا در مسیر انتخابات در پیشگاه مردم باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. همتی به عنوان عضو شورای‌عالی بورس از مقصران اصلی ریزش بورس است.

     همتی اما در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون به طور مفصل درخصوص بازار سرمایه صحبت کرد. او با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات بورس به خاطر دخالت‌های غیرمنطقی است گفت: در بازار سرمایه ما کارهایی شد که نباید می‌شد. حمایت‌های بدون منطق برای رشد سریع شاخص مشکل‌ساز شد.

    او تاکید کرد نباید در بورس دخالت شود؛ بازار سرمایه تجلی بخش حقیقی اقتصاد است و بازاری است که بخش خصوصی خرید و فروش می‌کند. می‌شود بورس را احیا کرد اما نه در دو یا سه روز.

     دولت من حتما بازار سرمایه را به طور جدی در دستور خواهد داشت. بورس باید شفاف شود. نمی‌گویم همیشه بورس بالا برود. مثل همین روندی که در روزهای اخیر دارد را باید پیش بگیرد. حمایت جدی از بازار سرمایه به عنوان رکن مهم تامین مالی تولید خواهم کرد.

    هنر جلیلی برای بورس

    سعید جلیلی اعتقاد دارد: در یکی دو سال گذشته سوء تدبیر جدی در بورس صورت گرفت و مردم به خوبی درک کردند بازار سرمایه باید محل جذب سرمایه باشد نه کوره‌ای برای سوزاندن سرمایه. دولت امکانات بسیار زیادی دارد که می‌تواند از آن در جهت ارتقا دولت و بهره‌مند شدن مردم استفاده کند. نباید کاری کرد که مردم در این بازار م یک‎شبه پولدار شده یا ضرر کنند. می‎توان از طریق بورس برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها تامین مالی کرد و سود واقعی و تضمین‎شده به مردم رساند.جلیلی می‌گوید: بازار سرمایه، بازار پول و بیمه باید هماهنگ و هم افزا باشند و هنر رئیس‌جمهوری نیز این است.

    محسن رضایی و شاخص ۱.۵ میلیونی

    محسن رضایی می‌گوید: دو برنامه برای احیای بازار بورس دارد که تشکیل صندوق جبران زیان‌های مالباختگان است که در این صندوق بخشی از زیان مالباختگان با استفاده از برخی منابع جبران خواهد شد. ضمن اینکه تشویق تولید و سرمایه‌گذاری و ارتباط آنها با واگن‌های سرمایه هم مهم است و اگر تولید را به بازار سرمایه متصل کنیم، در آن صورت بازار بورس ا حیا شده و ارزش سهام‌ها بالا خواهد رفت و به همین دلیل بسیار مهم است این که تولید به واگن متصل شود.

    رضایی خود را استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران می‌داند و درباره احیای بورس اعتقاد دارد: شرکت‌های بزرگی که تجربه، قدرت تولید زیادی دارند، بایستی سهام قدیم خود را نگه داشته و سهام جدید بفروشند و وقتی پول جدیدی از این راه به‌دست آورند بایستی آن را به سمت سرمایه و تولید ببرند و این کار باعث می‌شود ارزش سهام بالا برود. بنا داریم تا شاخص سهام بازار بورس را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار برسانیم و به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

    منبع: اقتصاد نیوز
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: انتخابات 1400 ، بورس
    نظرات شما
    پیشخوان