تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

نگرانی ناتمام اصولگراها؛ از عدم کناره‌گیری کاندیدا‌های پوششی تا وحشت از دور دوم انتخابات

کاندیدا‌هایی که قرار بود به میدان بیایند و سپر بلای کاندیدای اصلی باشند. بیایند و از ابراهیم رییسی مقابل رقبا حمایت کنند و در زمان مقرر، به نفع او کنار بکشند، اما حالا به عامل نگرانی اصولگرایان تبدیل شده و بر این اساس، محافظه‌کاران بیم آن دارند که پوششی‌های‌شان مقابل رییسی بایستند.

نگرانی ناتمام اصولگراها؛ از عدم کناره‌گیری کاندیدا‌های پوششی تا وحشت از دور دوم انتخابات

رویداد۲۴  انصراف دغدغه و موضوع اصلی این روز‌های اصولگرایان شده است. اصولگرایان این روز‌ها که تقریبا رقابتی میان خود و جریان‌های دیگر نمی‌بینند، عملا درگیر اختلاف درون‌گفتمانی شده و به شدت نگران احتمال پرهیز کاندیدا‌های پوششی اصولگرا از انصراف به نفع کاندیدای اصلی خود هستند.

به گزارش روزنامه اعتماد، کاندیدا‌هایی که قرار بود به میدان بیایند و سپر بلای کاندیدای اصلی باشند. بیایند و از ابراهیم رییسی مقابل رقبا حمایت کنند و در زمان مقرر، به نفع او کنار بکشند، اما حالا به عامل نگرانی اصولگرایان تبدیل شده و بر این اساس، محافظه‌کاران بیم آن دارند که پوششی‌های‌شان مقابل رییسی بایستند و منجر به ریزش آرای او شوند.

نکته‌ای که بیراه نیست بگوییم به روشنی در اظهارات شخصیت‌های مطرح نهاد‌های اجماع‌ساز اصولگرا خودنمایی می‌کند و آشکار است که آنان به شدت نگران احتمال عدم انصراف هستند. غلامعلی حدادعادل که ریاست شورای ائتلاف یعنی یکی از دو نهاد اجماع‌ساز جریان اصولگرا را برعهده دارد، دیروز در خصوص احتمال کناره‌گیری کاندیدا‌های اصولگرا به نفع یک نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفته است: «بنده قطعا می‌دانم که بعضی از کاندیدا‌ها کنار می‌روند، چون به این جمع‌بندی خواهند رسید که کنار رفتن آن‌ها به سود جبهه انقلاب خواهد بود.»

او، اما در عین حال گفته است: «این را که کدام کاندیدا و در چه زمانی کنار می‌رود، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. باید محاسبات متعددی صورت گیرد و در نهایت هم بستگی به تصمیم خود نامزد‌ها دارد.»

حدادعادل در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که مبنی بر عدم انصراف برخی نامزد‌های به اصطلاح پوششی به گوش می‌رسد. آن هم در شرایطی که قرار بود هر چند کاندیدای اصولگرایی که در صحنه بود، درنهایت پشت رییسی بایستند و او را حمایت کنند، اما حالا انگار هیچ‌یک از کاندیدا‌های اصولگرا تمایلی به خروج از صحنه ندارند و تا اینجا لااقل می‌توان با قطعیت از این گفت که محسن رضایی در میدان خواهد ماند و رفتنی نیست.

از طرف دیگر دغدغه‌های جدی درباره سعید جلیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی وجود دارد. هرچند این دو به‌طور رسمی نگفته‌اند که کنار می‌روند یا نه، اما اظهار نگرانی اصولگرایان نشان می‌دهد که حداقل در بین خودشان بحث‌های جدی درباره کنار نکشیدن این افراد مطرح شده است.

همزمان حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز گفته است: «هما‌ن‌طور که روز‌های منتهی به انتخابات یک آزمون بزرگ برای ملت است، آزمون مهم‌تری نیز برای جبهه انقلاب و کاندیدا‌های آن خواهد بود.»


 بیشتر بخوانید: قابل پیش‌بینی بود که اصولگرایان راحت به اجماع نمی‌رسند/ کاندیدا‌های پوششی در عرصه باقی خواهند ماند


ترقی پیش‌بینی کرده که تعدد کاندیدا‌های اصولگرا موجب خرد شدن آرای این جریان سیاسی خواهد شد و درنهایت ممکن است که انتخابات به دور دوم کشیده شود. به همین خاطر تاکید کرده که لازم است اجماع و وحدت بین کاندیدا‌های جبهه انقلاب به وجود آید.

ترقی بر این باور است که اقتضای عقلانیت این است تا کاندیدا‌هایی که در انتخابات از رای قابل‌توجهی برای موفقیت برخوردار نیستند، به نفع نامزدی که از اکثریت آرا برخوردار است، کنار بروند و زمینه پیروز شدن جبهه انقلاب را فراهم کنند.

او در تحلیل خود بر این باور است که چنانچه کاندیدا‌های اصولگرا به نفع گزینه اصلی انصراف ندهند، ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود و در چنین شرایطی ریسک بسیار بالایی برای نیرو‌های انقلاب است که بتوانند در دور دوم پیروز شوند.

این صحبت‌های ترقی نشان می‌دهد نگرانی آنان جدی است و می‌ترسند که چنانچه رییسی پیروز میدان شود، اما آرای او به شکلی چشم‌گیر کاهش یابد و این می‌تواند به اعتبار او لطمه جدی وارد کند؛ چراکه شرایطی هم وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود مشارکت کاهش قابل‌توجهی داشته باشد.

نکته مهم آنکه این ابراز نگرانی تنها به یک طیف از اصولگرایان محدود نیست و علاوه بر شورای ائتلاف، دیگر نهاد بالادستی جریان اصولگرا که همان شورای وحدت باشد نیز به این نتیجه رسیده که ممکن است کاندیدا‌های پوششی در صحنه بمانند و دریافته که این، خطری جدی است.

چنانکه دیروز سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفته است: «تجربه انتخابات سال ۹۲ که جریان انقلاب درپی تعدد کاندیدا‌ها نتیجه را به رقیب خود واگذار کرد، ایجاب می‌کند که ۵ نامزد جریان انقلاب پیش از انتخابات به اتفاق نظر و انسجام برسند.»

منوچهر متکی با اشاره به لزوم انسجام کاندیدای جریان انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به خبرگزاری اصولگرای تسنیم گفته که به عنوان برادر کوچکی که در سالیان طولانی در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور کنار کاندیدا‌های عزیز جریان انقلاب حضور داشته و رویداد‌های مختلف و فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده‌ام، یادآوری این مساله را لازم می‌دانم که امروز و پس از مجاهده نفس‌گیر عزیزان در ارایه طرح‌ها و برنامه‌های خود، در نقطه حساسی قرار داریم. او از کثرت نیرو‌های انقلابی در صحنه انتخابات ابراز نگرانی کرده است. گویا آنقدر شرایط برای‌شان مهیاست که حالا موجب شده از مسیر پیروزی منحرف شوند.

اشاره سخنگوی شورای وحدت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ که حالا او از آن به عنوان تجربه‌ای یاد می‌کند که اصولگرایان به هیچ عنوان علاقه‌ای به تکرارش ندارند، خود گواه عمق نگرانی این روز‌های محافظه‌کاران است.

آنان نگران تکرار شکست سال ۹۲ هستند؛ چراکه برای خودشان هم مسلم است که سبد رای اصولگرایان، سبد رایی به نسبت کوچک و البته ثابت است و اگر این ویژگی دوم، وقتی مشارکت کاهش یابد، به سود اصولگرایان است، آنگاه که کاندیدا‌ها متعدد باشند و به‌طور مثال، آرای محسن رضایی جدای از آرای رییسی در صندوق‌های رای باشند، از مجموع آرای اصولگرایان کاسته شده و پیروزی آنان را در خطر قرار می‌دهد

البته میان نامزد‌های حاضر در صحنه صحبت‌های علیرضا زاکانی نشان می‌دهد که او همان‌طور که هنگام نام‌نویسی اعلام کرده بود مرد ترک کردن میدان است. زاکانی که در مناظره‌ها صراحتا از سوی عبدالناصر همتی با اتهام پوششی بودن روبه‌رو شد و جوابی نداشت جز آنکه با طنزی دور از شأن یک مناظره سیاسی با این انتقاد همتی روبه‌رو شود، شامگاه یکشنبه در مسجد جامع نارمک طی سخنانی با اشاره به لزوم اتحاد کاندیدا‌های جریان انقلاب تاکید کرده که مراقب باشیم، مردم را پای صندوق‌های رای دچار تشتت نکنیم و تصمیمی انقلابی بگیریم.

اگرکسی از این ۵ نفر گفت «برنامه‌ام بهترین است» اشکالی ندارد، اما اگر بگوید «فقط به من رای بدهید» حتما ریگی در کفش دارد. ۵ نامزد با هم صحبت کنند و مردم را گرفتار نکنند و با هم هم‌افزایی داشته باشند تا اتفاق سال ۹۲ رخ ندهد که رییس‌جمهوری بیاید که وزرایش چندماه التماس کنند، اما نتوانند او را ببینند.

تا اینجای کار مشخص است که از ۴ کاندیدای اصولگرا که رضایی، جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی و زاکانی باشند، تنها زاکانی احتمالا حاضر است به نفع رییسی عقب بکشد و درنتیجه ۳ رقیب روبه‌روی رییسی باقی بماند و این وضعیت را برای او به‌شدت حساس و دشوار می‌کند. به‌خصوص آنکه جلیلی مواضعی بسیار نزدیکی با رییسی دارد و درنتیجه حامیانی مشترک با او. ولی آن‌گونه که در فضای مجازی روایت می‌کنند گویا جلیلی خیلی تمایلی به ماندن ندارد و این طرفداران او هستند که فشار می‌آورند تا او در صحنه انتخابات باقی بماند.

درهمین حال سیدمصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در نشست خبری دیروز خود درباره ماجرای استعفا هم صحبت کرده و البته به نوعی از ماندن در صحنه ۵ نامزد حمایت کرده است.

او گفته اکنون اگر نامزدی احساس می‌کند که نیاز است در صحنه بماند و تبلیغ و حرف‌های خود را به جامعه برساند، در این زمینه منعی ندارد و نگرانی هم وجود ندارد. کاندیدا‌های دیگر می‌توانند کناره‌گیری نکنند. اتفاقی که اگر بیفتد می‌تواند به نوعی میدان انتخابات را برای چهره‌های اصولگرا به میدان وزن‌کشی سیاسی تبدیل کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان