تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

بازگشت خاموشی‌های پراکنده به شهرها

با تایید رکوردزنی مصرف برق و کسری برق تولیدی در کشور، حالا خاموشی های پراکنده نیز به برخی شهرها و شهرستان ها بازگشته است.

قطع برق در تابستان

رویداد۲۴ با تایید رکوردزنی مصرف برق و کسری برق تولیدی در کشور، حالا خاموشی های پراکنده نیز به برخی شهرها و شهرستان ها بازگشته است. درست در روزهای اوج گرما که مشکلاتی را برای همه به وجود آورده است مسوولان صنعت برق با اذعان به کسری تولیدی راهکارهایی چون کاهش حداکثری روشنایی اتاق ها و استفاده از نور طبیعی در راهروها و سالن های منازل و ادارات، استفاده از کولرهای آبی در دور کند و تا حد امکان استفاده نکردن از کولرهای گازی یا در صورت اجبار تنظیم دمای آنها در دمای بالای ۲۶ درجه و بالاتر را توصیه کرده اند و گفته شده در صورت رعایت نکردن مصرف، برق ادارات پرمصرف نیز قطع خواهد شد.

مصرف برق از تولید پیشی گرفت

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق روز گذشته اعلام کرد: در حالی که نیروگاه های کشور توان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق را دارند که فاصله تقاضای مورد نیاز برق با توان تولیدی نیروگاه ها باید از طریق طرح های مدیریت مصرف جبران شود. وی از مشترکان خواست که به منظور جلوگیری از بروز اختلال در شبکه، در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸) از به کار بردن وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، جاروبرقی و... خودداری کنند، سخنگوی صنعت برق در عین حال از کشف و شناسایی بیش از ۲۶۰۰ دستگاه غیرمجاز رمزارز در چند روز گذشته خبر داد و گفت: در مجموع از سال گذشته تاکنون ۱۸۴ هزار و ۶۷۵ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز شناسایی شده است که مصرف برق آنها معادل ۵۴۴ مگاوات بود.

حسین محسنی، استاد دانشکده برق در خصوص خاموشی های اخیر در کشور معتقد است؛ دلیل اصلی این خاموشی ها به میزان تولید برق برمی گردد و اینکه متاسفانه طی سال های اخیر سرمایه گذاری چندانی در این حوزه صورت نگرفته است. این کارشناس حوزه برق به «اعتماد» گفت: همه افرادی که دست اندرکار این بخش هستند انتظار داشتند که میزان مصرف از میزان تولید پیشی بگیرد و در نتیجه خاموشی ها در کشور روز به روز بیشتر شد.

رویکرد متفاوت دولت نهم و دهم  به صنعت برق

محسنی خاطرنشان کرد: در دولت های نهم و دهم نگاه به وزارت نیرو تغییر کرد و از آن زمان گفته شد اوضاع برق در کشور مناسب است و نیروگاه های برق را هم به دلیل بدهی هایش فروختند و قیمت ها را هم بالا بردند. محسنی با بیان اینکه سال گذشته نیز این خاموشی ها صورت می گرفت اما مردم متوجه آن نمی شدند، افزود: سال گذشته بیشترین خاموشی در بخش کارخانجات و واحدهای تولیدی انجام می شد، این در حالی است که امسال به دلیل کمبود تولید جز کارخانجات برق خانه ها را هم قطع می کنند البته مسوولان اعلام کردند که پیش از انتخابات برق تهرانی ها را قطع نخواهند کرد هر چند برق شهرستان ها همچنان قطع می شود اما بعد از انتخابات برق تهرانی ها هم احتمالا قطع خواهد شد. این کارشناس حوزه برق در واکنش به پیشی گرفتن مصرف برق نسبت به تولید آن تصریح کرد: در حالی که توان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق در کشور وجود دارد اما می بینیم که بیش از ۵۹ هزار مگاوات مصرف برق داریم و همین میزان کمبود حدود ۵ هزار مگاواتی باعث خاموشی های اخیر شده است.

این کارشناس حوزه برق ادامه داد: پیک برق مهم است و در ساعاتی که مصرف زیاد است مشکل برق به وجود می آید، در شرایط کنونی چاره ای جز این خاموشی ها نیست اما متاسفانه مردم دیگر اعتمادی به درخواست های مسوولان دولتی در خصوص رعایت الگوی مصرف ندارند ضمن اینکه برخی از مردم پس از این خاموشی ها گمان کردند که ممکن است این قطع شدن برق به دلیل یک هدف سیاسی باشد در صورتی که اصلا این طور نیست.


بیشتر بخوانید: هشدار؛ کمبود برق جدی است


تبادل برق در دنیا رایج است

این استاد دانشکده برق با بیان اینکه برق بین کشورهای مختلف در دنیا تبادل می شود، خاطرنشان کرد: در بخش های مرزی کشورما نیز تبادل برق صورت می گیرد به عنوان مثال از مشهد تا کرمانشاه حدود سه ربع اختلاف ساعت وجود دارد یعنی زمانی که در مشهد که شرقی ترین قسمت کشور است چراغ ها روشن می شود در کرمانشاه که غربی ترین شهر است هنوز هوا روشن است پیک  برق خراسان یک ساعت و ربع زودتر از پیک برق در غرب کشور است بنابراین این ارتباط باعث می شود تا این دو پیک روی هم نیفتند و ممکن  است در ساعت هایی از افغانستان در شرق و از عراق در غرب برق صادر و وارد شود.

او با بیان اینکه یکی از محسنات برق این است که در یک حوزه بزرگ تر و بین کشورها تقسیم می شود، گفت: کل اروپا با هم یک شبکه هستند البته در آنجا نرخ برق آزاد خرید و فروش می شود اما ارتباط با همسایه داشتن برای همه کشورها به صرفه است به عنوان مثال افغانستان نسبت به عراق زمان زودتری به برق نیاز دارد و در شرایط عادی ممکن است عراق یک ساعت به ایران برق بدهد و یک ساعت دیگر از ایران برق بگیرد.

تعرفه پایین و هدررفت برق در ایران

او با بیان اینکه هدررفت برق در ایران بسیار زیاد است، گفت: به دلیل قیمت پایین برق در ایران این انرژی بی رویه مصرف می شود و بیشترین مصرف برق در بخش صنایع و به خصوص صنایع انرژی بر مانند فولاد است و برای تولیدات کاهش انرژی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.  محسنی با بیان اینکه باید حداقل تا ۲۰ درصد برق رزرو داشته باشیم، گفت: اگر به لحاظ فنی این میزان برق ذخیره شود حتی اگر نیروگاهی هم به مشکل بخورد قطعی برق نخواهیم داشت، در نیروگاه ها شکل های گوناگون انرژی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

به طورکلی می توان نیروگاه ها را به دو نوع حرارتی و غیرحرارتی (آبی، هسته ای و انرژی های نو) تقسیم کرد، به واسطه فراوانی و قیمت پایین منابع سوخت های فسیلی، عمده انرژی الکتریکی در ایران توسط نیروگاه های حرارتی تولید می شود. او با بیان اینکه به نظر می رسد چینی ها به جای استخراج نفت امروز به فکر استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران با تعرفه بسیار پایین تر از چین افتاده اند، افزود: مسلما حمل بیت کوین بسیار راحت تر از حمل نفت است اما موضوعی که مطرح می شود این است که هر چند نیروگاه ها در داخل کشور هستند اما هر کدام از قطعات آن برای ساخت باید با دلار خریداری شوند و برای ایران هم تولید برق چندان ارزان نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قطعی برق ، برق
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان