تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۲ تير ۱۴۰۰
قائم مقام خانه صنعت و معدن مطرح کرد؛

دولت سیزدهم فرمان توقف لابی‌گری در صنعت را بدهد/ منابع تولید را غارت کردند

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت معتقد است؛ انتظارات بخش تولید از رئیس دولت سیزدهم به گونه‌ای است که همه بر کاهش نفوذ فساد ولابی گری در این بخش اجماع دارند.

دولت سیزدهم فرمان توقف لابی‌گری در صنعت را بدهد/ منابع تولید را غارت کردند

رویداد۲۴ به گزارش سایت اقتصاد۲۴- در سال‌های اخیر، حمایت ازتولید به دلیل لایه‌های فساد در حد وعده وعید باقی ماند و موفقیت‌های چندانی جهت ارتقا و بهبود وضعیت تولید حاصل نشده است.

فعالان اقتصادی در حوزه سیاست‌های داخلی مسائلی مانند حذف قوانین مزاحم، تعامل دولت و پرهیز دستگاه‌های اجرایی از موازی‌کاری و صدور بخشنامه‌های متناقض، تامین مواد اولیه، تامین منابع مالی و بانک‌ها، مسائل حوزه کسب‌وکار، نظام مجوزدهی و حذف بوروکراسی و در حوزه سیاست‌های خارجی مسائلی، چون تقویت روابط تجاری، حضور در کنوانسیون‌های بین‌المللی و تصویب FATF، رفع چالش‌های حاکمیتی در زمینه تحریم‌ها و برجام را به عنوان اساسی‌ترین شاخص از دولت سیزدهم مطالبه دارند.

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت بابیان این مطلب درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: آنقدر به تولید کشور جفا شده که این بخش دیگر توان ایستادگی در برابر تنش‌ها و مشکلات را ندارد.

خالقی می‌گوید:صنعت و تولید کشور سالهاست با تحریم خارجی و داخلی مواجه بوده و این شرایط را برای تصمیم گیری‌های بلند مدت دشوار کرده است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت گفت:شاید تا حدودی ساز و کار‌های مقابله با تحریم‌های خارجی و کاهش اثرات آن در صنایع کشوراندیشیده و اجرایی شده است، اما در برابر تحریم داخلی مشکلات هر روز گسترده‌تر می‌شود.

خالقی گفت: یکی از موانعی که توانست باعث کُندی حرکت تولید شود، قوانین زائد و دست و پاگیر است. مقررات عادی پاسخگوی وضعیت فعلی نیست و دقت و سرعت تصمیم گیری‌ها متناسب با شرایط سخت اقتصادی باید افزایش یابد. گاهی یک خطای تصمیم گیری خسارات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

وی برخی مقررات زائد را از جمله موانع تولید و رونق کسب کار‌ها دانست و افزود: رفع موانع تولید باید با اصلاح قوانین و اصلاح عملکرد مسئولان تحقق یابد چراکه این موانع موجب تضعیف بخش خصوصی و ممانعت از رونق کسب و کار‌های در جامعه شده است. با اصلاح برخی قوانین و مقررات می‌توان امنیت سرمایه گذاری را افزایش داد.

عملکرد ناپخته در بخش تولید

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت با تأکید براینکه ناپختنی‌های بخش اقتصادی کشور در زمان پخش مناظره‌ها مورد بحث قرار گرفته است، گفت: نظرات مختلف بهبود اقتصاد به ویژه در بخش‌های کلان و خرد صنعت از سوی منتخب مردم ارائه شد.

وی تصریح داشت: ناگفتنی‌ها در فضای انتخاباتی شکل گرفت و اکنون با توجه به چالش‌ها و مشکلات مطرح شده صورت مسئله روشن است. فعالان اقتصادی انتظار دارند مطالبات بخش تولید دسته بندی شده و به طرف آرمان‌های توسعه در حرکت باشد.

به گفته خالقی؛ باید اولویت‌ها در بخش تولید دسته بندی شود. با توجه به تشکیل دولت در نظام جمهوریت رئیس جمهور باید تشکیل کابینه بدهد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه افرادی باید درکابینه دولت سیزدهم به کاربیایند که تصمیمات آن‌ها شایسته و درست باشد، گفت: باید تیم اقتصادی مجرب و کار بلد و به دور از لابی گری باشد تا عده‌ای از بدنه خود دولت نتوانند منابع ملی اختصاص داده شده به بخش مولد کشور غارت شود.


بیشتر بخوانید: گران کردن با اسم رمز واقعی سازی!/ قطعی مکرر برق به افزایش قیمت‌ها ختم می‌شود؟


قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: دولت باید یک تیم اقتصادی کارآمد تشکیل شود. این کابینه باید روش‌های همکاری باهم را بدانند. از اختلاف و فرافکنی دور باشند. نباید مشکلات عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و وزرا در این دولت تکرار شود.

وی یادآور شد؛ طی ۸ سال گذشته به عنوان جزایر منفک از هم کار می‌کنند. در ادامه این اشکال بزرگ دستگاه‌ها تصمیمات متناقض گرفته اند و برای تحقق برنامه‌های توسعه همسو نیست و تصمیمات اجرایی شده به ضرر تولید است.

خالقی گفت: تدوین برنامه مشخص در دوره تعیین شده برای چهار سال ریاست جمهوری در اولویت است. دولت سیاست توسعه را با برنامه‌های بلند مدت از همان ابتدا مشخص کند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ برنامه‌های توسعه‌ای و حمایت از تولید باید دارای ضمانت اجرا باشد. دولت باید به این باور برسد که اقتصاد از سه بخش دولتی خصوصی و تعاونی تشکیل شده است. پس ضرورت دارد هر تصمیمی با مشارکت این سه بخش انجام بگیرد.

حاشیه نشینی بخش خصوصی

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت با انتقاد ازاینکه دولت هر تصمیمی که گرفت دو بخش دیگر را تنها به عنوان بازیگر مطرح کرده است و این به معنی ویرانی کامل بخش مولد کشور است، گفت:در دولت دوازدهم دو بخش مولد و کارآمد (خصوصی – تعاونی) حاشیه نشین شده است. باید هر اقدام و دستوری را بدون، چون و چرا اجرا کنند و همین موضوع تولید را به قهقرا کشاند. چراکه به جای تصمیمات فعالان این بخش باید تدبیر‌های اتخاذ شده عده‌ای اجرایی شود که تنها منافع شخصی را در نظر گرفته اند.

نکته مهم دیگری که خالقی به آن اشاره داشت موضوع راه کار‌ها و راه حل‌ها برای کاهش مشکلات و رفع چالش‌ها در بخش تولید کشور است. وی در همین رابطه گفت: قبل از وقوع مشکلات دربخش صنعت و تولید کشور باید برنامه‌ها و هدف گذاری‌ها تبیین و تهیه شود. نه اینکه در زمان وقوع مشکلات به دنبال برگزاری میزگرد‌ها و کسب اطلاعات جهت رفع ایرادات باشند. موضوعی که این روز‌ها بسیار متداول شده است.

به اعتقاد خالقی؛ در بخش تولید قوانین به اندازه کافی و مفید وجود دارد، اما مسئولین و دستگاه‌ها به دلایل پشت پرده اجرا نمی‌کنند.

وی تأکیدداشت:دولت از طریق سران قوا بازمهندسی در قوانین و مقررات کشور راشکل دهد. ناقصین قوانین باید مجازات و از عرصه تولید دور شوند. اگر در بر همان پاشنه قبلی بچرخد شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

به گفته خالقی؛ اگر آقای رئیسی قائل به تغییر در روش‌های سنتی اداره کشور باشد، می‌توان تا حدودی به آینده بخش تولید کشورامیدوار بود. تن ندادن به لابی‌های قدرت برای پست‌های مدیریتی از دیگر مطالبات بخش خصوصی از رئیس جمهور منتخب خود است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: با از بین رفتن فساد در ارکان و بروکراسی کشور، روند دیوان سالاری در کشور تغییر می‌کند. اگر هدایت و حمایت از تولید با همان مدل گذشته و سیستم مخرب لابی گری حرکت کند، قطعاً بازهم صنعت با مشکلات سیستمی حاکم مواجه خواهد شد. اما این بار با شدت تخریب بیشتر!

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان