تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

چرا طلا ارزان شد؟/ پیش‌بینی قیمت‌ها در هفته جاری

سیگنال برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها و آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی، قیمت دلار و طلا را در مسیر کاهشی قرار داد. این در حالی است که عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه معتقد است این خبر تا دور مذاکرات بعدی وین و سپس برداشته شدن مالیات بر ارزش افزوده طلا به تدریج قیمت طلا را تا حدود زیادی تعدیل می‌کند.

چرا طلا ارزان شد؟/ پیش‌بینی قیمت‌ها در هفته جاری

رویداد۲۴ به گزارش سایت اقتصاد ۲۴ بازار طلا و سکه روز گذشته راه خود را از بازار جهانی جدا کرد و دلیل آن کاهش قیمت ارز در داخل کشور تحت تاثیر خبر موافقت آمریکا با آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و ژاپن بود؛ بنابراین با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی، قیمت‌ها در کشور در سراشیبی قرار گرفت.

چرا طلا ارزان شد؟

در این رابطه کارشناس بازار طلا و سکه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هر اتفاقی که در رابطه با بحث تحریم‌ها به بازار مخابره شود مطمئنا در بازار طلا و سکه تاثیر مثبت خود را می‌گذارد.

عبادالله محمدولی با بیان اینکه این خبر و اخبار دیگر در بازار تاثیر خود را روی قیمت‌ها گذاشته است، ادامه داد: قیمت‌ها در بازار در چند روز گذشته کاهشی شده و طلا از گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۶ هزار تومان رسیده است. این تاثیر خبر‌های برداشته شدن تحریم‌ها روی طلاست. پس یادمان باشد هر اتفاقی که در حوزه تحریم‌ها مخابره شود در بازار داخلی تاثیرگذار است.

کاهش قیمت‌ها ادامه دار است

کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد طلا حتما به زیر یک میلیون کاهش می‌یابد، گفت: بخشی از این گرانی در بازار طلا و ارز مربوط به تحریم‌هایی است که ما را در محدودیت و تنگنا قرار داد تا نتوانیم دلار وارد کرده و بفروشیم و درآمد حاصل از آن را وارد کنیم.

محمدولی ادامه داد: در حال حاضر که تحریم‌ها به تدریج برداشته می‌شود خود به خود این تاثیر معکوس می‌شود و قیمت‌ها ریزش می‌کند.

طلا تا کجا می‌ریزد؟

کارشناس بازار طلا و سکه به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر خبر‌ها مخابره شود طلا زیر یک میلیون می‌آید، ولی برای پیش بینی بازار باید در موازات این مسائل، نگاهی به بحث تثبیت قیمت و کنترل و نظارتی که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد داشته باشیم.

محمدولی ادامه داد: قیمت طلا مطمئنا به زیر یک میلیون تومان می‌رسد. حالا چقدر زیر یک میلیون تومان می‌آید، باید منتظر بمانیم و ببینیم به موازات آن حرکت متولیان اقتصادی و برنامه‌ای که اعلام می‌کنند به چه صورت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قیمت سکه و ارز در هفته آینده/ قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند؟


نگاه بازار طلا به مذاکرات وین

کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت طلا با سیگنالی که به این بازار وارد شده تا اطلاع ثانوی بالا نمی‌رود و اگر اخبار مثبتی که می‌آید ادامه دار باشد افزایشی را در بازار نخواهیم داشت.

محمدولی با اشاره به بحث مذاکرات وین گفت: مذاکرات بعدی ماه اوت یعنی حدودا یک ماه دیگر است. در کنار آن، بحث آزاد کردن دارایی‌های ایران در ژاپن و کره به تدریج تاثیر بسیار زیادی روی بازار طلا و سکه می‌گذارد.

چشم پوشی دولت از سود هنگفت پس از ۱۰ سال

کارشناس بازار طلا و سکه در پاسخ به اقتصاد ۲۴ مبنی بر تاثیر لغو مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: مالیات بر ارزش افزوده طلا هزینه سرباری برای فروشندگان بود که باعث می‌شد قیمت طلا گران تمام شود و به عبارتی گران‌تر به دست مشتری برسد آن هم به خاطر اینکه محاسبه اصل طلا همراه با مالیات بود؛ بنابراین با برداشته شدن این مالیات بازار طلا مقداری جان می‌گیرد و بخش تولید فعال خواهد شد.

محمدولی با بیان اینکه کاهش مالیات طلا مردم را برای سرمایه گذاری به این بازار می‌کشاند، ادامه داد: این موارد کمک می‌کند که بازار مجددا رونق خود را به دست بیاورد.

بازگشت رونق به بازار طلا

کارشناس بازار طلا و سکه گفت: از سال ۸۷ تاکنون بسیاری از سرمایه‌ها از بازار طلا خارج شد و مردم تمایلی به خرید طلا نداشتند؛ بنابراین خود به خود تولید کارگاه‌ها کاهش یافت؛ ولی با برداشته شدن مالیات بر ارزش افزوده امیدی است که مجددا طی چند سال آینده بازار خودمان را به دست بیاوریم.

محمدولی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا در بازار تقاضایی هست، گفت: در حال حاضر با کاهشی شدن قیمت طلا به تدریج تقاضا در حال افزایش است، چون با برداشته شدن هزینه‌های سربار مردم رغبت پیدا می‌کنند که طلا را به عنوان سرمایه خرید کنند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
پیشخوان