تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

پیش‌بینی قیمت سکه و ارز در هفته آینده/ قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند؟

دلار در هفته‌ای که گذشت محل برخورد دو سیگنال معکوس بود. از طرفی اخبار منفی درباره برجام سیگنال افزایش قیمت به بازار می‌فرستاد و از طرف دیگر خبر آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی بازار را تکان داد. قیمت‌ها طی هفته آخر تیرماه به چه سمتی می‌روند؟

قیمت سکه و ارز

رویداد۲۴ بازار ارز در هفته‌ای که گذشت دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد. در بخش ابتدایی هفته بازار کاملا راکد و آرام بود اما در روز‌های پایانی هفته کاهش یک‌باره قیمت‌ها توجهات را در بازار به خود جلب کرد.

در بازار ارز و سکه چه می‌گذرد؟

روند تحولات قیمت دلار و یورو در این هفته گویای تداوم روند هفته پیشین در روز‌های ابتدایی است. روندی که در آن نه توان چندانی برای افزایش بهای دلار و یورو دیده می‌شد و نه محرک‌های لازم برای کاهش قیمت وجود داشت. اما از میانه روز معاملاتی سه‌شنبه، شیب نمودار‌ها تغییر مسیر داده و روند نزولی به خود گرفتند تا جایی که در پایان معاملات روز چهارشنبه دلار نسبت به صبح سه‌شنبه حدود ۴۰۰ تومان و یورو نیز حدود ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. البته روز پنج‌شنبه با توجه به تعطیلی بازارها، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی، فرصت برای افزایش موقت بهای دلار ایجاد شد. اما معاملات این روز نیز نشان از تمایل کاهشی بازار داشت.


بیشتر بخوانید:معافیت مالیات طلا چه تاثیری در قیمت‌ها دارد؟


موج پنجم کرونا، تعطیلی بازار، تغییر ساعات کاری ادارات و البته گرمای هوا در این روز‌ها بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی سایه افکنده اما باز هم تمامی این عوامل در برابر سرنوشت برجام کمترین تاثیرگذاری را روی قیمت‌ها در بازار ارز داشته. به گفته کارشناسان و فعالان بازار تنها موضوعی که توانست شوک کاهشی را به بازار ارز تزریق کند، خوش‌بین شدن فعالان این بازار در خصوص به سرانجام رسیدن گفتگو‌های پیرامون احیای برجام است.

بازار ارز هفته گذشته را با یک خبر منفی از روند مذاکرات آغاز کرد و در اواسط هفته خبر مثبتی به آن رسید. اوایل هفته رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکا می‌گوید توافق با ایران به زودی حاصل نخواهد شد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی آمادگی حضور در دور هفتم مذاکرات را ندارد و بنابراین فعلا از احیای برجام خبری نیست.

در مقابل اظهار خوشبینی سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر برگزاری دور هفتم نشست وین تا ۱۰ روز آینده و احتمال بالای حصول توافق در این نشست، تقریبا همزمان با گزارش نشریه آمریکایی بلومبرگ از قول منابع مطلع درباره احیای توافق برجام در اولین روز‌های کاری دولت سیزدهم، اخباری بودند که روز سه‌شنبه توجه فعالان بازار را به خود جلب کردند.

در تداوم این اخبار امیدوار کننده، روز چهارشنبه نیز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی واشنگتن برای احیای برجام اخباری منتشر شد که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت. اما مهم‌ترین خبری که توانست در بازار تحرک جدی ایجاد کند به اعلام غیررسمی وزارت خارجه آمریکا در خصوص چشم‌پوشی این دولت از بخشی از تحریم نفتی علیه ایران و اجازه دسترسی به قسمتی از منابع ارزی مسدود شده ایران در ژاپن و کره‌جنوبی، باز می‌گشت. از نگاه فعالان بازار ارز این خبر نشان دهنده به سرانجام رسیدن توافقاتی در راستای کاهش تحریم‌ها می‌تواند باشد.

بازار ارز در تعلیق

بازار ارز ماه‌هاست که هر صعود و نزولی در قیمت‌ها را به واسطه اخبار مربوط به برجام تجربه می‌کند. در این ماه‌ها گرچه اتفاقات داخلی مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، اما بازار ارز نسبت به تمامی اتفاقات داخلی تقریبا خنثی بوده و فقط و فقط چشم به وین دوخته است. روند‌های سینوسی شدید بازار ارز در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده توجه کامل فعالان بازار ارز به تحولات مذاکرات احیای برجام است.

به همین دلیل هم است که بسیاری از کارشناسان معتقدند هر یک روز تاخیر در تعیین تکلیف برجام برابر است با تثبیت اوضاع نوسانی بازار ارز. در این آشفته بازار بالا و پایین شدن قیمت ارز هر فعال اقتصادی دست به عصا حرکت کرده و منتظر است ببیند چه زمانی قیمت‌ها در یک نقطه‌ای ثابت می‌ماند.

تمامی کارشناسان اقتصادی و همچنین نهاد‌های تحقیقاتی داخلی قیمت دلار را برای نیمه ابتدایی امسال به واسطه احتمال احیای برجام کاهشی پیش بینی می‌کردند، اما این اتفاق رخ نداد و ما در ماه چهارم سال همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار ارز هستیم.

تحلیلگران فنی معتقد هستند که بازار ارز در حال حاضر به طور کامل از شکستن سقف قیمتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار ناامید شده است و حال با توجه به شکسته شدن کف قیمتی ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان در هفته گذشته که پس از نزدیک به ۲۰ روز اتفاق افتاد، اگر در هفته آینده بازار بتواند در ادامه روند روز‌های پایانی این هفته محدوده مقاومتی ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را هم بشکند، می‌توان محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را کف قیمتی جدید برای دلار در هفته‌های آتی بازار تصور کرد. امری که تحقق آن بیش از هر چیز معطوف به تحولات سیاسی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار ، قیمت سکه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان