تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

الهه هیکس نماینده حقوق بشر یا همکار اطلاعاتی ایران؟

متن یک توییت الهه هیکس بسیار حاشیه‌ساز شد. او معترضان را به اسرائیل و سازمان مجاهدین خلق منتسب کرده بود و به همین دلیل انتقادات زیادی علیه او مطرح شد. اما سابقه و پیشینه الهه هیکس چیست و چگونه به فعال حقوق بشر تبدیل شد؟ این گزارش را بخوانید.

الهه هیکس کیست

رویداد۲۴ یک توییت در میانه اعتراضات مردم خوزستان بسیار حاشیه‌ساز شد؛ الهه هیکس که به عنوان فعال حقوق بشر شناخته شده، در واکنش به اعتراضات مردمی مطلبی نوشت که از دید کاربران، گرا دادن به نهادهای امنیتی برای سرکوت معترضان بود. او با سه اتهام نوشته بود برخی از معترضان عضو سازمان مجاهدین خلق هستند؛ بخشی از معترضان مسلح شده‌اند و برخی از طرف اسرائیل حمایت می‌شوند.

در جمهوری اسلامی مجازات هر کدام از این اتهامات به تنهایی اعدام است و حالا در توییت الهه هیکس هر سه اتهام با ]م مطرح شد. ادعای الهه هیکس با استقبال رسانه‌های تندرو همراه شد و متن توییت او در رسانه‌های اصولگرا دست به دست می‌شد و با استناد به آن درخواست سرکوب شدیدتر معترضان مطرح شد. در مقابل صد‌ها کاربر توییتر در مقابل موضع گرفتند؛ چه آنکه مخالفان الهه هیکس معتقد بودند صحبت‌های او، زمینه ساز سرکوب مردم را فراهم می‌کند. بعضی رسانه‌های امنیتی اتهامات مشابهی را به معترضان زده بودند.

عمادالدین باقی در دفاع از الهه هیکس نوشت کسی را که بیش از۳۰سال عمرش وقف تلاش برای حقوق بشر شده فقط بخاطر اینکه ابزار کسانی که حقوق بشر را پوشش مبارزه سیاسی قرار داده‌اند نشده، کلامش را واژگون و هدف ترور شخصیت واهانت‌های رکیک قرار می‌دهند. برخی هم افراد رنج‌کشیده و نیکخواهی هستند که بدون تحقیق درباره موضوع، اتهام می‌زنند.

بعد از این اتفاق، چند روز بعد هم الهه هیکس با یکی از مخالفان جمهوری اسلامی روی آنتن ایران اینترنشنال حاضر شد و سعی کرد از مواضع خود دفاع کند. این برنامه با چالش‌های جدی مواجه شد و طرفین بار‌ها یکدیگر را محکوم کردند و منتقد الهه هیکس به صراحت او را مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی دانست و به سوابق او اشاره کرد.

بعضی مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند افشای اتفاقات دهه هفتاد مثل قتل‌های زنجیره‌ای، تسویه حساب گروه‌های داخلی امینتی ایران است و معتقدند افشای قتل‌ها هم توسط همان نیرو‌ها انجام شده است.

پیش از این هم در یک برنامه زنده در ماهواره‌های فارسی زبان، الهه هیکس، مسیح علینژاد را به خاطر برگزاری کمپین مخالفت با حجاب اجباری، لمپن خطاب کرده بود. هیکس گفته بود که هر کشوری می‌تواند قوانین خاص خود را داشته باشد در فرانسه حجاب داشتن جرم است و در ایران بدون حجاب جرم است و شما نمی‌توانید قوانین یک کشور را نقض کنید.


بیشتر بخوانید: قدرت برانداز‌ها چقدر است؟


الهه هیکس کیست؟

الهه شریف پور یا الهه هیکس بیش از دو دهه است که در زمینه‌ دفاع از حقوق بشر فعالیت دارد. او از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۳ به عنوان پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مشغول به کار بوده است و در حال حاضر مدیر گروه حقوق بشر و برنامه‌ریزی در نیویورک است.

بیست سال قبل و شاید کمی بیشتر بود که نهاد‌های بین المللی، الهه هیکس را به عنوان نماینده سازمان بین‌المللی حقوق بشر به ایران معرفی کردند. از آن زمان، الهه هیکس تبدیل به یکی از چهره‌های موثر در فعالیت‌های حقوق بشری ایران شد.

الهه هیکس در آن مقطع با بعضی مقامات عالی رتبه نظام، مثل عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی دیدار کرد و فعالیت‌هایی هم در عرصه سیاسی ایران داشت. روزنامه‌های جریان تندرو در آن زمان معتقد بودند الهه هیکس یکی از چهره‌های موثر پرونده امیرفرشاد ابراهیمی بوده است.

امیرفرشاد ابراهیمی یکی از اعضای سابق انصار حزب الله بود که در یک نوار ویدیویی، اعترافات تندی را علیه این گروه به زبان آورده بود. انتشار این نوار باعث تشکیل پرونده‌ای شد که نهاد‌های امنیتی به آن پرونده نوارسازان می‌گفتند و باعث بازداشت افرادی مثل محسن رهامی و شیرین عبادی شد که از وکلای دانشجویان حاضر در کوی دانشگاه بودند.

در آن زمان نیرو‌های حزب الله حاشیه‌های زیادی برای الهه هیکس ایجاد کردند. دو دهه بعد، در کلاب هاوس، نوبت الهه هیکس بود که در روز‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، حسین الله کرم را مورد مواخذه قرار دهد و از او سوال کند چرا بیست سال قبل با پنجه بوکس به او حمله کرده است.

الهه هیکس حالا زیر فشار رسانه‌ای منتقدان نظام قرار گرفته است. به خصوص توسط شبکه ایران اینترنشنال که خود متهم به ارتباط با کشور‌های عربی است. حالا طرفداران او می‌گویند او یک فعال حقوق بشر است و مخالفان او، وی را به ارتباط با نهاد‌های امنیتی متهم می‌کنند. باید دید پایان این چالش چه خواهد شد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: براندازی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
2
1
عجب گزارشی بود!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
4
3
در چهره ندارم از مسلمانی رنگ
بر من دارد شرف، سگ اهل فرنگ

آن روسیهم که باشد از بودن من
دوزخ را ننگ و اهل دوزخ را ننگ
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
اشتباهی به شما مثبت دادم؛ صدها منفی نثار این شعر که محتوای خود زنی؛ انتحاری و بی حرمتی به نفس هست .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
6
2
در دوران غوغاسالاری ، نیازمند انسانهایی هستیم که تحت تأثیر تبلیغات و روایتهای جعلی قرار نمی گیرند و حقیقت را جستجو و حقیقت را می گویند. به نظرم ایشان حقیقت را گفته اند، در اینکه در مسئله خوزستان کوتاهی شده و می شود و خواهد شد شکی نیست! و در اینکه در این اقدامات عمدی مسئولان در خرابی کشور ، دشمنان ایران- نه ضرورتا دشمنان جمهوری اسلامی- سوء استفاده کرده و می کنند و خواهند کرد هم شکی نیست! آیا اسرائیل و یا به اصطلاح مجاهدین خلق و سلطنت طلبان خیرخواه ایران هستند؟! ما لازم است کمی وقت گذاشته و حافظه حداقل یکصدسال اخیر را مرور کنیم تا فساد و وطن فروشی و وابستگی رژیم پهلوی یادمان بیاید، تا پناه بردن سران به اصطلاح مجاهدین خلق به صدام حسین یادمان بیاید ، دشمنی اسرائیل و آمریکا و روسیه و انگلیس در قبال کشور ایران که نیاز آنچنانی به سوختن فسفر مغز ندارد!
دشمن اصلی ایران ، مسئولان بی لیاقت و ناشایسته داخلی هستند که با اختلاس و دزدی و فسادهای اخلاقی و سیاسی و... - دیگر می توانیم بگوییم کاملا آگاهانه- زمینه را برای دشمنان ایران فراهم می کنند.
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
6
رویداد۲۴ رسم امانت را به جا بیار، آقای مهدوی آزاد نگفت تو مأمور اطلاعاتی جمهری اسلامی هستی، گفت وقتی این توییت را می‌خوانیم در حیرت می‌مانیم که این توییت از روی ناآگاهی به سیاست است یا از طرف مأمور اطلاعاتی جمهوری اسلامی. خبر رو درست بگو.
ناشناس
|
Belgium
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
6
معلوم نیست برای کدام نیرویی کار میکنه که طالب درگیری نیروهای داخلی که با هم اختلافات سیاسی دارند ؛هستش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
1
9
همان مامور رسمی صحیح است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
3
0
خود این شخص هم گفته اینا معترض بودن بعد نویسنده معلوم الحال میگه نه!
اون اغتشاشگرا میشن معترض! بعد منتقدین اون اغتشاشگرا میشن تندرو!
خجالت هم خوب چیزیه
نظرات شما
پیشخوان