تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰

پاسخ نماینده اهواز به اظهارات وزیر پیشین نیرو: آبی در خوزستان برای انتقال وجود ندارد

سید کریم حسینی نماینده‌ی اهواز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات حبیب الله بیطرف وزیر پیشین نیرو یادداشتی منتشر کرد.

اعتراضات خوزستانی ها

رویداد۲۴ در پی مصاحبه حبیب الله بیطرف، وزیر پیشین نیرو، با پایگاه خبری جماران و ارائه توضیحاتی در رابطه با مسائل مربوط به بحران آب استان خوزستان، سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی جوابیه ای به اظهارات بیطرف برای جماران ارسال کرد که متن آن در پی می آید:

آقای بیطرف استاندار پیشین یزد و وزیر نیروی دولت اصلاحات اخیرا در مصاحبه‌ای با جماران سعی کرده است نقش خود و همفکرانش را در بحران آب خوزستان انکار کرده و با ارائه‌ی آماری اشتباه و مخدوش، واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد. چند نکته‌ی زیر می‌تواند هم میزان خودرایی و نخوت آقای بیطرف و دوستان هم‌رای وی را در وزارت نیرو - که اینک هم در حال اداره کردن آن هستند - تبیین کند و هم نشان دهد که چگونه این افراد با ارائه‌ی این آمار اشتباه همچنان بر اجرای برنامه‌هایی اصرار می‌کنند که همه‌ی اهل عقل امروز بر اشتباه بودن آن تاکید می‌کنند:

1. آقای بیطرف در مصاحبه سعی می‌کند با سلب مسئولیت از خود همه چیز را به گردن خشکسالی بیاندازد. در این راه می‌گوید که بارندگی‌ها در حوضه‌ی آبریز کارون ۵۲ درصد کمتر از سال گذشته و ۴۰ درصد کمتر از میانگین بلند مدت است. حال آن‌که آمار رسمی وزارت نیرو کمتر از این را نشان می‌دهد که میزان بارندگی در کارون بزرگ نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته! از وزیری که در یک آمار حدود ۱۹ درصد خلاف واقع می‌گوید چه انتظاری است که در موارد دیگر حقیقت را بگوید؟ 

2. آقای بیطرف با تاکید بر این‌که آب، صرفا برای شرب و مقدار اندکی برای صنعت به اصفهان منتقل می‌شود می‌گوید که از قضا کارون چهار میلیارد متر مکعب آب مازاد دارد که به خلیج فارس می‌ریزد و باید برنامه‌ای برای انتقال آن داشت. عجیب است که وزیر نیروی دولت اصلاحات متوجه نیست که با انتقال این حجم از کارون، آب شور خلیج فارس آب شیرین را پس خواهد زد و ده‌ها هزار هکتار را تبدیل به شوره‌زار خواهد کرد. آیا آقای بیطرف از مرگ میلیون‌ها نخل در پایین دست کارون به دلیل پیشروی آب دریا به دنبال کاهش دبی رودخانه‌ها مطلع نیست؟ اگر مطلع نیست که فاجعه‌ی بزرگی است؛ و اگر مطلع است که جنایتی بزرگ می‌کند. 

آبی در خوزستان برای انتقال وجود ندارد

3. علاوه بر این جناب آقای بیطرف با اشاره به این‌که تمام نیاز آبی جلگه‌ی خورستان اعم از کشاورزی و صنعتی و شهری و زیست‌محیطی فقط ۲۰ میلیارد متر مکعب است دارد تاکید می‌کند که با این حساب آورد آب کارون بزرگ که ۲۴ میلیارد متر مکعب است حدود ۴ میلیارد متر آب اضافه دارد که بهتر است منتقل شود. متاسفانه این‌جا هم ایشان خلاف می‌گویند و مثل همه جا معلوم نیست به کدام منبع استناد می‌کنند! هم آمارهای وزارت کشاورزی و هم آمارهای وزارت نیرو و هم اسناد بالادستی می‌گویند که آورد آب رودخانه‌های خوزستان در سال‌های نرمال سالی ۳۲ میلیارد متر مکعب است و نیاز آبی خوزستان ۳۴ میلیارد متر مکعب. بنابراین حتی در سال‌های نرمال هم آب مازادی برای انتقال چه به قصد کشاورزی و چه به قصد صنعت وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: سرچشمه خشکی خوزستان!/ دلایل کم آبی خوزستان چیست؟


همه‌ی کارشناسان بر فاجعه‌آمیز بودن سدسازی مهر تایید زده‌اند

4. ایشان بسیار پر نخوت می‌گویند که اگر سدسازی او و همفکرانش در دولت اصلاحات نبود خوزستان اقلا قابل سکونت نبود! چقدر وقیحانه! از قضا هر کس سوادی در حد ابتدایی هم داشته باشد خوانده که خوزستان برای هزاران سال مهد تمدن و‌ جلگه‌ی حاصلخیز ایران بود و همین برنامه‌های بد شما بود که باعث شد سکونت برای مردم عزیزش این‌چنین دشوار شود! تقریبا همه‌ی کارشناسان امروزه بر فاجعه‌آمیز بودن سدسازی که بیطرف به آن افتخار می‌کند مهر تایید زده‌اند! مانده‌ام بیطرف و همفکران او در مدیریت کنونی وزارت نیرو با چه وجهی از فرآیند سدسازی افراطی دفاع می‌کنند؟ این‌که مسئولان تا کنون نتوانسته‌اند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد نظر مقام معظم رهبری را که معطل تخصیص آب است اجرایی کنند به دلیل همین سیاست‌های غلطی است که خوزستان پر آب را بدل به کویری کم‌آب کرده است و بیطرف هنوز از آن‌ها دفاع می‌کند. 

5. وزیر سابق دولت اصلاحات و گزینه‌ی پیشنهادی جناب روحانی برای وزارت نیرو‌ با تاکید بر اشتباه بودن باز کردن آب، آن را هم در راستای اهداف ضد انقلاب توصیف می‌کند! عجیب‌تر از این مگر می‌شود؟ سیراب کردن زمین و دام مردمی که آب، حق مسلم آن‌هاست و رساندن حقابه‌ی طبیعی هور العظیم که منبع درآمد مردمان بومی و عنصر اصلی در پالایندگی هوا است چگونه می‌تواند در راستای اهداف ضد انقلاب باشد؟ آیا برعکس، نمی‌توان گفت برنامه‌هایی که بیطرف و همفکرانش آن را اجرا کردند و هنوز هم بر آن اصرار دارند علیه وحدت و امنیت ملی و علیه منویات مقام معظم رهبری است؟ برنامه‌هایی که طبیعت را و اقتصاد را و همبستگی ملی را فدای منافع منطقه‌ای و استانی کرده است.

در پایان بار دیگر تاکید می‌کنم که علیرغم داده‌های اشتباهی که آقای بیطرف در توضیح مدعای خود آورده‌اند و کاملا بر خلاف داده‌های آماری است، نه خشکسالی که تصمیمات مدیریتی اشتباه و عامدانه‌ی ایشان و تیم‌شان در وزارت نیرو دلیل اصلی مشکلاتی است که خوزستان امروز به آن مبتلاست و در صورت استمرار، فردا دامن همه را خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان