تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

ورود ویروس کرونا به مرحله جدید/ آیا دلتا محاسبات جهان را بهم زده است؟

با شیوع سویه دلتا در جهان، مردم باید درباره خطرات ویروس کرونا محاسبات جدیدی داشته باشند، اما مشکل اینجاست که هنوز پارامتر‌های این سویه برای کسی روشن نیست. آیا واکسن کرونا بر سویه دلتا هم تاثیرگذار است؟

واکسن کرونا

رویداد۲۴  نقشه کرونای ایران یک دست قرمز شده. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از هر زمان دیگری در یک سال و نیم گذشته بالاتر است. مشکل جدید، سویه دلتاست. این مشکل تنها دامن ایران را که نرخ و سرعت واکسیناسیون در آن پایین است نیست و دیگر نقاط جهان را نیز درگیر کرده.

در آمریکا ۷۶ درصد افراد بین سنین ۵۰ تا ۶۴ سال واکسینه شده‌اند. این آمار برای سنین ۶۵ تا ۷۴ سال بسیار بالاتر است و ۹۱ درصد افراد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. اما مشکلی که در همه جهان یکسان است، قدرت شیوع بالای سویه دلتاست.

نشریه نیویورکر در یادداشتی نوشته قدرت بالای شیوع سویه دلتا مبارزه با پندمی کرونا را با تردید مواجه کرده است. تعداد موارد ابتلا در آمریکا در حال افزایش است، اما تعداد کشته‌ها نه. یکی از دلایل این امر، خطری است که ویروس کرونا برای افراد مسن ایجاد می‌کرد و امروز این افراد واکسینه شده‌اند.


بیشتر بخوانید:واکسن کرونا شیلد طلایی نیست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دریافت واکسن به چه معناست؟


این نشریه نوشته در اوج کرونا اندرو لوین اقتصاددان آمریکایی نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا را بر اساس سن و با استفاده از داده‌های کره جنوبی، ایسلند، سوئد و نیوزلند تخمین زد. بر اساس یافته‌های او، نرخ مرگ و میر افرادی که در دهه سی زندگی هستند یک در پنج هزار مورد ابتلا تخمین زده شده بود. افراد چهل ساله یک در هزار و پانصد مورد ابتلا و در افراد هفتاد ساله این عدد به یک در ۴۰ فرد مبتلا میرسد.

همین آمار برای هشتاد ساله‌ها نقریبا برابر با یک دهم افراد مبتلاست. این یعنی افراد مسن ۸۰ سال به بالا ۵۰۰ برابر بیشتر احتمال مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا را داشتند و با واکسینه شدن این افراد نرخ مرگ و میر به طور طبیعی به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

به گزارش رویداد‌۲۴نشریه نیویورکر نوشته این نسبت با شیوع سویه دلتا تغییر کرده است. ویلیام هاناژ استاد ویروس شناسی دانشگاه هاروارد به این نشریه گفته رابطه بین موارد ابتلا و پیامد‌ها (اعم از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ) تغییر کرده و دیگر مثل سابق نیست.

کاهش قربانیان ویروس کرونا در جهان

همین مساله جهان را سردرگم کرده است. با شیوع سویه دلتا رابطه بین ویروس و موارد ابتلای شدید به بیماری با گذشته متفاوت شده است. از اواسط ماه ژوئن، میانگین افراد مبتلا در هر ۷ روز ۵۰ درصد افزایش داشته، اما تعداد مرگ و میر تقریبا ثابت بوده است. در اواسط ماه ژوئن میانگین هفته‌ای تعداد کشته‌ها در آمریکا تقریبا ۳۵۰ نفر در روز بوده. این تعداد در هفته‌های اخیر هم ثابت مانده است.

نیویورکر تاکید کرده ویروس کرونا به هفتمین علت اصلی مرگ و میر در آمریکا بعد از بیماری‌های قلبی، سرطان، تصادفات، سکته ها، بیماری‌های تنفسی، آلزایمر و دیابت تبدیل شده است.

تجربه دیگر نقاط جهان نیز مشابه آمریکا بوده است. در انگلیس نیز داده‌های موج کرونا در تابستان این کشور مورد بررسی قرار گرفته و با موج‌های قبلی مقایسه شده است. در این کشور نیز تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرده، اما تعداد کشته‌ها کاهش پیدا کرده است.

نیویورکر نوشته خبر‌ها در جهان نشان می‌دهد مشکل افزایش تعداد مبتلایان و کاهش کشته‌ها رو به فزونی است.

به گزارش رویداد‌۲۴روز پنجشنبه واشنگتن پست آمار‌های مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا موسوم به CDC را درز داد. بر اساس این آمار‌ها دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که سویه جدید کرونا تحت عنوان دلتا شیوع بسیار بالاتری نسبت به سویه‌های سابق دارد و فرد نیز با شدت بیشتری به بیماری دچار می‌شود.

گزارش داخلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) که در واشنگتن پست منتشر شده، تاکید می‌کند که میزان گونه دلتا نزد افراد مبتلا به مراتب بیشتر و سرایت عفونت ساده‌تر است. در بخشی از این گزارش آمده است: «باید اذعان کنیم که مبارزه عوض شده است.» مرکز یاد شده می‌گوید گونه دلتا مثل آبله مرغان مسری است؛ می‌تواند از فاصله چند متری از طریق هوا منتشر و منتقل شود.

مساله نگران کننده‌تر این بود که داده‌های CDC نشان می‌داده افراد واکسینه شده هم به اندازه افراد واکسینه نشده می‌توانند ناقل باشند و احتمالا باعث ایجاد وضعیت «حاد» ابتلا حتی در میان واکسینه شدگان می‌شود.

در این گزارش تاکید شده که سویه دلتا «به همان سرعت گسترش عفونت‌هایی مانند آبله مرغان در حال شیوع است» و بر این اساس این ویروس را باید «یکی از مسری‌ترین ویروس‌های شناخته شده» در جهان دانست.

جنگ با کرونا تغییر کرده

در این سند آمده است که شیوع این گونه، در میان افراد کاملا واکسینه شده نیز به اندازه افراد واکسینه نشده بالاست و بر این اساس باید پذیرفت که «جنگ با کرونا تغییر کرده است».

اگرچه این داده‌ها اثر گذاری واکسن‌ها را زیر سوال نبرده‌اند، اما نشان می‌دهد افراد واکسینه شده می‌توانند ویروس را منتقل کنند و همین مساله وضعیت را برای واکسینه نشده‌ها وخیم‌تر خواهد کرد.

به اذعان همه رسانه‌ها از جمله نیویورکر وضعیت جدید برای کشور‌هایی که نرخ واکسیناسیون در آن‌ها پایین‌تر است خطرناک است. تعداد کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا بستری می‌شوند افزایش پیدا کرده است.

به گزارش رویداد‌۲۴ نیویورکر به لزوم تغییر رفتار افراد اشاره کرده و گفته در چنین شرایطی باید با افراد واکسینه نشده، کودکان و افراد مسنی که یک ابتلای ساده می‌تواند برای آنها مرگ بار باشد متفاوت رفتار کرد. از طرف دیگر داده‌ها نشان داده ابتلای طولانی مدت به کرونا هم افزایش یافته است.

یک مطالعه مهم در آمریکا، اخیرا نشان داده در دست کم ۴.۸ درصد افراد مبتلا اثر کرونا به حدی جدی بوده که تا دوازده هفته متوالی زندگی روزمره آن‌ها را مختل کرده است.

نشریه نیویورکر به پدیده ابتلا به کرونا بعد از دریافت واکسن اشاره کرده و گفته: ابتلا به سویه دلتا بعد از واکسینه شدن معمولا با ورژن‌های قبلی متفاوت است و دست کم ویژگی‌های متفاوتی دارد.

مقامات وزارت بهداشت ایران اعلام کرده ۲۹ استان ایران درگیر سویه دلتاست. تنها ۶.۱ درصد جمعیت ایران واکسینه شده‌اند و تا واکسیناسیون عمومی راه زیادی است. تولید داخلی واکسن به مشکل برخورده و اگرچه در هفته‌های اخیر واردات واکسن سرعت قابل توجهی داشته، اما کافی نیست. از لحاظ تعداد مرگ و میر کرونا، ایران به عنوان هجدهمین کشور پرجمعیت جهان در رده دوازدهم قرار گرفته است.

جهان هنوز درباره رابطه تعداد مبتلایان به سویه دلتا و تعداد کشته‌ها به اطمینان نرسیده و با روندی که در ایران مشاهده می‌شود، تا پایان تابستان باید در انتظار روز‌های سیاه‌تری باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان