تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

معرفی کابینه، بازار ارز را به کدام سو می‌برد؟

روند افزایش قیمت دلار امروز در بازار کمی تندتر از گذشته شد و بهای دلار در صرافی‎های بانکی به کانال ۲۶ هزار تومان نزدیک شد.

سیگنال معرفی کابینه، بازار ارز را به کدام سو می‌برد؟

رویداد۲۴ قیمت دلار در صرافی‌های بانکی به ۲۵ هزار و ۹۳۴ تومان رسید تا بهای دلار در بازار ازاد نیز از نیمه کانال ۲۶ هزار تومان بگذرد.

گزارش میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید دلار در روز‌های اخیر افزایش یافته و در آخرین روز هفته نیز صف‌های طویلی مقابل صرافی‌های بانکی تشکیل شده است. فاصله قیمتی دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد از یک سو انگیزه خرید دلار را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر انتظار برای افزایش نرخ ارز است که زمینه را برای رشد تقاضا مهیا نماید.

میانه تابستان همواره موعدی برای رشد اندک قیت دلار و سایر ارز‌ها در بازار است. به عبارت دیگر فرارسیدن موعد تسویه حساب صادرکنندگان از یک سو، مثبت شدن انتظارات تورمی از سوی دیگر در کنار رشد تقاضا برای سفر‌های خارجی در همین شرایط سبب شده است که قیمت دلار روندی افزایشی را تجربه نماید.

بر اساس این گزارش قیمت یورو نیز در بازار و صرافی‌های بانکی از سی هزار تومان عبور کرده است. بسیاری از فعالان بازار می‌گویند امروز با معرفی کابینه جدید نیز کم کم مسیر حرکت مشخص شد و در نتیجه بازار در حال تطبیق خود با شرایط جدید است. به این ترتیب سیگنال اولیه معرفی کابینه در بازار، سیگنال افزایش خرید بوده است. وی پیش‌بینی کرد: روند افزایشی نرخ دلار تا مرز ۲۷ هزار تومان نیز تداوم یابد و سپس بازار خود را با شرایط تازه تطبیق دهد.

فعالان بازار این نکته مهم را مطرح می‌کنند که در این وضعیت جهت‌گیری اعضای کابینه خصوصا وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رییس کل بانک مرکزی جهت‌گیری آتی را روشن خواهد کرد.

در بازار جهانی چه می‌گذرد؟

بایدتوجه داشت جدا از افزایش نرخ دلار در بازار‌های داخلی، نرخ دلار در بازار‌های جهانی نیز تقویت شده است. شیوع کرونای دلتا هم ترمز کاهش قیمت طلا را کشیده است و هم سبب شده است ریزش بهای طلا در بازار ارز سر گرفته شود. از این رو بهای دلار نیز در برابر سایر ارز‌ها تقویت شده است.

متوقف شدن روند ریزشی حاکم بر بازار طلا در کنار تقویت دلار سبب شده است نرخ طلا و سکه نیز در بازار آزاد روندی افزایشی را تجربه نماید.

فعالان بازار، اما وقتی قابل این سئوال قرار می‌گیرند که وضعیت خرید طلا و تقاضا برای آن در بازار چگونه است، به کاهش قدرت خرید اشاره می‌کنند و می‌گوید قدرت خرید پایین است و در نتیجه تقاضا مانند گذشته با رشد قیمت افزایش نمی‌یابد.

صرافان می‌گویند خرید طلای مصرفی از سوی مردم کاهش چشمگیری یافته و تقاضا برای خرید طلای آب شده و سکه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در بازار حضور دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان