تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
یک کارشناس اقتصادی:

ارز ترجیحی هیچ کمکی به قشر کارگر نکرد/ باید دید مخالفان برجام در کدام سبد، تخم مرغ‌های طلایی را چیده‌اند

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ارزش افزوده‌ای که از سوی کارگران و قشر ضعیف کشور ایجاد می‌شود آبشخور تامین کسری بودجه، اختلاس و ارتشا است.

ارز ترجیحی هیچ کمکی به قشر کارگر نکرد/ باید دید مخالفان برجام در کدام سبد، تخم مرغ‌های طلایی را چیده‌اند

رویداد۲۴ مرتضی سامتی درباره معیشت طبقه کارگر در شرایط عدم لغو تحریم‌ها و رشد نرخ تورم اظهار داشت: معیشت مردم ایران و به ویژه قشر کارگر در دهه‌های اخیر به شدت ضعیف شده و شرایط سخت امروز مقطعی از این روند است. در این سال‌ها سفره مردم به خصوص طبقه کارگر کوچک شده و این روند بدون تغییر وضعیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این بهمنی که امروز طبقه کارگر در کشور را بلعیده از چند دهه قبل سرازیر و بزرگ و بزرگ‌تر شد، تاکید کرد: در تاریخ در هیچ کشوری تورم دو رقمی و در برخی از سال‌ها تورم نزدیک به ۴۰ درصد ادامه نداشته و این شرایط اقتصادی خاص کشور ما است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در ایران ارزش افزوده‌ای که از سوی کارگران و قشر ضعیف کشور ایجاد می‌شود تا حدود زیادی آبشخور تامین کسری بودجه، اختلاس و ارتشا است.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اثر ان در زندگی طبقه کارگر اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تفاوت قابل توجهی در زندگی طبقه کارگر ایجاد نمی‌کند چراکه ارز ۴۲۰۰ تومان محلی برای رانت خواری یک عده‌ای بوده و تا کنون کمکی به اقشار ضعیف و کارگر نکرده است. امروز شاهد آن هستیم که طبقه کارگر دیگر به اقلامی که وابسته به نهاده‌ها و کالای‌های اساسی هستند، دسترسی ندارند بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها کمکی به قشر کارگر نکرد بلکه باعث افزایش فاصله طبقاتی شد.


بیشتر بخوانید: تورم افزایش دستمزد کارگران را مستهلک کرد/ واسطه‌ها اجازه فعالیت به تولیدکنندگان واقعی نمی‌دهند


سامتی ادامه داد: وقتی نیاز‌های اولیه قشر کارگر حذف شده، مشخص است که این طبقه دسترسی به رفاه ندارد و دسترسی به تفریح و رفاه و استفاده از کالا‌های غیرضروری و نیاز اولیه برای قشر ضعیف و کارگر یک موضوع رویایی است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از آن موضوع سلامت در این شرایط بحران شیوع ویروس کرونا است، گفت: اگر درآمد یک خانوار متعلق به قشر کارگر ماهیانه ۵ میلیون تومان هم باشد که البته این رقم بسیار خوشبینانه است حتی در این شرایط این خانواده قدرت خرید یک قلم داروی کرونا را ندارد و در این شرایط سخت، دولت قشر کارگر را در اولویت واکسیناسیون قرار نداد.

وی با اشاره به اعتراضات کارگران و کارکنان در چند ماه گذشته گفت: هر جریانی یک نقطه آستانه‌ای دارد و معتقدم این نقطه آستانه در این شرایط اقتصادی امروز نزدیک است و احتمال ادامه اعتراضات وجود دارد مگر اینکه حکومت تغییر رویه داشته باشد.

وی تاکید کرد:. امکانات اقای رییسی به بودجه کشور بستگی دارد و آنقدر افزاد بانفوذ در بودجه نقش دارند که چیزی از آن برای معیشت مردم و قشر کارگر باقی نمی‌ماند.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی تصمیم سازان کشورمان، کشور‌های غربی را در برجام نمی‌پذیرند مشخص است که برجام به نتیجه‌ای نمی‌رسد و با عدم رفع تحریم‌ها شرایط اقتصادی کشور سخت‌تر می‌شود و فشار بر روی قشر کارگر بیشتر. باید دید تصمیم سازان کشور که برجام را قبول ندارند در کدام سبد، تخم مرغ‌های طلایی را چیده‌اند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کارگران ، برجام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان