تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

مسعود میرکاظمی ؛ مردی برای انحلال/ احمدی‌نژادی‌ها با دولت رئیسی چه خواهند کرد؟

در حالیکه تصاویرمخابره شده از مسعود میرکاظمی حاکی از سلامت جسمانی او نبود، او بدون هیچ سابقه و تجربه‌ای در امر بودجه‌ریزی و برنامه‌نویسی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه نبض دولت را در اختیار گرفت و در همان روز اول عجیب‌ترین سخنان را نیز مطرح کرد.

مسعود میرکاظمی

رویداد۲۴ پیش از انتخابات ریاست جمهوری، گمانه‌های زیادی درباره کابینه احتمالی نامزد‌های مختلف منتشر می‌شد. از جمله درباره کابینه احتمالی ابراهیم رئیسی و تحلیلگران اسامی زیادی را برای کابینه معرفی می‌کردند. برخی چهره‌های کابینه به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد و معلوم نیست با چه فرآیندی به عنوان وزیر انتخاب شده‌اند؛ برخی دیگر نیز توسط برخی محافل اصولگرا حمایت می‌شدند؛ همچون مسعود میرکاظمی برای وزارت نفت. این حمایت البته بیش از آنکه به خاطر سابقه خاص و درخشان او باشد، به خاطر منافعی بود که از حضور او در دولت به دست می‌آمد. در اتفاقی عجیب میرکاظمی به وزارت نفت نرفت و به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و این سوال مطرح شد که سابقه و تجربه میرکاظمی در برنامه‌نویسی و بودجه‌ریزی چه بوده است؟ و مهمتر از آن اینکه اگر میرکاظمی خوب بوده، چرا در همان وزارت نفت به کار گرفته نشده و به قلب دولت آورده شده است؟

معرفی میرکاظمی برای سازمان برنامه و بودجه عجیب بود. این جایگاه نیاز به یک نیروی اقتصادی قوی داشت. اگر او اقتصاددانی کارآمد و باتجربه بود، عجیب نبود که در هر دولتی او را روی دست ببرند اما معلوم نشد که چه ارتباطاتی باعث شده در شرایطی که ظاهر او نیز نشان می‌دهد به لحاظ جسمانی مشکلاتی دارد، در چنین پست حساسی منصوب شود. تصاویری که در روز تودیع و معارفه میرکاظمی مخابره شد، به سرعت دست به دست می‌شد و برخی نوشتند که سر تراشیده و محاسن کوتاه میرکاظمی اثرات شیمی درمانی است بنابراین برای منصبی با حساسیت‌های فراوان چندان مناسب نیست، به هر حال او پس از احمدی نژاد، این بار اعتماد رئیس جدید خود را جلب کرده و بر یکی از حیاتی‌ترین مناصب دولت تکیه زده است.

مسعود میرکاظمی در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه که با حضور معاون اول رئیس جمهور در این سازمان برگزار شد، نشان داد درک درستی از برنامه‌ریزی ندارد: «حدود ۵ هزار شاغل در معاونت‌ها و این سازمان وجود دارد، در حالیکه با ۵۰ نفر بودجه را می‌توان جمع کرد و اتفاق خاصی نمی‌افتد. در این سازمان باید از فرهیختگان کشور استفاده کرد و ریل را عوض کرد چراکه این ریل درستی نیست، ما یک سازمان انقلابی در تراز انقلاب باید داشته باشیم تا بتوانیم جلوی ناملایماتی که در آینده اتفاق می‌افتد را بگیریم.»

برخی این اظهارات را مقدمه اخراج‌های مشابه دوران وزارت نفت ‌می‌دانند. برخی دیگر آن را مقدمه انحلال دوباره سازمان برنامه و بودجه می‌دانند. سال ۱۳۸۶ با ادغام با چند معاونت ریاست‌جمهوری، به دو معاونت رئیس‌جمهوری یعنی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تبدیل شدند. در آن زمان این اقدام، به انحلال سازمان برنامه و بودجه منجر شد. رویه‌ای که با انتقادات فراونی رو به رو شد. هر چند در دولت یازدهم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجدداً به دو سازمان جداگانه برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تبدیل شد، اما رویکرد جدید دولت رئیسی و اظهارات میرکاظمی ممکن است در راستای همان دیدگاه دولت احمدی نژاد یا دست‌کم در راستای کوچک کردن آن باشد.

بیوگرافی مسعود میرکاظمی

نام مسعود میرکاظمی نخستین بار در دولت محمود احمدی نژاد شنیده شد؛ زمانی که شهریور ۱۳۸۴ به عنوان وزیر بازرگانی رای اعتماد گرفت و شهریور ۴ سال بعد که این بار به عنوان وزیر نفت از مجلس رای اعتماد گرفت. همین سابقه نشان میر کاظمی چهره‌ای مورد تایید طیف‌های مختلف جریان اصولگرا بوده است. البته مسعود میرکاظمی با کسب ۱۴۷ رأی، از مجموع ۲۸۶ رأی موجود در مجلس، کمترین رأی اعتماد در میان سایر وزرای دولت دهم را به خود اختصاص داده بود در دولت دوم احمدی نژاد چند بار هم تا پای استیضاح پیش رفت، اما سرانجام این احمدی نژاد بود که او را عزل کرد و سال ۹۲ رستم قاسمی را به جای او معرفی کرد اما همان سابقه ۶ ساله کافی بود تا او به عنوان مدیر ارشد جمهوری اسلامی به سایر اصولگرایان معرفی شود؛ از این جهت محمود احمدی نژاد حق زیادی بر گردن اصولگرایان دارد؛ چه آنکه نیمی از مدیران کنونی دولت رئیسی همان مدیران درجه دومی هستند که زمانی در دولت احمدی نژاد به نظام معرفی شدند و امروز قرار است وزیر شوند.

تا پیش از معرفی کابینه، حامیان رستم قاسمی در پیج‌های وابسته به خود از دخالت میثم نیلی در چینش کابینه می‌نوشتند و مدعی بودند که او وزارت نفت را سهم خود در کابینه می‌داند و میرکاظمی سهمیه همین دخالت در دولت ابراهیم رئیسی است اما حالا ظاهرا حامیان رستم قاسمی اشتباه محاسباتی داشتند؛ چه آنکه به نظر می‌رسد قدرت نیلی بیشتر از وزارت نفت است و توانسته میرکاظمی را به سازمان برنامه و بودجه برساند!


بیشتر بخوانید: دولت بهار یا دولت انقلابی؟/ سهم بالای احمدی نژاد در کابینه رئیسی +جدول


به گزارش رویداد۲۴ سیدمسعود میر کاظمی متولد ۱۳۳۹ در شهر اردستان استان اصفهان است و از چهره‌هایی است که با سابقه کار در نهاد‌های نظامی، وارد سیاست و اقتصاد شده است. میرکاظمی مدیرعامل اتکا متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ بوده است و با روی کار آمدن احمدی نژاد به کابینه او پیوست. اما هرگز یکی از وزیران موفق کابینه احمدی نژاد نبود.

میرکاظمی به لحاظ سیاسی به جبهه پایداری نزدیک است و در مجلس نهم نیز حضور داشت و نقش مهمی در استیضاح فرجی دانا وزیر علوم حسن روحانی داشت. در دولت روحانی جبهه پایداری چندان مجال عرض اندام در ساختار قدرت نداشت و به همین دلیل با پایان دوره نمایندگی  به تیم رئیسی نزدیک شد و مدتی ریاست هیات مدیره سازمان اقتصادی رضوی را بر عهده داشت و به حلقه یاران رئیسی پیوست. با این حال هنوز مهمترین سابقه‌ای که از او در ذهن متبادر می‌شود، مربوط به دوران وزارت نفت اوست؛ دورانی که چند وکیل دادگستری به خاطر پرونده بنزین آلوده از میرکاظمی شکایت کردند.

پرونده‌ بنزین‌های آلوده که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد، خردادماه سال ۹۳ در ارتباط با آن، با شکایت سه وکیل دادگستری، پیمان حاج محمود عطار و علیرضا دقیقی، به دادسرای کارکنان دولت احضار شد، با ارائه مدارکی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست، به مدت یکسال در جریان بود. این سه وکیل در این پرونده که سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به عنوان مطلع پرونده مدارکی را به نفع شکات پرونده ارائه کرده بود، میرکاظمی را به تولید بنزین آلوده در زمان وزارتش متهم کردند. عنوان این اتهام، «اقدام علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم» بود.

انتقادات از مسعود میرکاظمی در دوره وزارتش محدود به بنزین آلوده بود؛ منتقدان او می‌گفتند در یک مورد میرکاظمی خواستار افزایش تولید سریع نفت در مناطق نفت‌خیر جنوب شد اما مدیران این شرکت تاکید داشتند که از نظر فنی امکان افزایش در کوتاه‌مدت نیست و همین موضوع به برکناری مدیرعامل وقت مناطق نفت‌خیز شده تا آن دستور اجرایی شود.

در جریان این انتقادها همچنین به تشکیل یک کمیته در دوره میرکاظمی اشاره شده که ظاهرا به اسفندیار رحیم مشایی نزدیک بوده و عمده تغییرات دوره میرکاظمی در وزارت نفت که به عزل مدیران فنی و غیرسیاسی وزارتخانه منجر شده، توسط همین کمیته انجام شده است.

از دیگر نقدهایی که در این اختلاف علیه میرکاظمی مطرح شده، ماجرای سوآپ بوده که مسعود میرکاظمی در دوره وزارتش به دلیل پایین‌بودن نرخ آن، دستور توقف عملیات سوآپ نفت خام صادر می‌کند و همین تصمیم غیرتخصصی جریمه ۵/۵ میلیون‌دلاری ایران در محاکم جهانی را به همراه آورده است.

آغاز واگذاری‌های پتروشیمی‌ها نیز از دیگر انتقاداتی است که علیه میرکاظمی مطرح شده است؛ مثل نحوه واگذاری «شرکت بازرگانی پتروشیمی» به عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین برند پتروشیمی که مسئولیت صادرات کل محصولات پتروشیمی کشور را در آن زمان دارا بود، اشاره شده که گویا با ناچیزترین قیمت ممکن واگذار شده است.

میرکاظمی با این سابقه درخشان فعلا نبض دولت را در اختیار گرفته و با توجه به پیشینه او و سخنانی که مطرح رده، احتمالا یا سازمان برنامه و بودجه منحل کند یا آنکه برای بار دیگر این سازمان را به شکل قجری اداره کند؛ آنگونه که بدون هیچ برنامه‌ریزی رئیس دستش را در کیسه طلا کند و بی‌دغدغه و نظارت، به هر جا که دلش خواست، خلعتی بدهد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
1
5
بذل و بخشش میر کاظمی در وزارت بازرگانی و نابودی تولیید کنندگان که کوچکترینشان "" گندم کاران "" بودند بکل فراموش کردید و بیشتر راجع به نفت نوشتید با کمترین توجه به "" پالایشگاهها "" و "" پتروشیمی ها "" و هیچ نکته در چگونگی خروج میلیاردها دلار تحت عناوین مختلف واردات ملزوم و غیر ملزوم آنهم بطور انقلابی هزاره سوم نگفتید و نکته وارده در اداره چهل و نه بعلاوه یک حکومت نفره ایشان در سازمان برنامه واقعاً بگذارند همان چهل ونه نفر کار بکنند و ایشان حکومت فراگیر و عالم تابشان را در یک اداره والا مقام بگسترانند تا همه گان را فیض دهند واز این این خرد با منت بر همگان درگذرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
1
5
دوران سیاه احمدی نژاد تکرار می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
4
0
حرف حق تلخه دوران روحانی با آوردن نوبخت مملکت بیچاره شد قیمتها چند برابر شده و حقوق کارمندان و کارگران بشدت پایین آمده بس کنید این مزخرفات رو یک کلمه در مورد روحانی نوشتید تو هشت سال حالا هنوز هیچی نشده زبون زهر آلود شما باز شده الحق که نفوذی هستید مرگ بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
3
واقعا ازبهارش پیداست امروزقیمت هادرکشورواقعا افسار پاره کردن نتیچه حرفهای پوچ نماینده نماهادرمچلس است وقتی ادم حرفهای رادیو مچلس رامی شنود نتیچه ان می شود پراید امروز۱۶۵ملیونی دلار۲۸هزارتومانی ونماینده هابی خیال بازاردارند حرفهای ابکی وبدون کارشناسی می زنند مثل مخبر بابت برجام حرف زده ومعلوم نیست چی شود مثل حکومت طالبان دارد روی سرملت خراب می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
0
6
بهتر بود میگفتی مردی برای گند زدن
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
1
عمر دست خدا است این که سرطان داره حال وحوصله کارکردن نداره بهترنبود یک نیروی متخصص برا این کاراقای رییسی انتخاب میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
1
0
اینا نمک احمدی نژاد را خوردند نمکدان احمدی نژاد را شکستن
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
1
اگر میدونستیم رییسی کاندیدای پوششی احمدی نژاده بهش رای نمیدادیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
0
1
این میرکاظمی در دوره گذشته وزارت نفت و بازرگانی را بیچاره کرد و الان هم کل کشور را به ویرانه ای تبدیل خواهد کرد. شاید عدو شود سبب خیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
0
من معلم هستم که ۸ ماه پیش بازنشسته شده ام ولی هنوز یک ریال پاداش که از حقوقم صندوق ماهانه در طول ۳۰سال کم کرده نگرفتم چند روز پیش میر کاظمی در شبکه خبر دیدم که درباره یارانه ها صاحب می کرد خودم وزن بچه ام هر روز سر نماز نفرینش می کنم و او فکر می نمی میرد فردا قیامت امثال من سر راهش می گیرد بنظر این با اینکه سرطان هم دارد اصلا ذره ای به فکر گرفتاری مردم نیست واین در چهره او نمایان دیده می شود ماکه راضی نیستم خدا ازش راضی نباشد
محمد
|
France
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
0
0
ادم بدخواهی نیستم،
از انجایی که این خبیث میلیارد ها دلار از ببت المال را در وزارت نفت دور ریخت و بدترین وزیر بازرگانی طول تاریخ بود، با ارز بیماران خاص ماشین میلیاردی و زین اسب وارذ کرد و الان هم پایش را بر گلوی بازنشستگان تامین اجتماعی گذاشته، از خدا می خواهم هر لحظه درد و عذابش را بیشتر کند و رنگ شادی نبیند، از دو چشم نابینا شود و عفونت تمام وجودش را بگیرد و عبرتی بشود برای همه که باعث شود همه از ظلم کردن دوری کنند و آیینه عبرت تمام نمای ظالمان خبیثان بشود. اه هر مظلوم بر رنج و درد عفونتش بیافزاید و مرگ به تاخیر تا درد بکشد. خدایا میر کاظمی را از رحمتت دور کن و عذاب اخرتش را از دنیایش بیشتر کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
0
1
اگر آقای میر کاظمی آدم قانون دانی بود که نیست باید می‌فهمید که یکی از اصل‌های اصلی تامین اجتماعی بر این است که هر کس بیمه بیشتر پرداخت کرده باید بیشتر حقوق بگیرد واز اساس وبیان سازمان این روند بوده و فرمول ۷ برابر حداقل حقوق نیز از همان فرمول هست ایشان این فرمول را نمی‌داند انتظار بر این است سازمان برنامه و بودجه را بچرخاند بلی می‌چرخاند به وزارت نفت ودر آخر نیز این سازمان را منحل می‌کند صبر کنیم شاهد باشیم که جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم ایشان را بر چه مبنایی به مسئولیت خطیری گذاشته است انشا... خودش درک نماید سریعا بازنشست شود تا به دولت سیزدهم ضربه نزده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
1
میر کاظمی سواد اقتصادی صفر هم ندارد نمیدانم چرا بهترین اقتصاددان‌ها باید در خانه بنشینند واجا زه مطرح کردن خود را نداشته باشند ولی این بی سواد اقتصادی سکان اقتصاد کشور را به دست گرفته فاعتبرو یا اولی الابصار
ک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
0
اول خدا شفا بده جناب میرکاظمی پس برای این بود که شما دشمن بازنشته های وزارت بهداشت علوم پزشگی هستید بخدا این کارها دست بنده خدا نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان