تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

خبر مهم وزیر راه و شهرسازی درباره بازار مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام مولفه‌های مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکن طی ۴ سال در کشور وجود دارد.

خبر مهم وزیر راه و شهرسازی درباره بازار مسکن

رویداد۲۴  وزیر راه و شهرسازی در بر نامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: مسکن، دغدغه حاکمیت و رئیس جمهور و مشکل مردم است؛ حرف‌های من شعاری نیست بلکه مبتنی بر آمار و ارقام است. سهم هزینه مسکن در سبد خانوار سهم بزرگی است، بطوری که در متوسط کشور بالای ۳۷ درصد و در شهر‌های بزرگ بیش از ۵۰ درصد است.

رستم قاسمی با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین موضوعات امروز جامعه است، گفت: هزینه‌ی مسکن در سبد خانوار در متوسط کشور بالای ۳۷ درصد و در شهر‌های بزرگ مانند تهران بالای ۵۰ درصد است.
وی افزود: موضوع مسکن دغدغه‌ی اصلی حاکمیت و رئیس جمهور است که در زمان انتخابات و پس از آن بصورت جدی پیگیری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه سه قشر از جامعه نیازمند مسکن هستند، افزود: یکی از این اقشار طبقات بالای جامعه هستند که نیازی به خدمات و کمک مالی دولت ندارند.
بخش دوم متوسطین جامعه هستند که نیاز به حمایت دولت دارند که بسته‌های حمایتی برای آن‌ها پبش بینی شده است و بخش سوم هم تنها با حمایت مشکلشان مرتفع نمی‌شود بلکه نیاز به کمک مالی دولت دارند.

وجود همه‌ی مؤلفه‌های اصلی ساخت مسکن در کشور

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم صحبت‌های خود ۵ مولفه‌ی اصلی زمین، خدمات دولتی، منابع، مواد و مصالح ساختمانی و توان مهندسی فنی و کارگری برای احداث مسکن را مهمترین عوامل برای تحقق شعار یک میلیون مسکن در سال برشمرد و افزود: تمامی این مولفه‌ها در کشور وجود دارد و می‌توان طی ۴ سال ۴ میلیون مسکن دولتی برای نیازمندان احداث کرد.

رستم قاسمی افزود: یکی از راه‌های دولت برای نیل به این هدف راه اندازی بانک زمین است که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه‌ی بخش‌های دولتی موظفند سند زمین‌های درون و جوار شهر‌ها و شهرک‌های جدید را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها، جوار شهر‌ها و شهرک‌های جدید شناسایی شده است، گفت: طبق قانون این زمین‌ها طی دو ماه به تملک وزارت راه و شهرسازی درآمده و این وزارتخانه زمین‌های درون شهری را به بافت تبدیل کرده و زمین‌های جوار شهر‌ها را به شهر‌ها الحاق می‌کند. این زمین‌ها بصورت ارزان قیمت و با اقساط بلند مدت با بهره‌ی کم به نیازمندان تعلق می‌گیرد.

۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بحث مسکن تعلق می‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: درباره بحث خدمات تصمیم گرفته شد بسیاری از این خدمات به کسانی که جزو طبقات یک و دو هستند و امکان صاحبخانه شدن آن‌ها پایین است بصورت مجانی بدهیم و بخشی دیگر را بصورت ۵۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

رستم قاسمی با بیان اینکه در جا‌هایی که انبوه سازی انجام می‌شود زیرساخت‌ها مانند مساجد، مدارس، مراکز درمانی، فضای سبز و پارک و … به دوش مردم نهاده نمی‌شود، افزود: با تهاتر از محل همین زمین‌ها با انبوه سازان، زیرساخت‌های مورد نیاز برای زندگی را تأمین می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود یک درصد از تسهیلات بانک‌ها به مسکن اختصاص داده شده است، گفت: امروز مصوب شد که ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بحث مسکن تعلق بگیرد.

او خاطرنشان کرو: پیش بینی می‌کنیم سود بازپرداخت تسهیلات به صورت پلکانی محاسبه شود و سهم مواد و مصالح یک میلیون مسکن بدون واسطه به مردم ارائه شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان