تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰

نقشه فرهاد مجیدی برای استقلال

با توجه به خرید‌هایی که تا به امروز از سوی استقلالی‌ها برای فصل بعد انجام گرفته، می‌توان تا حدودی حدس زد که چه چیز‌هایی در ذهن فرهاد مجیدی می‌گذرد.

لیست خرید فرهاد مجیدی

رویداد۲۴ فرهاد مجیدی سرانجام پس از اینکه برای سومین بار مسئولیت هدایت استقلال را برعهده گرفت، توانست تیم مدنظر و ایده آلش را با توجه به افکار خودش بسازد. سرمربی جوان آبی‌ها در دو بار گذشته، میراث دار افرادی بود که از کار خود برکنار شده بودند و فرهاد باید تیمی را تحت هدایت خودش قرار می‌داد که توسط وینفرد شفر و آندره آ استراماچونی بسته شده بودند. اما این بار که مجیدی از ابتدای بازار نقل و انتقالاتی روی روند جذب بازیکنان جدید نظارت داشت، توانست بازیکنانی که با ترکیب و سیستم مورد نظر او همخوانی دارند را جذب کند تا بدین صورت استقلال برای حضور پرقدرت در لیگ بیست و یکم آماده شود.

هر چند که کار آبی‌ها در بازار نقل و انتقالات تمام نشده، اما تا به اینجای کار نیز می‌توان تا حدودی حدس زد که چه ایده‌هایی در ذهن مجیدی نقش بسته است. با توجه به اینکه فرهاد روی حضور گابریله پین در ایران اصرار فراوانی دارد و با نگاهی به سوابق این مربی در تیم ملی ایتالیا و سایر تیم‌هایی که حضور داشته، می‌شود به این نتیجه رسید که مجیدی قصد دارد سیستم تیمش را با ۲ مهاجم مرکزی بچیند. خرید‌هایی نظیر جعفر سلمانی و ابوالفضل جلالی و اصرار روی جذب صالح حردانی بدان معناست که فرهاد تیمش را با سیستم ۳۵۲ ارنج می‌کند.

البته فرهاد برای مواقع ضروری نیز ایده‌هایی جهت اجرای پلن B در ذهن دارد. به خدمت گرفتن عارف آقاسی با وجود حضور محمد دانشگر، محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی در لیست آبی ها، یعنی اینکه مجیدی توانایی تغییر سیستم تیمش از ۳۵۲ به ۴۱۴۱ را نیز دارد و برای زمانی که کادرفنی استقلال ایده‌های جدیدی برای تغییر روند و جریان بازی در سر دارد، می‌تواند با سویچ روی سیستم جدید، تنوع تاکتیکی را در دستور کارش قرار دهد و در این حالت نیز جعفر سلمانی و وریا غفوری جلوتر از پست قبلی خود بازی کنند.

استقلال در سمت راست خود وریا غفوری و سیداحمد موسوی را در اختیار دارد و آبی‌ها در جذب صالح حردانی ناکام بودند و چنانچه قصد جذب بازیکن جدیدی را در این پست نداشته باشند، این دو نفر مهره‌های در دسترس مجیدی هستند. در سمت مقابل نیز جعفر سلمانی و ابوالفضل جلالی حضور دارند و این یعنی اینکه آبی‌ها توانایی ۲ پلن مختلف از سیستم ۳۵۲ را دارند. اجرای بازی با فشار و پرس از خط حمله و اجرای بازی کنترل شده از خط دفاعی، قابلیت‌هایی است که در اختیار مجیدی است.

زبیر نیک نفس خرید جدید آبی‌ها از اهواز، نسبت به مهدی مهدی پور و مسعود ریگی که از این تیم جدا شد، بازیکن خوش تکنیک تری است. او شعاع حرکتی بالاتری نسبت به مهدی مهدی پور دارد و برای بازی قالب مناسب‌تر است. برای اجرای بازی قالبی با پاس‌های قطری مهدی پور و بازی عرض دهنده نیک نفس و بازی توپ گیر و طولی رضاوند چهره‌های تاثیرگذار استقلال هستند.


بیشتر بخوانید: افشاگری درباره چند ستاره استقلال؛ از رمزگشایی جدایی‌ها تا مصدومیت‌های ساختگی


حسینی جوان که از سایپا آمده یکی از بهترین استعداد‌های لیگ است. باید ریل گذاری ارتقا سطح تکنیک، فیزیکی و تاکتیکالش توسط کادر فنی استقلال شکل بگیرد و بدون عجله یک بازیکن را بصورت قطره‌ای به ترکیب استقلال اضافه کنند. اتفاقی که با حضور امین قاسمی‌نژاد خوش‌تکنیک رخ خواهد داد.

در خط حمله و در صورتی که شیمبا جذب شود، سوالی که پیش می‌آید این است که زوج او چه کسی خواهد بود؟

نشانه‌هایی از مذاکرات استقلال با بازیکن داخلی وجود ندارد، اما شیمبا برای مکملش به ۲ جنس بازیکن نیاز دارد: بازیکنی انرژیک با شعاع حرکتی بالا که درک بازی ترکیبی داشته باشد یا یک بازیکن پاسور که از بازی در سایه‌ی شیمبا نفرات دیگر را در موقعیت حمله قرار دهد. آزادی و خاقانی جوان می‌توانند کنار شیمبا بازی کرده و رشد کنند

وضعیت ارسلان مطهری که قراردادش را با آبی‌ها تمدید کرد، نمی‌تواند نگران کننده باشد. ارسلان همیشه یک بازیکن با قدرت پرس و انرژیک بالاست که میانگین گلزنی متوسط به پایینی را دارد. بازیکنانی مانند مرتضی تبریزی و حسن بیت سعید که در سال‌های قبل جذب شده اند، اینگونه خصوصیاتی را دارند. بازیکنی با میزان گلزنی مطهری در لیگ ایران وجود دارد، ولی مهاجمی با میزان پرس او در تیم‌های رقیب استقلال قرار دارند.

استقلال اگر به جذب وینگر دست بزند، فولبک (وینگ بک)‌هایی که به تازگی راهی این تیم شده اند باعث می‌شود تا ۲ نفر از بهترین استعداد‌های فوتبال ایران هرز بروند. فضای رقابتی در ترکیب استقلال اجازه‌ی ساختار چرخشی را می‌دهد که با اضافه شدن گابریل پین و تسلط مربیان ایتالیایی بر سیستم‌های چرخشی جای نگرانی نیست. مکمل‌های استقلال در این فصل استراتژی درست بر اساس سیستم مناسب است. در صورت جذب تمامی نفرات مد نظر فرهاد مجیدی، استقلال این فصل تیمی دارای پتانسیل و انرژی بسیار بالا را در اختیار خواهد داشت.

استقلال تیمی است که در سال‌های گذشته دستش از رسیدن به کسب جام قهرمانی کوتاه مانده و مجیدی نیز در دو تجربه حضور در فینال جام حذفی، کارش را با شکست‌های تلخ به پایان رسانده است. باید دید آبی پوشان در فصلی که از صفر تا صد آن با اندیشه‌های فرهاد ساخته شده، در لیگ بیست و یکم، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا چه نتایجی را کسب می‌کند.

منبع: ورزش سه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان