تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

اسماعیل گرامی‌مقدم: امیدی به ورود دوباره اصلاح‌طلبان به سیاست وجود ندارد

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: من بار‌ها گفته‌ام که اگر مردم از اصلاح‌طلبان رویگردان شوند، به سمت اصولگرایان نمی‌روند.

اسماعیل گرامی‌مقدم: امیدی به ورود دوباره اصلاح‌طلبان به سیاست وجود ندارد

رویداد۲۴  نیرو‌های اصلاح‌طلب دیگر در هیچ‌یک از مناصب رسمی حضور ندارند تا این پرسش پدید آید که آیا دیگر نمی‌توان آینده‌ای در سیاست رسمی برای آن‌ها متصور بود؟ به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات از چندمنظر دچار محدودیت شده است؛ نخست آنکه این جبهه سیاسی دیگر سرمایه اجتماعی سابق را ندارد و مشخص نیست که اصلاح‌طلبان برای رفع این مشکل چه خواهند کرد؟ دوم آنکه چهره‌های جدید و تازه‌نفسی زیادی در میان آن‌ها دیده نمی‌شود و در آخر به هر روی اصلاح‌طلبان با محدودیت‌هایی از باب بررسی صلاحیت‌ها احساس می‌کنند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، از اعضای جبهه اصلاحات ایران و فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اصلاح‌طلبان در تمام این سال‌ها با ردصلاحیت‌های گسترده مواجه شده‌اند و اکنون هم که به طور کامل موقعیت‌شان خارج از قدرت تعریف شده است. به نظرم شرایطی که بر اصلاح‌طلبان تحمیل شده، به ضرر نظام سیاسی است، زیرا کشور از سرمایه‌های انسانی زیادی در امر سیاست‌ورزی محروم می‌شود. اتفاقا اصلاح‌طلبان همواره چهره‌های جدید به مراتب بیشتری نسبت به اصولگرایان وارد عرصه سیاست می‌کنند، اما نهاد نظارتی بر هرکه روی پیشانی‌اش عنوان اصلاح‌طلبی نقش بسته باشد را ردصلاحیت می‌کند. من باور دارم تا زمانی که شورای نگهبان با گارد بسته در برابر اصلاح‌طلبان می‌ایستد و در هر انتخابات با ردصلاحیت نیرو‌های زیادی از اصلاح‌طلبان مواجهیم، هیچ امیدی به ورود دوباره اصلاح‌طلبان به سیاست وجود ندارد، چون اصلا رقابتی در کار نیست و هر انتخابات به محملی برای رقابت درون جناحی اصولگرایان تبدیل می‌شود».

او ادامه داد: «در انتخابات مجلس وقتی نامزد‌های حزب اعتماد ملی در برابر مصاحبه هیئت‌های اجرایی قرار گرفتند، از آن‌ها پرسیده می‌شد که گرایش سیاسی و حزبی‌تان چیست؟ آن‌ها هم گفته بودند: اصلاح‌طلب و اعتماد ملی. همه آن‌ها به جز یک در نفر در تهران ردصلاحیت شدند. شرایط مشابه برای احزاب دیگر مانند اتحاد ملت و کارگزاران هم رخ داد. با این وصف چه امیدی برای بازگشت اصلاح‌طلبان به سیاست رسمی وجود دارد؟»


بیشتر بخوانید: هاشمی طبا: اصلاح‌طلبان به قدرت هم برگردند کاری نمی‌توانند کنند


این فعال سیاسی بیان کرد: «ما انتظار داریم نهاد نظارتی بی‌طرف عمل کند و هرکسی که به نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و ولایت فقیه باور دارد را تأیید صلاحیت کند. البته اگر فردی سوءسابقه اخلاقی یا اقتصادی دارد یا مدارک شکلی لازم را ندارد حتما باید ردصلاحیت شود که آن هم باید مستند باشد، اما اینکه به دلیل گرایش سیاسی آن هم گرایش به یکی از جریان‌هایی که سال‌ها در همین نظام فعالیت کرده است، ردصلاحیت شوند، منطقی نیست».

او درباره رویکرد اصلاح‌طلبان هم اظهار کرد: «البته خود اصلاح‌طلبان هم باید زمانی انتظار فعالیت سیاسی داشته باشند که اصول را قبول داشته باشند. وقتی فردی وارد انتخابات می‌شود باید بداند که نمی‌تواند اصول کلی نظام را قبول نداشته باشد و انتظار تأیید صلاحیت داشته باشد».

این عضو حزب اعتماد ملی درباره گرایش مردم به جبهه اصلاحات تصریح کرد: «مردم در تمام دنیا به اصلاح وضع موجود گرایش دارند، زیرا ذات انسان اصلاح‌گرایانه است. حتما اگر امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی فراهم باشد، وجه جمهوریت نظام تقویت می‌شود و مردم هم مشارکت بالاتری نسبت به آنچه در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس شاهد بودیم، خواهند داشت».

او در پایان درباره پایگاه مردمی فعلی اصلاح‌طلبان هم مطرح کرد: «من بار‌ها گفته‌ام که اگر مردم از اصلاح‌طلبان رویگردان شوند، به سمت اصولگرایان نمی‌روند و در همین انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دیدیم که میزان مشارکت حتی از ۲۰ سال پیش هم کمتر بود».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان