تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

نتایج تازه‌ترین تحقیقات درباره اثرگذاری واکسن کرونا / یاد بگیرید چگونه نمیرید!

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده داده‌هایی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد افراد واکسینه نشده چهار و نیم برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید‌۱۹ و ۱۱ برابر بیشتر از افرادی که کاملا واکسینه نشده‌اند، می‌میرند.

واکسن کرونا

رویداد۲۴  واکسیناسیون علیه کرونا همچنان به عنوان تنها راه موثر در مقابل شیوع ویروس کرونا در جهان در جریان  است. در همین راستا، تحقیقات درباره میزان اثرگذاری و همچنین عمق و مدت زمان آن نیز از سوی محققان در کشورهای مختلف و با داده‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. موثر بودن واکسن‌های کرونا در برابر گونه های مختلف ویروس کرونا و همچنین شرایطی که مبتلابان به کرونا پس از واکسینه شدن سپری می کنند از جمله مهمترین و جدی ترین بحث های کنونی د رمحافل تحقیقاتی و پزشکی در جهان است. 

الجزیره انگلیسی در گزارشی به نتایج تازه‌ترین تحقیقات انجام شده در این زمینه در آمریکا پرداخته و آن را منتشر کرده است. چندین تحقیق در حوزه های مختلف و بر روی سنین مختلف در ایالت های آمریکا برای نشان دادن سطح و میزان تاثیرگذاری واکسن کرونا بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین ممانعت از تشدید بیماری در مبتلایان به آن.

الجزیره اعلام کرد که تحقیقات نشان می‌دهد واکسن‌های کرونا محافظت قدرتمندی را در برابر بستری شدن بیماران و یا مرگ آن‌ها در اثر ابتلا به این بیماری ایجاد خواهد کرد. این محافظت حتی در برابر گونه دلتا نیز صدق می‌کند.


بیشتر بخوانید: پنهان کردن تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان/ آمار واقعی کشته‌های کرونا چقدر است؟


مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده داده‌هایی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد افراد واکسینه نشده چهار و نیم برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ و ۱۱ برابر بیشتر از افرادی که کاملا واکسینه نشده‌اند، می‌میرند.

دکتر روشل والنسکی مدیر این مرکز روز جمعه در یک جلسه خبری کاخ سفید در مورد کووید۱۹ گفت که داده‌ها نشان می‌دهد واکسیناسیون کار می‌کند و از ما در برابر عوارض شدید ویروس کرونا محافظت می‌کند. این مطالعات بیش از ۶۰۰ هزار فرد مبتلا به کرونا در ۱۳ ایالت آمریکا که در بیمارستان بستری و یا فوت شده بودند را از تاریخ ماه آوریل تا اواسط ژولای شامل می‌شد.

والنسکی درباره نتایج این تحقیقات می‌گوید: با نگاهی به موارد ابتلا به کرونا در دو ماه گذشته که سویه دلتا غالب بوده، کسانی که واکسینه نشده بودند چهار و نیم برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید‌۱۹ بودند، ۱۰ برابر بیشتر در معرض بستری شدن در بیمارستان و ۱۱ برابر بیشتر در معرض مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری بودند.

در حالی که نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد، واکسن کرونا محافظت قدرتمندی را در برابر گونه دلتا ایجاد می‌کند، این تحقیقات همچنین افزایش عفونت‌های خفیف‌تر ناشی از کووید‌۱۹ در افراد کاملا واکسینه شده را تایید می‌کند که به گفته محققان بیانگر افزایش ایمنی جمعی در نتیجه واکسیناسیون کرونا است.

نتایج دو مطالعه دیگر در ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید‌۱۹ در برابر بستری شدن و مرگ حتی در مواجهه با نوع بسیار قابل انتقال این ویروس یعنی دلتا محافظت قوی ایجاد می‌کند، اما به نظر می‌رسد که محافظت ناشی از واکسیناسیون در میان افراد مسن به ویژه در میان افراد ۷۵ سال و بالاتر رو به کاهش است.

داده‌های ایالات متحده در مورد بستری شدن در ۹ ایالت در دوره‌ای که نوع دلتا غالب بود نیز نشان می‌دهد که واکسن مدرنا در جلوگیری از بستری شدن افراد در هر سنی نسبت به فایزر و جانسون و جانسون موثر‌تر بود.

در آن مطالعه بیش از ۳۲ هزار بازدید از مراکز مراقبت‌های فوری، اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها نشان داد که واکسن مدرنا در جلوگیری از بستری شدن ۹۵ درصد در مقایسه با ۸۰ درصد برای فایزر و ۶۰ درصد برای جانسون و جانسون موثر بوده است.

در مطالعه دیگری که تجربه‌های پزشکی در ۹ ایالت آمریکا را مورد بررسی قرار داده بود، اثر کلی واکسن ۸۶ درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان و ۸۲ درصد در برابر مراجعه به اورژانس یا مرکز مراقبت‌های فوری برآورد شده است. با این حال، اثربخشی واکسن در برابر بستری شدن در میان بزرگسالان ۷۵ سال و بالاتر به میزان قابل توجهی پایین بود و به ۷۶ درصد کاهش یافته است.

اخیرا واردات واکسن های فایزر و مدرنا به ایران نیز آزاد شده است و تلاش‌هایی نیز برای واردات این دو واکسن آمریکایی به ایران در حال انجام است. فایزر بالاترین تاثیر در ایمنی سازی بدن در مقابل بیماری کرونا را در مقابل دیگر واکسن ها دارد. در ایران نیز واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و سینوفارم و آسترازنکا بیشترین میزان واکسن مصرفی در ایران هستند. 29 میلیون نفر در ایران تاکنون هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
0
اگر واکسن سینوفارم در برابر سویه های بتا و دلتا و دلتا پلاس و... مقاوم بود پس چرا این همه افرادی که بعد از تزریق حتی دو دوز واکسن وایمن شدن دچار بیماری شدند و عده ای شون فوت کردن.تا حالا از خودتون سوال کردید.
نظرات شما
پیشخوان