تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

بهبود فرآیند لجستیک زنجیره تامین ایران‌خودرو با لجستیک معکوس قطعات

فرآیند لجستیک معکوس قطعات ایران خودرو، علاوه بر افزایش درآمد قابل توجه حاصل از فروش ضایعات، منجر به کاهش پیامد‌های زیست محیطی می‌شود.

بهبود فرآیند لجستیک زنجیره تامین ایران‌خودرو با لجستیک معکوس قطعات

رویداد۲۴ کاهش پیامد‌های زیست محیطی، کاهش فضای انبارش، بازیابی و به کارگیری مجدد قطعات و اجزا، ارسال مواد اولیه قابل مصرف به تامین‌کنندگان پس از بازیافت، ایفای تعهدات ساپکو در حوزه مسوولیت اجتماعی و پیشگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی از جمله نتایج لجستیک معکوس به شمار می‌رود.

در فرآیند به کارگیری مجدد قطعات و اجزای خودرو، ضمن جداسازی و بازگشت اجزای قطعات به تامین‌کنندگان، تعمیر و بهینه‌سازی مکانیزم‌ها توسط تامین کنندگان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فرآیند مدیریت قطعات برگشتی در ساپکو در ۱۰ انبار در سطح کشور انجام می‌شود و شرکت ساپکو قطعات برگشتی را از ۷۲۵ نمایندگی ایران خودرو، جمع آوری و در قالب فرآیند لجستیک معکوس، مدیریت می‌کند. در سال ۱۳۹۹ وزن قطعات برگشتی معادل هزار تن و تعداد قطعات به بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه و وزن قطعات منهدم شده در انبار‌های برگشتی معادل ۱۴۰۳ تن بوده است.

فروش ضایعات قطعات برگشتی به روال گذشته، علاوه بر مصرف منابع، پیامد‌های زیست محیطی نیز به همراه داشت. از همین رو شرکت ساپکو از سال ۱۳۹۹با اتخاذ رویکرد مهندسی در حوزه لجستیک معکوس، فرآیند تفکیک قطعات را بر اساس نوع جنس آن‌ها به صورت نظام‌مند طراحی و مدیریت کرده و پس از بازیافت این قطعات، فروش مواد مذکور را به قیمت مواد اولیه با ارزش در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو و مدیران ارشد ساپکو از روند ساماندهی اقلام و قطعات برگشتی و بهبود‌های انجام شده در فرآیند لجستیک زنجیره تامین بازدید کرده و به بررسی فرآیند لجستیک معکوس در شرکت ساپکو، نحوه انهدام و بازیافت قطعات در انبار‌ها و ارزیابی دستاورد‌های بهبود فرایند لجستیک زنجیره تامین پرداختند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان