تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکسیناسیون فقط ۱ میلیون نفر با تولید داخلی/ حق با کسانی بود که می‌گفتند واکسن بخرید

ستاد فرمان اجرایی امام یک میلیارد دلار از خزانه دولت برای تولید واکسن برکت دریافت کرده و به جای تحویل ۱۳۵ میلیون فقط ۱۰ میلیون دز تولید و تحویل داده است و مشخص نیست این پول کجا هزینه شده و به جیب چه کسانی رفته است.

واکسن برکت

رویداد۲۴ «گویا برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود که اگر بخواهیم برای ۱۲۰ میلیون واکسن حساب کنیم، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت.» این بخشی از سخنان قابل تامل علی تاجرنیا نماینده اسبق مجلس در خصوص موضوع تولید واکسن داخلی است. این سخنان با بازتاب گسترده‌ای همراه شد.

هرچند این خبر به سرعت روی خروجی سایر رسانه‌ها قرار گرفت و سپس نیکی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این خبر را تکذیب و اعلام کرد که این ادعا کاملا کذب است و هیچ پیش فروشی انجام نشده، اما موضوع تولید داخلی واکسن یکسالی می‌شود که محل مناقشه شده است. از یک سو مسئولان داخلی تا همین چند وقت قبل هیچ تمایلی به واردات واکسن کرونا نداشتند و عقیده داشتند که خودمان نه تنها واکسن تولید و نیاز داخلی را تامین می‌کنیم، بلکه به دنیا هم واکسن صادر می‌کنیم. با همین کارشکنی‌ها و لجبازی‌ها برای جلوگیری از واردات واکسن، روزانه شاهد جان باختن صد‌ها نفر از هموطنانمان بوده و هستیم. حالا اما واردات واکسن کرونا سرعت چند برابری گرفته و هیچ خبری از واکسن تولید انبوه در داخل کشور نیست!


بیشتربخوانید: نتایج تازه‌ترین تحقیقات درباره اثرگذاری واکسن کرونا / یاد بگیرید چگونه نمیرید!


واکسن کرونا آنقدر دیر وارد کشور شد که بسیاری از هموطنانمان تا چند ماه قبل در صف‌های طولانی مرز ایران و ارمنستان می‌ماندند تا بتوانند در خاک این کشور واکسن تزریق کنند. حالا اما به لطف قرارداد‌ها و رایزنی‌های دولت روحانی، هر هفته چند میلیون دوز واکسن از جمله سینوفارم، آسترزنیکا و ... وارد کشور می‌شود و روند واکسیناسیون در دولت ابراهیم رئیسی سرعت گرفته است، اما نکته‌ای که کماکان وجود دارد این است که در نهایت سرانجام واکسن داخلی برکت چه شد؟ واکسنی که ماه‌ها مردم را به خاطر آن معطل کردند و حالا هم اعلام شده که ستاد اجرایی بیش از یک میلیارد دلار دریافت کرده و این واکسن را پیش فروش کرده است.

مخبر رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان امام و معاون اول ابراهیم رئیسی، چند ماه قبل اعلام کرده بود که تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت را تامین می‌کنیم. متاسفانه این ادعا تاکنون محقق نشده است و آن را به دلایلی همچون تحریم گره زده‌اند و تا لحظه نوشتن این گزارش، طبق گفته مسئولان فقط ۱۰ میلیون دوز واکسن برکت تولید شده است.

ایران جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر دارد که طبق گفته متخصصین نیازی نیست که افراد کودک و نوجوان این واکسن را تزریق کنند، زیرا آنتی بادی در بدن آن‌ها تولید می‌شود. از همین رو در کشور نیاز است که بیش از ۷۰ میلیون نفر واکسن تزریق کنند.

طبق گفته‌های علی تاجرنیا، شرکت سازنده واکسن برکت هر واکسن را ۲۰۰ هزار تومان پیش فروش کرده است و اگر یک میلیارد دلاری که او مدعی شده برای تولید این واکسن دریافت شده است را به تومان تبدیل و آن را بر ۲۰۰ هزار تومان تقسیم کنیم، می‌شود ۱۳۵ میلیون دوز! در واقع با ۱۳۵ میلیون دوز تصمیم داشتند که ۶۷ میلیون نفر از جمعیت ایران را واکسینه کنند اما پول را دریافت و فقط ده میلیون دوز برای واکسیناسیون ۵ میلیون نفر تولید کرده‌اند.

طبق آمار‌های رسمی تاکنون تا کنون ۲۶ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۱۳۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار و ۶۰۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۳۴ دُز رسیده است. در این میان نوع واکسن‌ها متفاوت بوده و صرفا شامل یک نوع واکسن نمی‌شده است. واکسن‌هایی همچون سینوفارم، برکت، آسترزنکا، بهارات و اسپوتنیک از نمونه واکسن‌های موجود در ایران است. تاکنون ۱۵ درصد جامعه ایران واکسینه شده‌اند.

طی روز‌های اخیر اگر به چند مرکز واکسیناسیون مراجعه کرده باشید، عمده مراجعین خواهان تزریق واکسن‌هایی از نوع آسترزنکا و سینوفارم هستند، در برخی از مراکز نیز فقط واکسن برکت تزریق می‌شود و در برخی مراکز نیز تنوع واکسن موجود است و شما به انتخاب خودتان می‌توانید یکی از واکسن‌های موجود را تزریق کنید.

با این وجود، اما آمار متقاضیان برای دریافت واکسن کووبرکت بسیار پایین‌تر از حد تصور است و مردم در صورت وجود سایر واکسن‌ها ترجیح می‌دهند واکسن‌های خارجی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دارند، دریافت کنند. بر اساس اطلاعات موجود تا روز گذشته و از میان ۳۹ میلیون نفر که واکسن دریافت کرده‌اند، فقط یک میلیون و  ۲۵۳ هزار نفر واکسن برکت زده‌اند که برخی از آن‌ها به خواست خودشان و برخی دیگر هم به دلیل نبود واکسنی دیگر، مجبور به تزریق این واکسن شده‌اند. به عبارتی یک دهم از ده میلیون واکسن تولیدی برکت تزریق و استفاده شده است.

چندی قبل هم برخی در شبکه‌های مجازی اعلام کردند که کارکنان شرکت برکت نیز واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، ادعایی که طبق پیش بینی‌ها تکذیب شد و اعلام شد که برای مقابله با اقتدار نظام این سخنان مطرح می‌شود. 

واکسن کرونا


بیشتربخوانید: وعده‌های بی‌سرانجام ستاد اجرایی فرمان امام/ محمد مخبر درباره تولید واکسن کرونا چه قول‌هایی داده بود؟ +جدول


اخیرا هم تصاویری از برخی از مراکز تزریق واکسن در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن سه صف تزریق وجود دارد که صف واکسن آسترزنکا و سینوفارم شلوغ و صف واکسن برکت خالی است. برخی از آن با عنوان نمونه‌ای از اعتماد مردم معرفی کردند.

هنوز هیچ مسئولی به صورت مسقیم برای پافشاری برای تولید واکسن داخلی و عدم نیاز به واردات واکسن عذرخواهی و یا توضیحی ارائه نکرده است و حالا با این ادعا، مشخص نیست که 1 میلیارد دلار پول بیت المال در کجا هزینه و در جیب چه کسانی رفته است؟ آیا محمد مخبر رئیس سابق ستاد فرمان اجرایی امام و معاون اول دولت رئیسی که وعده‌های بی سرانجامی در خصوص واکسن ارائه کرده بود، پاسخگوی این موضوع خواهد شد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
1
3
۲۵ ساله بودجه ساخت واکسن آنفلوانزا میگیرن ولی هنوز نتونستن بسازن همین ستاد فرمان اجرایی و آقای مخبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
1
2
قابل توجه ائمه جمعه عزیز
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
1
1
برو بکس خ خراسان مثل زالو چسبیدن
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
0
نه ماشاالله همه چی دیگه درست بوده!!!!!فقط مونده بود اینکه مستقیم با جون مردم معامله کنن
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
1
برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت
امیدوارم گیر کنه تو گلوتون .سگ نمیزنه این واکسنو
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
1
مگه شما همون هایی نیستید که می گفتید FATF و تحریح مانع از ورود واکسن است؟
نظرات شما
پیشخوان