تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

سقوط بورس طبیعی است؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که روند نذولی بازار در حال حاضر طبیعی است و بازار بعد از دوماه سبز پوشی نیاز به اصلاح دارد.

دلیل ریزش بورس

رویداد۲۴ بورس تهران هفته آخر شهریور را با ریزش شدید آغاز کرد. این در حالی بود که دلار، مهمترین عامل تعیین‌کننده مسیر بازار طی هفته‌های اخیر، دلار در چند روز اخیر در کانال ۲۷ هزار تومانی ثابت بود. از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند که عرضه اولیه های صورت گرفته در بازار یکی از عوامل ریزش بازار سهام بوده است.

ضمن اینکه شاخص کل بورس طی روز‌های اخیر چندین حمایت مهم را از دست داده است و عموم نماگر‌ها و اندیکاتور‌های پراستفاده نشان می‌دهند که احتمال ادامه روند نزولی شاخص بسیار بیشتر از روند صعودی آن است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را درباره علت تلاطمات این روزهای بازار سهام پرسیدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

    چشم انداز نامساعد بازارهای جهانی

    نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی علت سقوط شاخص بورس در روزهای گذشته اظهار کرد: متناسب با حرکت دلار شاخص کل حرکت هایی داشت، ضمن اینکه چشم اندار کامودیتی ها با قیمت جهانی چندان مساعد نیست و ما در آنها شاهد اصلاح هستیم. این پارامترها در کنار هم شرایط متناقضی را ایجاد می کند و اکنون سهام داران حرفه ای ترجیح به سیر سود داده اند. این رفتار بازار خیلی هم غیر طبیعی نیست و متناسب با شرایط فعلی سهامداران معمولا این ریزش ها با التهاباتی همراه است.

    عرضه اولیه بخشی از بورس است

    وی درباره نظر کارشناسان که می گویند عرضه اولیه های سبب ریزش شاخص بورس شده است بیان کرد: موضوع عرضه های اولیه را نمی توان فاکتور گرفت. واقعیت این است که برای این موضوع راهکاری وجود ندارد.سازمان بورس متعهد است که یکسری سهام جدید را عرضه کند. ناگفته نماند که در موقعیت های خوبی این عرضه ها صورت می گیرد یعنی در زمانی که بازار مثبت و صعودی است. ضمن اینکه نوسان ذات بازار است و این تصور که بازار باید همواره صعودی و مثبت باشد تصوری اشتباه است. طبیعی است که بعد از دو سه ماه سبز پوشی، شاخص دچار اصلاح شود.


    بیشتر بخوانید: سه عامل تاثیرگذار بر نوسانات بازار سرمایه


    رابطه سیاست خارجه و بورس

    این کارشناس بورس درباره تاثیر سیاست های خارجی بر بازار سرمایه اظهار کرد: در دولت جدید در بحث مذارکات منفعلانه پیش می رویم. انتظار بر این بود که متناسب با سیاست های تدوین شده دولت سیزدهم و قبل از استقرار دولت روند ها مشخص میشد. در این دو ماه اخیر ما متاسفانه موضع گیری نسبت به مذاکرات نداشته ایم. امیدواریم که در ادامه مذاکرات به سمتی برود که به نفع کشور باشد. با طی شدن روند مذاکرات به سمت و سوی مثبت بتوانیم در جذب سرمایه های خارجی موفق عمل کنیم. ما متناسب با شرایطی که در اقتصاد کشور داریم نیازمند جذب سرمایه خارجی هستیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم لطمه بزرگی خواهیم دید. باید تلاش کنیم که امنیت سرمایه گذاری خارجی در کشور را تامین کنیم تا بتوانیم سرمایه های آنها را جذب کنیم.

    لزوم توجه به ابزارهای مالی در بورس

    آگاهی در پایان درباره استفاده از ابزارهای نوین در بورس همانند صندوق های مبتنی بر طلا اظهار کرد: ما درطول سالیان گذشته در ارتباط با گسترش ابزارهای مالی در بازار سرمایه خیلی ضعیف کار کرده ایم. اینگونه نیست که این ابزارها معرفی نشده باشند.

    معرفی شده اند اما ضعیف کار شده است. یکی از دلایل ضعف مدیریت سازمان را می توان روی موضوع استفاده از ابزارها دانست. ما تمام تمرکزمان را بر روی بخش سهام است. اگر بر روی بخش ابزارهای جانبی تمرکز بیشتری میشد، امروز شاهد یک نواختی و تک بعدی بودن بازار نبودیم. هرچقدر هم که بُعد های بیشتری در بازار گسترش می یابد چون ذینفعان بازار بیشتر شود، دیدگاه های منفی بیشتر می شود.

    راهکاری که می توان ارایه داد این است که با یک برنامه بلند مدت، ابزارها را بتوانیم توسعه دهیم. صندوق های مبتنی بر طلا یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ ارزش دارایی افراد است و گزینه مطمئنی تری نسبت به بازار فیزیکی طلا است به شرطی اینکه بتواند ضریب نفوذی خوبی در جامعه پیدا کند.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
    نظرات شما
    پیشخوان