تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

بانک آینده در لیست بانک‌های ورشکسته/ چرا زیان بانک آینده در دو سال اخیر صعودی بوده است؟

بانک آینده سال ۹۹ را هم با زیان پشت سر گذاشته و بسیاری از کارشناسان این بانک را با توجه به صورت حساب‌های مالی جزو بانک‌های ورشکسته می‌دانند. رویداد‌۲۴ در این گزارش بر اساس اطلاعات گزارش مالی سالانه، وضعیت مالی این بانک را بررسی کرده است.

بانک آینده

رویداد۲۴ اطلاعات و صورت مالی سالیانه بانک آینده خبر از کاهش درآمد و افزایش زیان انباشته این بانک می‌دهد. بر این اساس درآمد تسهیلات اعطایی بانک آینده در سال ۹۹ کمتر از سال ۹۸ بوده و کل این درآمد تقریبا معادل دو سال قبل است. در حالی که میزان سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها از سال ۹۷ تا ۹۹ بالغ بر ۵۳.۸ درصد رشد داشته است.

این فاصله موجب کسری ۱۳ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومانی بین درآمد تسهیلات اعطایی و سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها شده است. این پدیده یکی از عوامل رشد زیان این بانک در دو سال گذشته بوده است.

همچنین بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و نظام بانکی روند صعودی داشته و از ۲۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲۹ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. از مجموع این رقم بدهی، بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان بدهی این بانک به بانک مرکزی است.


بیشتر بخوانید: بدون سابقه بدون تخصص!/ شرکت بیمه ما چگونه به افشین پیروانی نمایندگی با کد رند اعطا کرد؟


زیان‌های سالانه بانک آینده نیز روند افزایشی داشته و از هزار و ۸۰ میلیارد در سال ۹۷ به ۸ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۱۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. به همین ترتیب زیان انباشته بانک از ۱۱ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان به ۵۱ هزار میلیارد و ۶۳۸ میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است.

بانک آینده منحل می‌شود؟

سرمایه ثبت شده بانک آینده در این سال‌ها و حتی در سال ۹۹ که مدیریت بانک در اختیار تیم تعیین شده توسط بانک مرکزی بوده، تغییر نکرده است. رقم سرمایه ثبتی بانک آینده ۱۶۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین نسبت زیان انباشته به سرمایه بانک به ۳۱۲۷ درصد رسیده است. به عبارت دیگر نسبت زیان انباشته به سرمایه ثبتی بیش از ۳۱ برابر شده است. این در حالی است که طبق قانون تجارت اگر زیان یک شرکت سهامی به ۵۰ درصد سرمایه برسد، به‌سرعت باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل درباره بانک تصمیم‌گیری شود. یا سرمایه شرکت افزایش یابد یا شرکت با اعلام ورشکستگی، با طی کردن مراحل تصفیه و ختم تصفیه به سمت انحلال حرکت کند.

آن طور که حسابرس در گزارش اطلاعات و صورت مالی سالیانه بانک آینده نوشته، مشتمل بر ۴۶.۸۰۶ میلیارد ریال بهای تمام شده پروژه در جریان احداث مجموعه مرکز تجاری و مالی بین المللی ایران مال بوده، اما طرح توجیهی فنی و اقتصادی و برنامه مستند و مدون هیات مدیره در خصوص تکمیل پروژه طبق زمانبندی جدید صورت گرفته به این موسسه ارائه نشده است.

همچنین حسابرس نوشته: «هزینه‌های تامین مالی، از ابتدا تا کنون بدون توجه به ماهیت جاری و یا سرمایه‌ای بودن آن به بهای تمام شده پروژه منظور شده است. در نبود مدارک و مستندات کافی در خصوص دارایی مذکور تعیین هرگونه تعدیلات احتمالی که بر صورت‌های مالی ضرورت می‌یافت، برای این موسسه میسر نمی‌باشد.»

وضعیت فعلی بانک آینده ناشی از سیاست‌ها و اقدامات غلط این بانک در سال‌های گذشته بود. پرداخت تسهیلات به شرکت‌های صوری با سرمایه‌های اندک، اعطای تسهیلات کلان به ذینفعان واحد برای مقاصد نامشخص، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه و مصرف تسهیلات در پروژه‌های تجاری مانند ایران مال و... باعث کاهش درآمد بانک از محل تسهیلات اعطایی شده است.

از طرف دیگر این بانک برای بزرگ شدن و برای «Too Big to Fail» شدن (بزرگ شدن شرکت/ بانک در حدی که ورشکستگی آن باعث آسیب‌دیدن کل اقتصاد شود و آثار زیان‌باری برای مردم داشته باشد)، در طول سالیان متمادی راهبرد مخرب نرخ سود بالاتر از همه بانک‌ها در پیش گرفت. این بانک در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۸ همواره نرخ سودی بالاتر از نرخ سود سایر بانک‌ها به مشتریان خود پرداخت می‌کرد.

این اقدامات بانک آینده موجب زیان دهی این بانک شده و قرار بود با تغییر مدیریتی و حضور فطانت فرد و هیات مدیره اوضاع این سامان پیدا کند، ولی زیان این بانک از سال ۹۸ تاکنون ورند صعودی در پیش گرفته است.

البته این وضعیت فقط مختص بانک آینده نیست و بسیاری از بانک‌ها در همین وضعیت گرفتار هستند. تا جایی که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده؛ صورتحساب تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی باید از ماه آینده شفاف شود.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان نماینده شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی در هفته‌های پیش رو این موضوع را پیگیری و محقق می‌کند، گفته: «برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی اطلاعات صورت مالی و عملکرد آن‌ها و یا ارزیابی صلاحیت عزل و نصب‌ها و ... همانند اتفاقی که برای شرکت‌های بورسی رخ می‌دهد، اعلام و منتشر شود.».

اما حتی همین وعده هم عملی نشده و هنوز هیچ شفافیتی در این زمینه ایجاد نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان