تاریخ انتشار: ۰۷:۲۱ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

علت حملات مکرر إسرائیل به فرودگاه تیفور چیست؟ / ادعای العربی جدید: بخش‌هایی از این فرودگاه توسط ایران برای حملات پهپادی استفاده می‌شود

فرودگاه نظامی تیفور در حومه شرقی استان حمص سوریه همواره یکی از اهداف اصلی حملات رژیم صهیونیستی طی چند سال اخیر بوده است.

حملات مکرر إسرائیل به فرودگاه تیفور

  رویداد۲۴ به گزارش العربی الجدید، فرودگاه نظامی تیفور در حومه شرقی استان حمص یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی سوریه به شمار می‌رود که همواره یکی از اهداف حملات هوایی اسرائیل طی چندین سال گذشته بوده است.

در همین رابطه، در حمله موشکی شامگاه جمعه اسرائیل به فرودگاه تیفور دو نفر از گروه‌های نظامی هم پیمان ارتش سوریه جان باختند که به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه این دو غیر سوری بودند.
بیشتر بخوانید: گام عملی اسرائیل برای حضور نظامی در خلیج فارس؟
دیده بان حقوق بشر سوریه هویت این دو نفر را اعلام نکرد، اما تیپ فاطمیون در اطراف فرودگاه تیفور و منطقه دارای معادن فسفات در حومه شرقی حمص مستقر است.

اهمیت فرودگاه تیفور

فرودگاه نظامی تیفور که نام دیگر آن فرودگاه نظامی التیاس است، یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی سوریه به شمار می‌رود که در حدود ۶۰ کیلومتری شرق شهر تدمر در استان حمص قرار دارد.

این فرودگاه دارای ۵۴ آشیانه برای انواع جنگنده‌ها و بالگرد‌های نظامی و دو باند پرواز است که طول یکی از آن‌ها به سه کیلومتر می‌رسد و از این منظر بزرگ‌ترین فرودگاه نظامی سوریه است.

فرودگاه نظامی تیفور نقطه اتصال ترابری و پشتیبانی لجستیکی نیرو‌های سوریه و هم پیمانان آن در مبارزه با تروریسم در استان‌های دیرالزور، حمص، حما، حلب و مناطق مرکزی این کشور است.

این فرودگاه میزبان انواع مختلف جنگنده‌ها نظیر میگ ۲۹، میگ ۲۷، سوخو ۳۵، میگ ۲۵، سوخو ۲۴، سوخو ۲۲ و نیز پدافند هوایی و رادار‌های کوتاه‌برد و ۱۳۶ خودروی نظامی از جمله تانک‌های تی ۸۲ است.

فرودگاه تیفور به دلیل نزدیکی به عراق دارای اهمیت راهبردی است و طی سالیان گذشته توسط دولت سوریه و گروه‌های نظامی متحد برای حملات نظامی علیه مخالفان و عناصر تروریست مورد استفاده قرار گرفته است، برخی منابع تصریح کرده اند بخش‌هایی از این فرودگاه توسط ایران برای حملات پهپادی استفاده می‌شود.

به نقل از میدل ایست نیوز، در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی گروه تروریستی داعش بر گردان پدافندی فرودگاه پس از محاصره آن از سه جهت تسلط پیدا کرد و سه جنگنده سوری را که در داخل آشیانه بودند، نابود کرد.

داعش در آن زمان تصریح کرد ۳۰ تانک، ۶ نفربر، ۶ ضدهوایی ۱۲۲ میلی متری، ۷ ضد هوایی ۲۳ میلی متری و ۴ انبار اسلحه سبک و مهمات از این فرودگاه به چنگ آورد، نیرو‌های سوری در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق شدند کنترل این فرودگاه را بازپس گیرند.

نیرو‌های روسی در فوریه گذشته فرودگاه تیفور را تخلیه کرده و به فرودگاه تدمر منتقل شدند که علت این امر مخالفت گروه‌های همسو با ایران با توصیه پایگاه روسی حمیمیم در خروج از این فرودگاه برای کاستن از احتمال حملات هوایی اسرائیل بوده است.

در پی خروج نیرو‌های روسی از فرودگاه تیفور، گروه‌های نظامی هم پیمان ارتش سوریه به دلیل اهمیت راهبردی این پایگاه و تضمین امنیت مسیر منتهی به لبنان به تقویت استقرار خود در این پایگاه و شهر تدمر اقدام کردند.

در این میان، منبعی آگاه در ارتش سوریه اظهار داشت: حملات هوایی مکرر اسرائیل به فرودگاه تیفور به بهانه حضور ایرانی‌ها کذب محض است و دلیل اصلی مساله دیگری است.

وی در پایان گفت: تل آویو از اهمیت و امکانات این فرودگاه آگاه است و به این درک رسیده که جنگ در سوریه در آستانه پایان یافتن است لذا می‌کوشد تا حتی الامکان برای تضعیف قدرت سوریه به حملات خود به این فرودگاه ادامه دهد و بیشترین میزان ممکن خسارت را به توان نظامی این کشور وارد کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان