تاریخ انتشار: ۰۶:۴۳ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

سیگنال منفی رئیس جدید بانک مرکزی به بورس/ بازار سرمایه تا پایان مهرماه ریزشی خواهد بود؟

تحلیل‌های سیاسی و غیرتکنیکال خبر‌های خوبی برای وضعیت بورس در مهرماه ندارد. مصاحبه علی صالح آبادی مبنی بر کنترل نرخ ارز و تورم سیگنال مثبتی برای بورس نبوده، چراکه فعالان این بازار پیش بینی می‌کنند سیاست بانک مرکزی در این دوره افزایش نرخ بهره بانکی است و اگر این تصمیم اجرایی شود شاهد خروج بخشی از نقدینگی بورس به سمت بانک‌ها خواهیم بود.

بازار بورس

رویداد۲۴ بورس پس از اینکه ۸ روز صعودی را پشت سر گذاشت، نتوانست این روند را ادامه دهد و آخرین روز هفته معاملاتی را با ریزش آغاز کرد و نزدیک به هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. چرا وعده‌های حمایتی دولت و انتصاب یک فعال بورسی بر کرسی ریاست بانک مرکزی هم نتوانسته روند نوسانی بورس را متوقف کند؟

چرا بورس بار دیگر قرمز شد؟

اکثر کارشناسان بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بازار سرمایه روند بورس را برای این هفته مثبت ارزیابی می‌کردند و لیدر بازار را پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها معرفی کردند. اما نه شاخص مثبت ماند و نه این دو سهام لیدر بودند.

هفته گذشته معاملات بورس بر مدار مثبت در جریان بود و صعودی بودن شاخص برای ۸ روز متوالی بسیاری از کارشناسان را امیدوار کرد که بورس این هفته را هم با سبزپوشی خواهد گذراند. اما برخلاف تمام پیش بینی‌ها هفته جاری با تابلو‌های سرخ برای بورس آغاز شد و ۸۰ درصد نماد‌های بازار قرمزپوش شدند و شاخص با ۲۲ هزار واحد منفی در پایان معاملات در کانال یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات ماینرهای کشف شده در زیرزمین بورس تهران/ صاحب ماینرها چه کسی است؟


همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۵ هزار و ۸۹۷ واحد به رقم ۴۱۴ هزار و ۶۸۳ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۸۴۹ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۴.۸ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۲۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم بیش از ۱۰ هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۱۵ هزار ۱۸۷ میلیارد تومان فراتر رفت.

در مجموع شاخص‌های بورس همگی قرمز بودند، بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با کاهش ۰.۷۱ درصد روبه‌رو شدند و این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۴ د رصد عقب‌نشینی داشتند.

همچنین در روزی که اغلب نماد‌های بازار افت قیمت داشتند، نماد‌های پالایشی بازار سهام از جمله شپاس، شراز، شاوان، شبریز و شبندر رشد قیمت داشتند. همچنین پالایشی‌ها بیشترین ورود پول حقیقی بازار را داشتند. شراز (پالایش نفت شیراز) با ۲۶ میلیارد تومان صدرنشین جدول ورود پول حقیقی بود و شبریز (پالایش نفت تبریز) و شاوان (پالایش نفت لاوان) در رده‌های بعدی قرار داشتند. دو نماد پالایشی شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندر عباس) بیشترین ارزش معاملات بازار را داشتند.

کاهش قیمت دلار بورس بازار سرمایه را نزولی کرد؟

مجموع وضعیت بازار بورس در هفته جاری حکایت از قدرتمندی روند‌های نزولی بورس دارد. تحلیل‌گران تکنیکی علت افت شاخص را اثر سقف مقاومت ۱.۵ میلیون واحدی می‌دانند. اما در روز‌های اول هفته جاری شاخص سطح حمایت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد را نیز از دست داد؛ بنابراین دو سناریو در انتظار شاخص است. سناریو اول حمایت سطح یک میلیون و ۴۶۰ هزار واحد است که می‌تواند مانع ریزش شاخص در معاملات امروز شود. حال که شاخص به فاصله ۵ هزار واحدی این سطح رسیده است، برخی از تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند شاخص با حمایت مواجه خواهد بود.

اما برخی از تحلیل‌گران با استناد به از دست رفتن سطح حمایت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد و روند نزولی قیمت دلار در روز شنبه، سناریو دوم را سقوط بیشتر شاخص می‌دانند. این گروه معتقدند که نیروی نزولی قیمت دلار موجب از دست رفتن سطح حمایت یک میلیون و ۴۶۰ هزار واحد خواهد شد.

تحلیل‌های سیاسی و غیرتکنیکال هم خبر‌های خوبی برای وضعیت بورس در مهرماه ندارد. مصاحبه رییس جدید بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ ارز و تورم سیگنال مثبتی برای بورس نبوده، چراکه فعالان این بازار پیش بینی می‌کنند سیاست بانک مرکزی در این دوره افزایش نرخ بهره بانکی است و اگر این تصمیم اجرایی شود شاهد خروج بخشی از نقدینگی بورس به سمت بانک‌ها خواهیم بود.

تنها سیگنال مثبت برای بورس تا پایان مهرماه، نرخ‌های جهانی است. متغیر‌های اثرگذار مثل افزایش قیمت جهانی نفت، گاز، کامودیتی‌ها و محصولات غذایی می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را به بازار بفرستد. انتظار می‌رود در روز‌های آینده نرخ‌ها جهانی روند صعودی داشته باشند و دلار هم در محدوده ۲۸ هزار تومان به ثبات برسد. بر این اساس در روز‌های آینده احتمالا گروه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزات اساسی، بانک، محصولات غذایی و قندی از روند صعودی در بازار برخوردار خواهند بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
بورس یعنی کلاهبرداری دولت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
بعد این همه ضرر رفتیم تو رکود
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
عمرا صعود ی باشد همیشه منفی در منفی منفی بوده
چرا بیخود تبلیغ می کنید مثبت بوده؟ اکثر روزا منفی است و ضرر به سهامدارخرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
ی سری دلال واسطه بورس را قبضه کردند ،تحلیل
گراها سیگنال فروشها در سیطره خودشان دارند،به
هر اما اگر ،ذهن خوانی دست اندرکاران امور را هم
به بازار بورس ربط می دهند این طفل بی سرپرست یتیم بازارسرمایه از همه طرف چپاول میکنند، اگه دلار پایین بیاد یا وجوه دربانکها برود
چرا رو قیمت مسکن ،خودرو ودیگر کالاها اثر ندارد
هرروز ی قیمت جدید در این بازارها شکل میگره
ی سال نیم که به هیچ مورد واکنش ندارد،
در ثانی حالا که دلار دراین سطح قیمتی در عرض
تنها ی سال۷ ملیارد فقط جهت خر ید خانه در ترکیه خارج شده وای به وقتی که دلار بخاد از این پایین تر بیاد ،ی ذره انصاف بخرج بدید با سرمایه ملت
بازی نکنید،نان به نرخ روز نخوردید،،،،،
عباله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
عجب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان