تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰

چرا مقاومت برخی افراد به طور طبیعی در برابر کرونا کم است؟

پژوهشگران انگلیسی به این سوال که چرا بدن برخی از افراد در برابر ویروس کرونا مقاومت کمتری نشان می‌دهد، پاسخ دادند.

چرا مقاومت برخی افراد به طور طبیعی در برابر کرونا کم است؟

رویداد۲۴ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تفاوت‌های کوچک در ترکیب ژنتیکی افراد ممکن است به توضیح این امر که چرا برخی از افراد دفاع طبیعی قوی در برابر عفونت کووید ایجاد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به شدت بیمار می‌شوند، کمک کند.

محققان مرکز تحقیقات ویروس‌های دانشگاه گلاسکو پروتئین خاصی به نام OAS ۱ را شناسایی کرده اند که تصور می‌شود نقش اساسی در شکل گیری مراحل اولیه واکنش فرد به Sars-CoV-۲ دارد.

هنگامی که یک سلول انسانی آلوده می‌شود، پروتئین OAS ۱ با دعوت از پاسخ ایمنی پس از تشخیص SARS-CoV-۲ با سیگنالینگ اینترفرون در تعامل است و به سلول اجازه می‌دهد حمله به مواد ژنتیکی ویروس را آغاز کند. مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که این سیگنال‌ها می‌توانند از تکثیر SARS-CoV-۲ جلوگیری کنند.

این مطالعه، که در Science منتشر شده است، گزارش می‌دهد که برخی از افراد نسخه محافظ تری از OAS ۱ را در خود دارند که با استفاده از یک گروه پرنیل، به عنوان بخشی از فرآیند سیگنال دهی به غشا‌ها متصل می‌شوند که شامل افزودن یک مولکول لیپیدی به پروتئین کد شده توسط ژن OAS ۱ است.

از آنجا که کروناویروس‌ها در داخل سلول‌ها متراکم می‌شوند و ژنوم آن‌ها در داخل وزیکول‌های چربی شکل می‌گیرد، pre-OAS ۱ برای جستجوی Sars-CoV-۲ و هدایت سلاح‌های سلولی برای حمله به آن مناسب‌تر است.

محققان نسخه‌ای از ۵۰۰ بیمار مبتلا به COVID-۱۹ را که دارای علائم وسیعی بودند، بررسی کردند و دریافتند افرادی که قبلاً در معرض OAS ۱ قرار نگرفته بودند، علائم شدیدتری را تجربه کردند. اینکه چرا برخی از افراد بدون این آنزیم متولد می‌شوند هنوز یک راز است، اما تلاش این تیم می‌تواند به ایجاد انواع جدیدی از واکسن‌ها علیه "کووید -۱۹" و انواع دیگر عفونت‌ها کمک کند.

بر اساس یافته‌های آنها، محققان توجه خود را به پستاندار دیگری یعنی خفاش نعل اسبی، یکی از منابع احتمالی SARS-CoV-۲ معطوف کردند و دریافتند که این پریفرم OAS ۱ را که از انسان در برابر ویروس محافظت می‌کند، ندارد. این یافته می‌تواند توضیح دهد که چرا خفاش‌ها میزبان پرقدرتی برای انواع ویروس‌ها هستند.

این بدان معناست که ویروس برای فرار از این خط دفاعی هرگز نیازی به سازگاری نداشته، اما اگر SARS-CoV-۲ جهش کند و توانایی دور زدن دفاع‌های ایجاد شده توسط آماده سازی OAS ۱ را بدست آورد، ویروس به طور بالقوه می‌تواند کشنده‌تر یا قابل انتقال شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان