تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

چرا مرگ بر اثر کرونا در واکسینه‌شده‌ها، نشانه بی‌اثر بودن واکسن نیست؟

متخصصان در توضیح این پرسش که چرا برخی از افراد واکسینه شده بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند معتقدند که این موضوع به معنی بی اثر بودن واکسن‌ها نیست.

چرا مرگ بر اثر کرونا در واکسینه‌شده‌ها، نشانه بی‌اثر بودن واکسن نیست؟

رویداد۲۴  "کالین پاول"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز دوشنبه بر اثر عوارض ناشی از بیماری کووید-۱۹ فوت کرد. خانواده وی اعلام کرده اند که او هر دو دُز واکسن را دریافت کرده است. پاول ۸۴ سال داشته و به نوعی از سرطان خون مبتلا بوده است.

مقامات بهداشتی آمریکا نگران هستند که مخالفان واکسن با شنیدن خبر فوت وزیر امور خارجه سابق این کشور بر اثر کرونا به رغم واکسیناسیون کامل، دست به کار شده و ادعا کنند که واکسن‌ها از اثربخشی لازم برخوردار نیستند و با به چالش کشیدن ضرورت تزریق واکسن این سوال را مطرح کنند که اگر احتمال فوت افراد بر اثر بیماری کووید-۱۹ پس از واکسیناسیون وجود دارد پس تزریق واکسن چه فایده‌ای خواهد داشت؟

در همین رابطه شبکه خبری "سی ان ان" مصاحبه‌ای با دکتر "لیانا ون" از دانشگاه جرج واشنگتن داشته که توضیحاتی در مورد واکسیناسیون و فوت برخی افراد واکسینه شده بر اثر بیماری کووید-۱۹ ارائه کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا افراد واکسینه شده بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و آیا تزریق واکسن ضروری است؟ گفت: باید از علم و آنچه تحقیقات نشان می‌دهد شروع کنیم. واکسن‌های کووید-۱۹ در پیشگیری از بیماری و به ویژه نوع شدید آن فوق العاده موثر هستند. جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد (CDC) که واکسن، احتمال مثبت شدن تست کووید-۱۹ را شش برابر و احتمال مرگ ناشی از آن را ۱۱ برابر کاهش می‌دهد.

این محقق افزود: با این حال، واکسن‌های کووید-۱۹ به طور ۱۰۰ درصدی فرد را در برابر بیماری مصون نمی‌کنند. در واقع هیچ واکسنی این اثربخشی را ندارد و تقریبا هیچ درمانی پزشکی و دارویی ۱۰۰ درصد موثر نیست. این بدان معنا نیست که واکسن اثربخشی ندارد یا نباید آن را مصرف کرد.

دکتر "لیانا ون" نیز در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری با وجود واکسیناسیون وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس یافته‌های موجود ژنرال پاول در آن دسته قرار گرفت. می‌دانیم که افراد مسن و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند و در پی ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که تزریق دُز تقویتی (بوستر یا یادآور) یا دز سوم (توصیه سازمان جهانی بهداشت به ضرورت تزریق دز سوم به عنوان از اصلی از واکسیناسیون برای دو واکسن چینی سینوفارم و سینوواک) واکسن کرونا توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان