تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

قطعی بنزین؛ مشکل فنی یا حمله سایبری؟/ قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

تمامی جایگاه‌های سوخت در تهران و چند استان دیگر دچار قطعی شده و به گفته رئیس کانون جایگاه داران اکنون سوخت گیری به شیوه سنتی و خارج از سامانه در جریان است. هنوز هیچ مقام رسمی حمله سایبری به سامانه سوخت کشور را تایید نکرده است.

قیمت بنزین

رویداد۲۴  امروز چهارم آبان ماه، دقیقا دو سال بعد از گرانی قیمت بنزین و اعتراضات پس از آن، بنزین دوباره خبرساز شد؛ این بار با قطعی سراسری سامانه سوخت گیری.

از اوایل ظهر امروز، وضعیت جایگاه‌های سوخت به هم ریخته است و مردم در صف‌های طولانی پشت جایگاه‌ها در انتظار دریافت بنزین هستند. فضا مبهم و پرسوال است و هنوز هیچ مقام رسمی دلیل واضحی و روشنی برای این قطعی ذکر نکرده است و خبر قطعی سامانه در میان تایید و تکذیب‌ها در چرخش است. همزمان تعدادی از تابلوهای تبلیغات شهر در اتوبان‌ها و پمپ بنزین‌ها در اصفهان و کرج نیز هک شدند و مطالبی در مخالفت با حاکمیت نمایش دادند.

برای اولین بار این خبرگزاری ایسنا بود که خبر حمله سایبری و هک سامانه سوخت را منتشر کرد و به ارائه جزئیاتی از این موضوع پرداخت و تصاویری از آن منتشر کرد. خبر خبرگزاری ایسنا اما بلافاصله از روی خروجی آن برداشته و ساعتی بعد اعلام شد که ایسنا هک شده بود. صف های طولانی خودروها در مقابل جایگاه‌های دریافت بنزین در حالی طولانی‌تر می‌شد که هیچ خبر رسمی از آنچه در جایگا‌ه‌های سوخت می‌گذرد، منتشر نشد.


بیشتر بخوانید: بازتاب خبر اختلال در سامانه توزیع سوخت ایران در رسانه های اسرائیلی


پس از آن، وزیر کشور اعلام کرد قطعی سامانه ناشی از یک اشکال فنی است. سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هم بدون اشاره به چرایی قطعی بنزین فقط اعلام کرد مردم به جایگاه‌های سوخت گیری مراجعه نکنند.

رویداد‌۲۴ در تماس‌های متعدد با اعضای کمیسیون انرژی مجلس تلاش کرد نظر نمایندگان را درباره این موضوع و علل آن جویا شود، اما هیچ کدام از آن‌ها حاضر به پاسخگویی نشده و نسبت به موضوع اعلام بی خبری کردند.

مشکل فنی است ؛ حمله سایبری به سامانه سوخت تایید نمی‌شود

همایون صالحی، رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران در گفتگو با رویداد‌۲۴ ضمن تایید قطعی سراسری سامانه سوخت گیری می‌گوید: از دقایقی قبل از ساعت ۱۱ صبح امروز سامانه سوخت گیری به طور کلی قطع شد و باید بگویم که مشکل از دیتا سنتر سامانه بوده و از دسترس خارج شده است. بلافاصله جلسه تشکیل شد و قرار شد هر چه زودتر این مشکل حل شود.

وی افزود: اما تا زمانی که این مشکل حل شود، عملیات سوخت گیری به صورت سنتی و خارج از سامانه برقرار است. افراد می‌توانند به صورت آزاد و بدون اتصال به سامانه سوخت گیری باک بنزین خودرو خود را پر کنند.

او در پاسخ به اینکه دلیل این اتفاق چه بوده توضیح می‌دهد: برخی از رسانه‌ها از زبان من نوشتند که دلیل قطعی سامانه سوخت گیری حمله سایبری بوده، اما من در همین جا اکیدا این نقل قول را تکذیب می‌کنم و می‌گویم تا جایی که اطلاع دارم مشکل فنی است و نه چیز دیگر.

صالحی تاکید کرد: در حال حاضر عملیات سوخت گیری به صورت دستی و بدون اتصال به سامانه سوخت گیری امکان پذیر است تا زمانی که بتوانیم دوباره به سامانه متصل شویم.

به گفته صالحی هنوز نمی‌توان برآوردی از خسارت وارده داشت، اما قطعی سامانه بیش از خسارت مالی خسارت اجتماعی و سرگردانی مردم در جایگاه‌ها را به دنبال داشته است.

منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی: حمله سایبری به سامانه سوخت

هرچند احتمال هک شدن سامانه سوخت گیری توسط هیچ مقام رسمی تایید نشده اما خبرگزاری فارس در گزارشی این گمانه را با اشاره به همزمانی آن با سالگرد آبان ۹۸،بسیار محتمل دانسته و نوشته: احتمال حمله سایبری وجود دارد.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها را تایید کردند. کانال تلگرامی نورنیوز در این باره نوشت: جزئیات این حمله سایبری و منشأ آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.

در ادامه این خبر آمده است: منابع وزارت نفت از فعالیت شدید کارشناسان فنی برای رفع مشکل خبر می‌دهند تا به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برگردد.

البته برخی هم این نکته را مطرح کرده‌ند که شاید دولت به دنبال گرانی بنزین و قطع بنزین سهمیه‌ای است، اما این سناریو را وزیر کشور قویا تکذیب کرده و گفته دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
1
آقا سایبری کیلو چنده!!! اینا میخان گرون کنن پیش خودشون گفتن با این کلک مردم یک هفته لیتری سه تومنی بزنن عادت میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
0
کسری بودجه دارند میخوان با بنزین ۳ تومن زورکی کسری را تامین کنند کار خودشان است
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
0
اینم یک بازی جدید برا گرون کردن بنزین دارن با این کارها افکار سنجی میکنن. تا بدونن نظر مردم راجع به بنزین سه هزارتومانی چیه
نظرات شما
پیشخوان