تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

نظر حسین الله‌کرم درباره بازگشت آمریکا به برجام/ پذیرش برجام بدون تعهد و FATF وابسته به آن برخلاف منافع ملی است

دبیر شورای حزب‌الله اظهار کرد که برخی معتقدند دولت روحانی با اجرای حدود چهل دستورالعمل گروه اقدام مالی یا همان FATF نه تنها نتیجه مثبتی نگرفت بلکه مانعی در دور زدن تحریم‌ها نصیب ایران شد.

حسین الله‌کرم

رویداد۲۴ حسین الله‌کرم، دبیر شورای حزب‌الله و عضو مرکزی شورای وحدت، دررابطه با اینکه ایران دوباره وارد لیست سیاه FATF شد و تاثیرات این موضوع درشرایط فعلی،گفت:اساساً قدرت‌های بزرگ، سازمان‌ها، نهادها و گروه‌های موجود در ساختار بین‌المللی را در راستای کنترل کشورهای دیگر به وجود می‌آورند، تقویت می‌کنند و یا به کار می‌گیرند. یکی از اینها، گروه ویژه اقدام مالی یا فاینشیال اکشن تسک فُرس مخفف ومشهور به FATF است که توسط هفت قدرت جهانی موسوم به گروه ۷ در این راستا به وجود آمده است. گرچه ممکن است شما بگویید موضوعاتی به ظاهر خوب از جمله جلوگیری از هرگونه پولشویی، مبارزه با تروریسم و مبارزه با جرایم سازمان یافته مثل قاچاق انسان یا قاچاق سلاح، قاچاق مهاجران و غیره را می‌پسندید اما باید بدانید که این موضوعات تعاریف خاصی در چارچوب خواست قدرت‌های بزرگ دارند.

او افزود: مثلاً  آنها حزب‌الله لبنان، سپاه قدس ایران وامثالهم را در گروه‌های تروریستی قرار داده اند. در این وضع اعضاء گروه ویژه اقدام مالی باید ازطریق بانک‌های داخلی خود جلوی مبادلات را بگیرند کنترل یا متوقف و مسدود کنند.خیلی‌ها معتقد هستند برخی از بانک‌ها مانند سپه و ملت این کار را در دولت آقای روحانی انجام داده‌اند. از سوی دیگر بانک‌ها و صرافی‌ها باید اطلاعات مالی کشور از جمله تراکنش‌ افراد عادی، سازمان‌های دولتی و حتی چگونگی برخورد با تحریم‌ها را در چارچوب وظایف و دستورات به FATF  واگذار کنند تا از مراودات جهانی برخوردار شوند. این درحالی است که ایران نه تنها از هرگونه مراودات بین‌المللی به‌دلیل تحریم بی‌بهره است بلکه امکان جابجایی سپرده‌های خودرا ندارد، بطوریکه امکان خرید دارو و غذا نیز از ایران سلب شده است.

الله‌کرم تاکید کرد: برخی می‌گویند مراودات مالی، اقتصادی،تجاری و غیره،درصورتی امکان‌پذیر خواهد بود که ایران بازگشت آمریکا به برجام را بپذیرد، گرچه مراتب عبور از لیست خاکستری FATF به لیست سفید نیاز به مسائل دیگری ازجمله موافقت کشورهای عضو دارد.

عضو مرکزی شورای وحدت تاکید کرد: آمریکا برای بازگشت به برجام باید ضمن برداشتن همه تحریم‌ها با راستی‌ آزمایی توسط ایران موافقت کند. از سوی دیگر آمریکا تضمین بدهد که از برجام خارج نخواهد شد وگرنه خروج مجدد آمریکا موجب ضرر و زیان مجدد ایران خواهدشد. این در حالی است که آمریکا می‌خواهد حداقل پانصد تحریم را حفظ کند و همچنین حاضر به پذیرش راستی آزمایی نیست و یا حداقل راستی‌ آزمایی به خواست ایران را نمی‌پذیرد. ضمناً آمریکا حاضر نیست حتی در سه سال باقی مانده از دولت بایدن به ایران و جامعه بین‌الملل تعهد عدم خروج از برجام را بدهد، درحالیکه امکان استفاده از مکانیزم ماشه را نیز مجددا بدست می‌آورد.


بیشتر بخوانید: دولت رئیسی بر سر دوراهی تصمیم و بلاتکلیفی درباره FATF


الله‌کرم خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر توانسته از شوک تحریم‌ها عبور کند، نباید با شرایط فوق که حاصل مذاکرات وین است با ورود آمریکا به برجام موافقت کند زیرا با خروج احتمالی و مجدد آمریکا از برجام نه تنها هزینه توقف غنی‌سازی ۶۰درصد و... را بدون رفع تحریم‌ها باید بپردازد بلکه باید شاهد بازگشت شوک تحریمی جدید هم باشد. لازم به ذکر است استفاده اروپا از مکانیزم ماشه و یا راضی کردن چین و روسیه هزینه زیادی برای آمریکا داشته و باتوجه به شکست‌های منطقه‌ای آمریکا، امکان همگرایی برای عملیات ضربت نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نیز وجود ندارد. 

او افزود: این وضعیت در FATF حالت بدتری دارد زیرا ایران درصورت پذیرش آن، از یک‌طرف به‌دلیل تحریم‌ها امکان بهره‌برداری از منافع آن را ندارد بلکه باید سپاه قدس، حزب‌الله و امثالهم را در چارچوب گروه‌های تروریستی پذیرفته و آنها را  محدود و حساب‌های مالی آنها را بلوکه کند و از طرف دیگر با ارائه اطلاعات بانکی و مالی خود به گروه اقدام مالی فرصت جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها را از دست بدهد، برخی معتقدند دولت روحانی با اجرای حدود چهل دستورالعمل گروه اقدام مالی نه تنها نتیجه مثبتی نگرفت بلکه مانعی در دور زدن تحریم‌ها نصیب ایران شد.

 الله‌کرم در پایان گفت: بنابراین باتوجه به مطالب فوق از کشورهای اروپایی، چین و روسیه انتظار می‌رود که پلی بین حداقل‌ها بزنند تا ایران بتواند با کاهش فعالیت‌های هسته‌ای حداقل از خاصیت رفع تحریم‌ها استفاده کند وگرنه زندگی با برجامی بدون تعهد و همچنین گروه مالی وابسته به آن کاملا برخلاف منافع ملی ایران است بویژه در وضعیت کنونی که شوک تحریمی علیه ایران پایان یافته و بنابر برآورد صندوق بین‌المللی و بانک جهانی ایران درحال بازگشت به رشد اقتصادی است و همچنین امکان دستیابی به ۱۳۰هزار سو اورانیوم غنی شده برای رفع نیازهای ایران درحال کامل شدن است.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین ، fatf
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
هیچ کشوری تعهد نمی دهد که از یک پیمان خارج نشود مثلا ایران ایا در مورد معاهدات چنین تعهدی میدهد در بهترین حالت می گوییم اگر منافع ما به خطر نیافتد خارج نمی شویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
2
خوب است ایشان لااقل عبارت منافع ملی را بلد است.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
شماها که نفستون از جای گرم وا میشه داداش لبنان وسوریه عضو همین به اصطلاح سازمان هستند جوابت چیه؟اونا به خاطر شما ازاین سازمان در میان کلاهتو قاضی کن اقای محترم
نظرات شما
پیشخوان