تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

نگاه منطقه به آشتی ایران و عربستان دوخته شده است

به اعتقاد کارشناسان عرب، گشایش در روابط سعودی-ایرانی می‌تواند بازتاب‌های مثبت زیادی برای کل منطقه عربی داشته باشد.

نگاه منطقه به آشتی ایران و عربستان دوخته شده است

رویداد۲۴ سید عماد حسینی- به اعتقاد کارشناسان عرب، گشایش در روابط سعودی-ایرانی می‌تواند بازتاب‌های مثبت زیادی برای کل منطقه عربی داشته باشد.

به زعم کارشناسان، گرچه سیر روند بهبود روابط به کندی طی می‌شود، اما تاثیر آن به طرز چشمگیری در تمام نقاط جهان عرب به ویژه مناطق بحران‌خیز قابل مشاهده است.

به نوشته رسانه‌های عربی، چهار دور مذاکره در بغداد و یک دور مذاکره در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نه تنها ۲ کشور بلکه بسیاری از کشور‌های عرب را که به دنبال رهایی از فشار‌های ریاض برای عدم همکاری با ایران هستند به بهره‌مندی از توافقنامه‌های اقتصادی با این کشور امیدوار کرده است.

اگرچه مذاکرات و نتایج آن همچنان محرمانه باقی مانده است، اما ازسرگیری مراودات تجاری بین تهران و ریاض به خودی خود، برای دیگر کشور‌های عربی که همواره سعی دارند خود را در محور عربستان به عنوان قدرت بزرگ عربی باقی نگه دارند، امیدوارکننده است.

این در حالی است که دیگر بر کسی پوشیده نیست شکست‌های متوالی سعودی‌ها در تلاش برای تاثیرگذاری بر صحنه‌های مختلف منطقه‌ای از یمن گرفته تا لبنان و سوریه و حتی افغانستان زیان‌های بسیار زیادی برای آن‌ها به بار آورده و مراکز تصمیم‌گیری این کشور همچنان به دنبال راه گریزی آبرومندانه از این باتلاق‌ها هستند.


بیشتر بخوانید: نشانه‌های جدید از تنش دیپلماتیک بین عربستان و لبنان


یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این تحول سخنان جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در مورد متجاوز بودن سعودی‌ها در یمن است، امری که گرچه با توفان تبلیغاتی ریاض مواجه شد، اما هرگز نتوانست این واقعیت را پنهان کند که حتی متحدین سنتی عربستان هم از رویکرد‌های شکست‌خورده‌اش خسته شده‌اند و دیگر نمی‌خواهند روی اسب بازنده شرط‌بندی کنند.

به گفته کارشناسان، وقتی عربستان سعودی ۲ سال بعد از اظهارنظر جنجالی ولیعهدش راجع به انتقال جنگ به داخل ایران، خود پشت میز مذاکره با این کشور می‌نشیند، چرا آن‌ها همچنان در صف بازنده‌ها باقی بمانند؟

امروز ریاض خود را در یک جنگ ابدی در یمن می‌بیند، جنگی که آن را از داخل خاک یمن آغاز کرد، اما اکنون در عمق شهر‌های خود آن را ادامه می‌دهد، گرچه همچنان غرور و خودبزرگ‌بینی اجازه قبول شکست و پایان این جنگ را به کاخ الیمامه نداده و برای خروج آبرومندانه و پیروزنما از این جنگ به هر دری می‌زند.

به گمان کارشناسان، شاید گفتگو‌های مسئولان سعودی با ایران هم در راستای همین هدف باشد، اما در صورت تحقق توافق بین ریاض و تهران و اعلام پایان خصومت از سوی عربستان، تمام منطقه تحت تاثیر این توافق قرار خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان