تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

بیش از ۴ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران/ چه مواد مخدری در صدر مصرف قرار دارند؟

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشریح الگوی مصرف مواد مخدر در کشور گفت: سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم در پی معضل مواد مخدر به کشور وارد می‌شود.

آمار اعتیاد در ایران

رویداد۲۴ حمید صرامی در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته علمی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور، بیش از 90 درصد مردم، اعتیاد را مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور معرفی کردند، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد این دغدغه علمی برای آحاد جامعه، رسالت ما را در ستاد مبارزه با مواد مخدر سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: هر اقدامی که در این ستاد می‌خواهد صورت گیرد، بر اساس پژوهش انجام می‌شود زیرا ما نمی‌توانیم بدون یک رویکرد واقع‌بینانه نقشه راه مبارزه را ترسیم کنیم بر همین اساس در حوزه‌های مختلف، پژوهش‌های متعدد را انجام می‌دهیم تا دست‌اندرکاران چه در عرصه مبارزه با عرضه و چه در عرصه پیشگیری و درمان بتوانند اقدامات مؤثر را انجام دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با پژوهش‌های صورت گرفته، پی بردیم که سالانه 167 هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم در پی معضل مواد مخدر به کشور وارد می‌شود که 24 هزار میلیارد تومان آن به دلیل مصرف مواد مخدر توسط معتادان و حتی درمان آنها است همچنین 18 هزار میلیارد تومان از رقم مذکور در هر سال توسط دولت برای مقابله و کاهش تقاضا سرمایه‌گذاری می‌کند.

ضربه 30 هزار میلیارد تومانی به شریان‌های اقتصادی قاچاقچیان در 3.5 سال اخیر

وی ادامه داد: 125 هزار میلیارد تومان از رقم مذکور نیز به جامعه به دلیل خسارت ناشی از طلاق، هزینه‌های بهره‌وری و کاهش سرمایه اجتماعی در پی معضل مواد مخدر سالانه به کشور تحمیل می‌شود.

صرامی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد کنیم لذا در سه سال و نیم گذشته، بیش از 30 هزار میلیارد تومان به شریان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شد و این کمک خواهد کرد تا بتوانیم کمر اقتصادی قاچاقچیان را بشکنیم تا در این عرصه موفقیت‌های بهتری برای کشور نائل شویم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته درباره بررسی وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در کشور، گفت: بر اساس آخرین بررسی‌ها، نرخ شیوع مواد مخدر در جامعه در سن 15 تا 64 سال، 5.4 درصد است حدود 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف‌کننده مستمر و یک میلیون و 600 هزار نفر مصرف‌کننده غیرمستمر وجود دارد یعنی در کشور 4 میلیون و 400 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در کشور داریم.


بیشتر بخوانید: آخر خط زندگی!/ کارتن‌خواب‌هایی که مدارک شناسایی خود را می‌فروشند


میزان شیوع نرخ مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان متوقف شده است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه به هر میزان بتوانیم نرخ شیوع مصرف و ورود و بروز مواد مخدر  را در کشور کاهش دهیم، در امنیت و سلامت جامعه مؤثر است، عنوان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات متعددی را عرصه پیشگیری انجام داده است، اکنون بیش از 8 میلیون و 500 هزار از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری قرار گرفتند و اقدامات آموزش و پرورش سبب شده تا میزان شیوع نرخ مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان متوقف شود که این دستاورد بسیار بزرگ در کشور است.

وی با اشاره به نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین جوانان و محیط‌های دانشجویی متذکر شد: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان 2.1 درصد و بین دانشجویان 4.7 درصد است.

به گفته صرامی، نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر 15 سال و میانگین متوسط کشور 22.3 سال است. 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: خانواده‌ها باید نسبت به نظارت و کنترل به فرزندان خود بیشتر تعمق کنند و نباید در حوزه نظارت به فرزندان بگویند که فقط جامعه باید اقدام کنند بلکه والدین باید مداخلات مؤثر انجام دهند، همیشه می‌گوییم که والدین باید شبانه‌روز به سه سؤال پاسخ دهند، اینکه فرزند من اکنون کجا است؟ چه می‌کند؟ و با چه کسی است؟؛ خانواده‌ای که معتقد باشد نظارت فرزند، به آنها ارتباطی ندارد، می‌تواند شیوع مصرف مواد مخدر را برای فرزند خود رقم بزند.

این مقام مسئول با اشاره به الگوی مصرف مواد مخدر در کشور اظهار کرد: نخستین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور مربوط به تریاک و خانواده آن (هروئین، شیره و سوخته تریاک) است و حدود 75 درصد از مصرف مواد مخدر در کشور را نشان می‌دهد.

گرایش به مصرف ماری‌جوانا بین جوانان و نوجوانان منجر به دغدغه جدی شده است

وی افزود: دومین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور مربوطه به مواد مخدری همچون "ماری‌جوانا"، "حشیش"، "بنگ"، "گراس"، "علف"، سومین مربوط به هروئین و چهارم مربوط به شیشه است، در حقیقت تریاک الگوی نخست مصرف بوده اما در بین جوانان و نوجوانان، گرایش به ماری جوانا، منجر به بروز دغدغه جدی برای ما شده است.

صرامی ضمن تشکر از تمام سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد در رابطه با اقداماتی که درباره کاهش  شیوع مصرف مواد مخدر انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانان فریب برخی باورهایی را که مخصوصاً در فضای مجازی و بین دوستان آنها مطرح می‌شوند، نخورند، به طور مثال عنوان می‌شود مصرف "گل" اعتیادآور نیست یا اینکه فرد با مصرف ماری‌جوانا و حشیش، لذت می‌برد بله این لذت کاذب به مصرف‌کننده منتقل می‌شود اما بسیار سریع می‌تواند شرایط روانی فرد را بهم بریزد و سندروم "بی‌انگیزشی" حتی خودکشی را در فرد فراهم کند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: متأسفانه 85 درصد از افرادی که از اعتیاد رهایی پیدا می‌کنند، مجدداً عود مجدد پیدا کرده البته این خاص کشور ما نیست، در عموم کشورهای جهان نرخ بازگشت به اعتیاد حدود 80 تا 85 درصد است که البته عوامل متعددی دارد که یکی از آنها عدم جامعه‌پذیری است متأسفانه فرد وقتی سوء پیشینه مواد مخدر و اعتیاد دارد، دیگر جذب به کار نمی‌شود لذا ما اکنون در بازنگری قانون جدید دنبال این هستیم این موضوع را برای معتادان بهبود یافته حل کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته دوم مربوط به عدم جذب معتادان بهبودیافته توسط خانواده‌‌هایشان است یعنی هنوز آن برچسب و اَنگ اعتیاد به فرد بهبودیافته می‌چسبد و خانواده حاضر به پذیرش آنها نمی‌شود.

وی بیان کرد: نکته سوم نیز مربوط به جامعه است، جامعه باید بپذیرد که فرد بهبودیافته باید به زندگی مجدد برگردد لذا تمام تلاش در بحث معتادان بهبودیافته است این که بتوانیم در حوزه اشتغال، حرفه‌آموزی و جامعه‌پذیری اقدامات جدید‌تری انجام دهیم که با تدابیر دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، این اتفاقات در حال رخ دادن است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: یکی از موضوعات ما در بحث علل گرایش به اعتیاد است، متأسفانه فقر الگوی غنی‌سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان یک عامل، بحث مشکلات روانی عامل دوم و نکته سوم مربوط به برخی از ساختارهای ناکارآمد در این رابطه است، طبیعتاً تمام ارکان نظام در پی این هستند که بتوانند در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدامات جدی‌تر بردارند اما نقش مردم، نقشی بی‌بدیل خواهد بود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان